AEG oko lavamat 85720-W centrifugeert alleen nog maar

Johanm

  • #1
Mn AEG öko lavamat 85720-W (PNC 914 001 248 00) doet heel vreemd.

Als ik de knop van UIT draai naar een andere stand, gaat ie direct centrifugeren, welke stand het ook is. Normaal moet de functie na instellen met de programmaschakelaar pas gaan werken als je de startknop indrukt. Hij begint met even een schril geluid en gaat dan dus centrifugeren op hoge snelheid zo te zien. Tot iets anders dan centrifugeren krijg ik m niet. Bij ronddraaien van de programmaschakelaar komt wel de juiste tijdinstelling op het LCDschermpje in beeld, maar hij blijft centrifugeren. Ik heb voor en achterscherm verwijderd, maar zag niets geks

Ik heb al gezocht op t Forum, maar vond geen werkende diagnose-knopcombinatie voor dit type, en de paar dingen die ik vond van andere types (oa losse tacho) kon ik niet herkennen in mijn machine.

wat kan het zijn, en hoe op te lossen?
alvast bedankt, Johan
 

WM Mensing

  • #2
Hoi,

klopt het dat de knop aan de linkerkant zit?
als dit zo is dan zou je kunnen proberen om de printplaat en motor schoon te blazen met lucht. er zit namelijk een koolborstelmotor in welke veel gruis achterlaat wanneer deze slijten. haal wel eerst even de motor eruit omdat hier veel gruis uitkomt en je dit niet in de machine wilt hebben.
als je de motor er toch uit hebt controleer dan ook gelijk de koolborstels.

naar mijn weten heeft dit type wasmachine geen testmodes maar laat hij een storing zien zodra deze aanwezig is.

groet, WM
 

Johanm

  • #3
Dag WM,

dat klopt, knop aan linkerkant.
Dank voor je tip.
Onderin zie ik twee kunststof dozen die op hun kant staan, daarin zitten printplaten zo te zien, geheel rechts (vanaf de achterkant gekeken) een grotere witte, en daar tegenaan een wat kleinere grijze. Als de grijze uit de weg is kun je zo te zien de witte openklappen.

Maar hoe krijg ik deze grijze doos los?
(deksel aan de bovenkant gaat wel open, maar dan wil de printplaat er nog niet uit?)

Of moet het anders?

alvast bedankt,

Johan
 

Johanm

  • #4
Grijze en witte doos inmiddels uit de machine (hebben veer aan voorkant, die induwen dan naar voren schuiven en oplichten), nu even perslucht kopen, wordt vervolgd

(machine blijkt overigens 19 jaar oud (en koolborstels via AEG 41 euro /stuk) dus als schoonblazen niet helpt toch maar nieuwe machine denk ik...)
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Er zijn vervangende koolborstels te koop voor de helft van het door u genoemde bedrag.
 

Johanm

  • #6
Wel, printplaten schoongemaakt met perslucht, alles goed bekeken, geen rare dingen te zien. Alles er weer in gezet, doet nog steeds hetzelfde, dus na 19 jaar waarvan x bij mij, op naar n nieuwe AEG!

bedankt voor jullie adviezen,
mvg,
Johan
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu