AEG oko lavamat 86760 - kapot of repareren?

Rrommel

  • #1



Hallo,

Na een hoop herrie vanuit de wasmachine hebben we net de wasmachine moeten stoppen; het raamrubber zit scheef en is verfrommeld, de trommel hangt er ook een beetje scheef in.
Iemand enig idee of dit apparaat (net 4 jaar oud) echt 'dood' is, of dat 'gewoon' de ophangrubbers kapot zijn gegaan en dit te repareren is??
 

Pap

  • #2
Volgens mij is er een veer uitgescheurd uit de kuip
of er is iets anders met een veer
die zitten onder de metalen plaat die er in het midden oplicht
veer kapot vervangen
veer uit kuip gescheurd kun je met een plaatje aluminium met 2 boutjes en het gat voor de veer weer repareren
is wel te doen een nieuwe wasmachine kost ook geld
 

Rrommel

  • #3
Inderdaad! Dank!
Net gekeken: de veer rechts is nog heel,
maar geheel door het plastic oog (te zot) getrokken.

Tja, en nu de ham-vraag: ik kan dat niet zelf ... zoek een expert.
Kosten? Onderdelen (deur-rubber bijv.)? Of toch maar een nieuwe?
Omgeving Haarlemmermeer/Badhoevedorp.
 

Pap

  • #4
Je kun tegen woordig een klus plaatsen op marktplaats
dan zie je vanzelf of er iemand reageerd
 

Rrommel

  • #5
Ja, ik weet het. Werkspot zou ook kunnen, heb ik ervaring mee.
Maar ik dacht, wellicht ook mogelijk via deze site ... wie niet waagt ...
 

Rrommel

  • #6
Nou, dat was simpel. Had al een plaatje + 2 schroeven gehaald bij de ijzerhandel (voor 70 eurocent ...) ... blijkt blij thuiskomst dat er nog een zelfde ophangoog zit, op 3cm afstand van het uitgelubberde gat, maar meer naar de voorkant van de machine.

Veer aan de bovenkant losgemaakt, veer door dat 2e oog gehaald en
bovenop de veer ook bijna 3cm kunnen verplaatsen, ook meer naar voren,
ook daar is een ander gat aanwezig. Kost wat 'power', stuk gereedschap 'moordenaar' doet wonderen, machine nu goed gestabiliseerd en waterpas gezet en ... en zijn al weer 3 wasjes mee gedraaid.
Op 1600 (volle ;-) toeren, geen probleem.

Scheelt weer 750,- euri's aan een nieuwe machine. Zonde van die 70 eurocent ;-)
 

Mario_

  • #7
Exact hetzelfde probleem met hetzelfde type wasmachine :( . Belachelijk inderdaad dat de veer volledig (meerdere centimeters!) door een PLASTIC ophangoog, dat aan de trommel bevestigd zit scheurt.

Veer rechts (onder en boven) omgehangen naar voorste ophangpunten. Manchet weer netjes teruggeduwd. Hoeft toch niet gelijmt te worden of zo? Durf wasmachine nog niet te gebruiken. Blijft machine na verhangen veer probleemloos werken?

Als extra info AEG vermeld. Willen graag reparatie (mogelijk 400 euro) uitvoeren. Na verhangen veer hangt trommel volgens AEG niet goed, ook niet als andere veer ook in de voorste ophangpunten links wordt gehangen. Is dit verkooppraat van AEG? Of moet ik dit advies ter harte nemen?

Machine kostte 9 jaar geleden ruim 800 euro, reparatie voor bijna de helft is niet meer rendabel. Wil ook geen risico (rook of brandschade?)nemen met verkeerde reparatie.

Is reparatie oude ophangoog toch te overwegen? Ik weet alleen nog niet hoe ik aan het restant van het plastic oog een plaatje met nieuw oog zou kunnen bevestigen. Tips of andere ideeën?

Advies AEG negeren? Machine gebruiken met EEN verplaatste veer? Of verder klussen (hoe?)

Graag advies.
 

Rrommel

  • #8
Tja, ik vind het onzin, dat advies van AEG. Dat tweede oog zit er niet voor niets; je zou kunnen overwegen allebei de veren op dezelfde manier te verplaatsen.

Wij zin inmiddels 8-9 wasjes verder ... machine doet het prima. Belangrijkste is waterpas zetten en -geen- zware spullen bovenop de machine zelf zetten tijdens draaien (bijv. bak water met kleding in de week) ... daarmee komt de machine (logisch!) in onbalans, gaat daarmee stuiteren' en dat zal ook de oorzaak zijn van de door het plastic getrokken veer. En ik neem mij voor de machine vaker waterpas te zetten, indien nodig.
 

Pap

  • #9
Wat het probleem kan worden is dat de kuip scheef hangt
wat heb je te verliezen hij was al stuk
door het scheef hangen krijg je onbalans
een nieuwe kuip is veel te duur
hangt de boel recht gewoon weer gebruiken
wat ook kan is een aluminium plaatje op het uitgescheurde kuipgat maken met 2 boutjes m5 en dan op de oude plek weer een gat boren dan hangt de kuip weer op de oude plek
maar omhangen gaat ook wel
 

Mario_

  • #10
Dank voor jullie reacties.

Ik ga het gewoon zo proberen, hij is nu toch stuk en ik voel me aangemoedigd door de 8 a 9 met succes gedraaide wassen.

Twijfel met het 2e oog is (of was) dat soms onderdelen symetrisch worden gemaakt, waardoor linker en rechter ophangoog hetzelfde zijn bij assemblage. Zoals bij drogerdeur, waar aan de andere kant (afgedekte) gaten zitten om gemakkelijk sluitwerk en daarmee draairichting deur om te kunnen hangen.

De veer links verhang ik (nog?) niet omdat ik daar minder makkelijk bij kan en ik al blij ben dat de andere veer met enige moeite goed omgehangen is.
Het bevestigen van een plaatje houd ik ook in mijn achterhoofd om met een geroutineerde klusser te overleggen.

Ruim 9 jaar staat er een wasdroger (met tussenstuk) op de wasmachine. Klopt wel dat ik meerdere keren de kolom recht moet zetten (even kantelen en rustig op stelvoet laten zakken). Lastig voor me om dit advies op te volgen. Ik begin maar met de apparaten naast elkaar en als het goed gaat ga ik toch maar proberen of de wasmachine met droger erop blijft werken.

Op hoop van zegen. Nogmaals dank.
 

Overexposure

  • #11




AEG ophanging losgescheurd en oplossing met een bout M8 en 2 moeren

De bout gaat door beiden gaten en de 2-de moer zorgt ervoor dat de veer op de originele plaats gefixeerd blijft om geen onbalans te krijgen . De trommel is van onder makkelijk te liften met een kleine pot krik zodat de veer makkelijk los gaat.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu