AEG Lavatherm wasdroger aandrijfriem vervangen

Christo

  • #1
Hallo ervaringsdeskundigen,

Wij hebben een probleem met onze wasdroger: de motor draaide, maar de trommel stond stil. Alles open gemaakt en de riem bleek versleten en was van het wieltje en de spanrol gelopen. De was werd dus niet droog !!!
De hele machine moest zowat uit elkaar, dat lukte door de goede beschrijving die Chriske als topic heeft geschreven. ( bedankt Chriske !! ).

Nu heb ik de riem vervangen, alles weer omgekeerd terug gemonteerd, ( ik had eerst hier en daar foto,s van gemaakt, zodat ik kon zien hoe het een en ander in elkaar heeft gezeten ). Na het vervangen van de riem liep de motor, de spanrol en het wieltje waarover de riem loopt, de as en de ventilator goed. Tevens heb de riem met de ribbels naar de trommel gemonteerd, zoals was geadviseerd.

Connector weer gemonteerd, aarde draad op het juiste stekkertje aangesloten, kortom alles volgens het schema aangesloten, maar wat was daar een enorme herrie te horen zeg, een hoog snerpend geluid en een geur van een soort verbrand rubber o.i.d. kwam vrij snel na het aanzetten van de machine.

Ik heb de ventilator eraf gehaald, om te kijken of het aan de ventilator lag en starte de machine opnieuw. Resultaat: de trommel liep prima, de ventilator zorgt dus voor het hoge snerpende geluid, loopt mogelijk tegen de achterwant aan met dit geluid als gevolg.
Toch snap ik niets van de verbrande lucht die mij tegemoet komt, zodra de machine wordt aangezet.
Het zou volgens een topic ook de resten kunnen zijn van verbrand rubber van de oude riem, welke zijn sporen op de motor zou hebben achter gelaten de laatste jaren.

Toen ik de stroom op de machine had staan, raakte ik per ongeluk de motor aan van de [wassdroger[/b] en kreeg een stevige stroomstoot te verduren, iets waar ik wel erg van was geschrokken, want ik zat niet aan de windingen, maar wilde kijken of er mogelijk koolborstels aan de buitenkant van de motor zouden zitten. ( wie kan mij precies vertellen waar de koolborstels zitten? ik kijk er mogelijk langs, ondanks dat ik echt overal heb gekeken, maar dat kan natuurlijk altijd he? er over heen kijken.....

Ik durf de machine niet lang te laten lopen, banmg dat er iets door gaat branden.
De hele machine, de hele binnenkant, maar ook de aansluitpunten,heb ik ontdaan van stof en vuilresten ( met de stofzuiger en een borstel en doekjes ), dus daar kan de geur niet vandaan komen.

Kan iemand mij vertellen, waar die geur nu eigenlijk vandaan komt? het ruikt naar koolborstels, maar of die het zijn?? Waar zitten die dan bij deze machine??

Is het normaal dat er op de buitenkant van de motor, terwijl ik dus mijn hand op het huis van de motor leg, stroom komt te staan? ik schrok mij werkelijk dood. Ik had nogmaals de aarde draad aangesloten en de machine op een geaard stopcontact aaggesloten....

Het demonteren en het weer opnieuw in elkaar zetten kost echt wel wat tijd, maar zo te zien is alles weer in orde, ( de motor loopt, de trommel loopt maar nu alleen nog die geur en dat gepiep van de ventilator, want die kan er maar op 1 manier op en dan piept die dus enorm.

Wie kan mij wat adviezen geven? zodat onze droger het weer als vanouds gaat doen?
Sorry voor deze uitgebreide omschrijving van het probleem en wat ik allemaal zoal heb gedaan.

Christo
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
In een wasdroger zitten geen koolborstels.

Wat de herrie betreft zou de ventilator kunnen aanlopen, dat zou ook de verbrande lucht verklaren.

Hebt u de droger wel op een geaard stopcontact aangesloten ?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Ontvangen via PB.

Hallo Jan,

Ik heb inderdaad de stekker op een geaard stopcontact aangesloten.
Tevens heb ik de aarde draad weer netjes op de mantel aangesloten.
De motor heb ik er niet vanaf gehaald, dus de stand van de as, welke dus uit de motor komt, heb ik dus niet veranders en is dus nog precies hetzelfde.
Zonder de ventilator, die ik dus van de as heb afgehaald, draait de trommel perfect en is het lawaai weg, dus het zit hem ergens in de montage van de vantilator. Helaas kan deze er maar op 1 manier op, maar ik kreeg de knelveer, die ik er voor de montage af moest halen niet meer op, mogelijk dat dit het probleem is??
Dan blijft nog die geur vanuit de machine.....
Het is net een soort van brandlucht, alle stof heb ik uit de machine en uit de windingen gezogen van de motor, dus schoner kan de machine niet worden, alle stof is weg.
Zou jij mij nog een advies kunnen geven??


Christo
 

Christo

  • #4
Hallo allemaal,

Het feit dat je nu dit zit te lezen kan 2 redenen hebben.
1) Je wilt mij helpen met het probleem wat ik had, ja je leest het goed
HAD....
2) Je wilt graag de oplossing weten, toch?

Hier komt de oplossing van mijn probleem:

Ten eerste: maak overal eerst foto,s van, zodat je na kunt kijken hoe het een en ander in elkaar zit, want anders heb je echt een probleem en waarom zou je het niet doen he? met de digitale camera,s vandaag de dag !!!
De aandrijfriem was versleten en gerafeld, dus draaide de trommel niet meer, maar de motor draaide gelukkig nog wel, dus bij een onderdelenhuis een aandrijfriem gekocht, 20.00 euro verder liep ik vol hoop de winkel uit op weg naar huis.
Thuis aangekomen begon ik met volle enthousiasme aan de klus, kopje koffie erbij en beginnen maar....
Al snel kwam ik erachter dat de hele machine zowat uit elkaar moest, wilde ik de riem van de trommel kunnen halen, dus belde ik AEG zelf maar even, in de hoop dat er een foefje was, zodat het zo gepiept zou zijn, HELAAS!!!! volgens AEG moet er heel veel werk gedaan worden en zowat heel de machine moet uit elkaar...

Hoe kun je nu het beste beginnen?

Nogmaals: maak overal foto,s van, zeker van de aansluitingen en de plekken van de schroefjes en de stekkerverbindingen.

1) Haal als eerste de stekker uit het stopcontact.

2) draai de schroeven van de bovenkant van de machine eruit, die zitten aan de onderkant van het blad, bij de achterwand van de machine.

3) Haal de bovenkant van de machine eraf.

4) Haal nu de deksel van de achterkant van de machine, deze zit met ik meen 10 schroeven vast en daaronder vind je de ventilator, welke voor de koeling zorgt.

5) Haal de linker zijwand eraf, gezien vanuit ve voorkant van de machine.

6) De linker wand zit vast aan de machine met een aarde draad, als massa!! haal de draad voorzichtig los van de binnenkant van de machine.

7) vergeet die later beslist niet terug te plaatsen.

8)Draai de schroef los van de colector, dat is een zilverkleurige, tevens busvormig dingetje van ongeveer 10 cm en 3 cm in doorsnede.

9)Haal de stekkerverbindingen los, maar niet van de printplaat of de motor!!

10) verwijder met een punttang de knijpklem om de ventilator.

11) Duw een platte schroevendraaier tussen een van de tussenruimten van de ventilator en draai en trek dan tegelijk, de ventilator komt dan los van de machine.

12) Leg een kleed op de grond en leg de machine met zijn voorkant op het kleed, zodat de achterwant naar boven toe ligt.

13)Haal de kap los, waar een warmtesnesor aan vast zit, deze zit met 2 schroeven op de achterwant geschroefd. ( kijk goed hoe je deze weer moet terug plaatsen, het kan maar op 1 manier !! )

14)Je moet echt goed kijken dat je alle schroeven los hebt gedraaid, zowel aan de achterkant van de machine, maar ook als de achterwand omhoog ligt, zie je diverse schroeven die je allemaal moet losdraaien, anders gaat de achtrerwant niet los...

15) De achterwant moet er helemaal af...

16) Nu kun je de snaar van de trommel afnemen en er een nieuwe opleggen, wel met de ribbels op de trommel !!! anders werkt het beslist niet !!!

17) Leg de snaar weer op de positie die is achtergebleven op de trommel, je ziet de riem eigenlijk in de trommel staan na al die jaren van arbeid voor jou en je gezin......

18) Zorg ervoor dat de snaar over de as / spanrol van de motor komt te liggen, deze past niet, want de snaar moet ook nog even over de andere rol, welke erboven zit, gespannen worden.

19) Hoe je dat voor elkaar krijgt?

Heel eenvoudig, duw de motor naar voren, zodat er meer riem vrij komt te liggen en laat de riem, ook met de ribbels over de buitenkant van het zwarte of witte wieltje lopen en duw hem terug op de as, waardoor de drukker, vanuit de motor, ofwel de spanrol, weer onder druk komt te staan. ( alles is nu volgens plan, wat de snaar betreft, vervangen.

20) Het grote wiel, het laatste wiel dus, zwart of wit van kleur, loopt helemaal vrij op de pen waarop het geschoven is, er is dus geen eind merkbaar d.m.v. een soort grote schroef, dat is normaal. Het wieltje wordt dus niet geborgd o.i.d.
Zorg er wel voor, dat de nieuwe snaar in 1 lijk loopt, dus ook helemaal recht over de rollen loopt.

21) controleer wel even of er geen speling zit tussen het asje en ghet wieltje wat erop geschoven is, want anders komen er echt problemen met het naar links en dan weer naar rechts draaien van de trommel, even controleren is dus mijn advies.!!!!!!

22) Controleer even de werking van de machine, plaats even de ventilator terug, dit om doorbranden van de motor te voorkomen. De machine moet nu rustig draaien, zonder al teveel geluid...de trommel loopt en stopt na ongeveer 30 seconden. Dit is een soort beveiliging voor de machine.
Hoor je een vreselijk geluid? wat ik dus ook had? dan moet je beslist de knijpveer terug plaatsen, dan is het geluid over. Ik had tevens steeds een brandlucht, dit kwam doordat de ventilator ergens tegen de achterwand aanliep, hierdoor een snerpend hoog geluid maakte en tevens een soort lucht voortbracht van verbrand plastic.

Door de achterwanden terug te plaatsen, komt de machine weer in de juiste vorm en komt de ventilator niet meer tegen de achterwand van de machine, dus is het probleem van die verbrande plasticlucht en het snerpende geluid ook definitief weg.


23) Zet alles er weer terug in de omgekeerde volgorde.

24) je mag geen schroeven overhouden !!!!!!! spreekt voor zich lijkt mij.

Als je precies doet wat ik hier omschreven heb, dan kan het niet anders, of het probleem is opgelost en dan heb je echt veel geld verdiend.

Een nieuwe ventilator kost: 30.00
Een nieuw wieltje kost: 15.00
Een nieuwe motor kost: 299.00 !! dan is machine total-loss !!!!

Voor 20.00 euro en enkele uren werk ben je klaar, dus een kind kan nu de was doen.

Veel succes ermee!!

Christo
 

Pepjo

  • #5
:prima:

Bedankt voor het duidelijke stappenplan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu