AEG Lavatherm T5687EX (P502867) display doet vreemd

Soldeersmurf

  • #1
Hallo mede-reperateurs,

Ik heb een defecte AEG Lavatherm met warmtepomp op marktplaats gekocht. Deze deed eerst helemaal niets meer en dat bleek aan een slecht uitgevoerde reparatie van de LNK304 te liggen. Die heb ik correct aangesloten en er is weer voeding: 12V (is ca. 13V) en ook de 5V is weer aanwezig. "Hoera!", dacht ik, maar het display doet nog wel vreemd. Het LCD is moeilijk af te lezen, omdat er allemaal extra segmenten aan zijn die niet aan horen te zijn. Bijvoorbeeld alle segmenten van tekst min/med/max zijn min of meer gelijktijdig aan. Zie foto.



Vragen:
- Wie weet de oorzaak en de oplossing?
- Is het display(-printje) stuk of de hoofdbesturing?
- Is er een mogelijkheid om contrast in te stellen? Deze machine heeft geen "optie" knop, dus via dat menu gaat het niet.


Gegegevens van de machine:
AEG Lavatherm
Model: T5987EX (Duits front)
Type: P502867
PNC: 916 096 615

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken,

Groeten, Rene
 

Dsterk

  • #2
@soldeersmurf: dat is niet zo eenvoudig te zeggen zonder wat extra info:
- Is het display het enige wat vreemd reageert? Kan je bijvoorbeeld wel correct een programma starten dat dan ook goed wordt afgewerkt?
Indien dat wel kan lijkt het me eerder de stuurprint van de display, eventueel de display zelf maar stuurprint lijkt me logischer. Hoofdprint zou ik allen verdeenken als verdere aansturing van motor/warmtepomp/programma-afwerking ook niet goed verlopen.
 

Soldeersmurf

  • #3
Ik heb nog niet in machine getest.

Ik heb wel geprobeerd de test-mode in te schakelen en dat lijkt wel te werken. In de verschillende standen 2, 3 etc gaat er wel een relais aan.

Ook is er in stand 1 duidelijk een error melding leesbaar: E70. Die error wordt ook getoond op de foto, maar dan is ie slecht leesbaar.

In test-mode standje 1 wordt het LCD ook getest. Er worden afwisselend groepjes segmenten aan en uit gezet. Daar zie ik ook niet meeteen gekke dingen. De segmenten voor de tekst min/med/max zijn in die mode echt heel duidelijk allemaal aan, terwijl op de foto ze wel aan zijn, maar net wat minder donker dan in de testmode waarin ze bewust worden aangestuurd.
 

Soldeersmurf

  • #4
Alles terug in de machine. Die draait nu. Langzaamaan begint ie warmt te worden. Met de nadruk op langzaam, maar dat is toch normaal voor een warmtepomp droger? Na een dikke 20 minuten kan je duidelijk voelen dat er warmte in komt.

Het feit dat ie begint op te warmen en alles draait en doet, betekent voor mij dat alles aangestuurd wordt en de compressor dus nog werkt.

Iemand die een display printje heeft liggen?
 

Dsterk

  • #5
@soldeersmurf: heb je die displayprint al bekeken, misschein ergens iets te vinden wat doorgebrand lijkt? zo ja, dan kan je betreffend onderdeeltje misschien vervangen door een nieuw op het printplaat te solderen.
als hij warm wordt kan je er vanuit gaan dat de compressor werkt, idd dat gaat langzaam bij een warmtepompdroger. aansturing is dus ok. displayprintje, misschien op marktplaats of vanuit china via aliexpress of ebay? teststand 1 is vaak de stand voor leds/displays dus als in die stand een error opkomt ligt de displayprint wel voor de hand.
 

Soldeersmurf

  • #6
Die error in stand 1 komt vast omdat ik de print los op de werkbank had liggen. Er was niks aangesloten, geen sensoren e.d., dus vast daarom een fout. In de machine geen foutmelding.

Alleen eem printje vervangen gaat helaas niet. Het display zit er met een flatcable aan vast. Dat is waarschijnlijk een soort geleidende lijmverbinding.

Ben het juiste display of printje nog niet tegengekomen. Weet ook niet goed op welk artikelnummer ik zou moeten zoeken.
 

Dsterk

  • #7
@soldeersmurf: van printjes weet ik niet al teveel. Ik neem aan dat de fout te meten zou moeten zijn met behulp van een spanningsmeter, maar geen idee hoe. Misschein zou je ook eens een vraag op tweakers moeten zetten als hier geen reactie meer komt.
 

DSR9500

  • #8
Kzou de solderingen nog eens nalopen.
Als de 1-e reparatie zo slecht was uitgevoerd is er mogelijk ergens een extra brugje ontstaan door een soldeerklodder.

Mbt display-probleem. Bij contactproblemen vallen meestal elementen uit ipv erbij :?

Opwarmtijd is bij een warmtepomp altijd langer. Kan ook niet anders, want hij neemt ook minder vermogen op.
 

Soldeersmurf

  • #9
Ik heb een ander display kunnen testen en dat werk naar behoren. Dus display-print of LCD is stuk. Aan de display-print is weinig te zien. Paar weerstandjes, torretjes en een professor onder globtop. Misschien ESD gehad ofzo.


Enige probleem nu is nog de E32 die ik krijg. Vooralsnog alleen getest in test-stand 8. Met een lege trommel, wat misschien dan het probleem is?


De droogtest ging zondag trouwens ook nog niet helemaal naar tevredenheid. 2 natte handdoeken waren na een dik uur nog steeds nat en de trommel was niet verder dan zo'n 35 graden. Mijn Samsung WP droger heeft een volle was na 1:15 helemaal droog.
 

Soldeersmurf

  • #10
Update:

Er draait nu ook weer een wasje met een paar handdoeken. Is nu bijna 2 uur onderweg en het wasgoed is nu 32 graden. Op de condensor meet ik echter ook 32 graden. Ik had verwacht dat die koud(er) zou moeten zijn. Of is de taktiek om eerst warmte in het systeem brengen en pas daarna de condensor koelen om snel te laten condenseren? (Wat me onwaarschijnlijk lijkt, want de warmtepomp is toch continue bezig met warm worden aan een kant en koud worden aan de andere?)

Er zit na 2 uur ook nog geen water in het reservoir en ook de bodem van de condensor is nog zo goed als droog.

Nog niet overtuigd....
 

Soldeersmurf

  • #11
Even weer een update.

Ik heb de machine aan de zijkanten open gemaakt en de machine aangezet. Ik heb stroomopname en temperaturen van de condensor-buisjes gemeten.

Ziet er niet goed uit denk ik.

Resultaten:
* Bij draaiende trommel zo'n 250W (ca 1.1A), zodra de compressor aanslaat zo'n 450-500W (ca. 2A). Oke, de compressor slaat dus wel aan.
* Na 20 minuten zijn de buisjes nagenoeg niet van temperatuur veranderd en slaat de compressor ook even weer uit (terug naar 250W). De behuizing van de compressor is dan zo'n 65 graden.

Mijn conclusie: gas is op. Mee eens?

Wel vreemd voor een machine, waarvan de vorige eigenaar zei dat hij het prima deed totdat het display op zwart ging......maar ja, van het verrotte display heeft ie ook niets gezegd......

Tijd om de ijzerboer te bellen? Of heeft iemand nog een geniale ingeving?
 

Dsterk

  • #12
Gas/koelmiddel op lijkt me heel vreemd, dan zou je ergens een lek moeten hebben.
Ik heb nog nooit een warmtepompdroger van binnen gezien, zelfs ngo nooit 1 gehad... maar wat ik ervan weet is dat de warmte die wordt gegenereerd door het koelen(bij koeling komt warmte vrij die in de trommel wordt geblazen). Ik zou dus denken dat de fan die dat moet doen misschien niet naar behoren werkt. buitenkant behuizing 65 graden dat mag maar dan moet die 65 graden wel de trommel ingeblazen worden. Kan je de motoren, behalve de compressor, eens afkoppelen en luisteren of de compressor daadwerkelijk koelmiddel rondpompt? een droge pomp klinkt meestal vrij verdrietig dus dat hoor je wel.
 

Soldeersmurf

  • #13
Ik heb de compressor rechtstreeks op het lichtnet gezet. Slaat meteen aan en staat driftig te brommen. Leeg? Vol? Ik zou het niet durven zeggen.

Na 20 minuten is de compressor heet (ca. 75 graden), maar de verdamper en condensor zijn niet van temperatuur veranderd.

Ik heb wel de indruk dat ik wat geruis in de leidingen hoor, ik denk dat er wel lucht wordt rondgepompt, maar blijkbaar geen koelmiddel, want het adiabatische proces werkt niet.
 

Dsterk

  • #14
Hoor je nog geluid in de leidingen als je de compressor uitzet? Indien helemaal niets dan idd leeg. Anders zoeken welke ventilator de warmte van de compressor naar de condensor moet blazen en kijken of die wel werkt.
 

Soldeersmurf

  • #15
Nee, ik hoor niet het 'kolkende' of 'zuisende' geluid als de compressor net uit is gezet.Dat had ik ook verwacht idd. Net als bij een koelkast. Die hoor je ook een tijdje nadat de compressor is uitgeschakeld.

Er is overigens geen ventilator die de warmte naar de consensor/verdamper brengt. Dat gaat allemaal via de gas-/vloeistofleidinkjes. In de condensor/verdamper zit immers zowel de binnekant als de buitenkant van de koelkast. De compressor zorgt voor het rondpompen van het koelmiddel. Bij uitzetten koelt het middel het af en bij comprimeren warmt het weer op.
 

Dsterk

  • #16
Dan denk ik dat hij leeg is, weinig aan te doen behalve alles vervangen maar dat is kostbaar.
 

Soldeersmurf

  • #17
Allen bedankt voor het meedenken. Ik heb iemand gevonden die geinteresseerd is in de onderdelen. Gaat als donor een tweede leven tegemoet.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu