AEG Lavatherm 530 aardlek probleem

Mario_020

  • #1
Hallo allemaal,

Onze Lavatherm 530 droger doet sinds een week vreemd.
Zo gauw het reservoir voor het opvangwater verwijderd wordt, dan vliegt de aardlek eruit.

Ik heb alle connectoren al 1 voor 1 losgehaald, en het probleem is alleen over als ik de connector in de achterwand, naast die grote beker elco lostrek.

Nadat ik dus ook een gedeelte van de achterwand had gedemonteerd blijkt dit dus te lopen naar een bimetaal of zoiets, het verwarmings element, een sensor en iets lijkend op 2 dioden in een wit plastic omhulsel aan de zijkant bij het element. (ook éénzijdig losgekoppeld gehad)
Het bimetaal heb ik ook losgekoppeld, en dat hielp niet.

Nu verdenk ik dus het verwarmingselement, maar om nu even 100 euro voor de gok uit te geven vind ik ook wel weer zonde.
Want wat heeft het element te maken met het reservoir voor het water?

Misschien heeft iemand een oplossing?
Vast bedankt!
Groetjes, Mario
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
De typeaanduiding is veel te algemeen.
Er komen veel typen lavatherm 530x voor.

Dringend verzoek het PNC nummer te vermelden!
 

Mario_020

  • #3
Oke, hier zijn de nummers van de stikker:

Type: 43 AEA 01
647.091 400 LP
E-nr. 607.626 011
F-nr. 093 388901

edit: was in de vorige post vergeten te vermelden dat ik ook de microswitch had losgekoppeld die aangestuurd wordt door de condens opvangvak.
(dit had geen resultaat)
 

Co de Witgoedman

  • #4
Koop een eenvoudige multimeter en meet de droger gewoon door op hoogohmige stand ten opzichte van randaarde.
Immers meten is weten. :!:

Welke connector naast die bekerelco bedoelt u, beneden bij de motoren of bovenin bij de electratoevoer.

Als u de onderste bedoelt lijkt het inderdaad op een element, meten dus.
 

Mario_020

  • #5
Ja klopt, het is de connector onderaan de machine.
Vanaf binnen gezien rechts naast de elco.
Als deze los is, dan functioneert hij prima, behalve dat hij niet verwarmt. :-(
 

Co de Witgoedman

  • #6
Dus toch een defect element...
 

Wasmannetje

  • #7
Co de Witgoedman schreef:
Dus toch een defect element...
Hallo,

Bij de oudere type's zit er op de programmaschakelaar een doorverbinding. Deze kan bij vage fouten en klachten verwijderd worden, dit heeft geen enkele invloed op het niet werken van de droger, maar deze kan door bijv een lekstroom door die verbinding een aardfout opwekken.

Kijk ook even naar de vochtmeting van het apparaat, contact tussen de 3 trommelribben en het borsteltje bovenop de trommel. Band mag u licht opschuren, let hierbij op het draaien van de trommel.

Je bent bij 1 sec onoplettendheid je vingers kwijt, dus pas op, graag bericht.
 

Mario_020

  • #8
Vast bedankt voor de info!
Nu het zo goed als zeker de verwarming is, gaan we even nadenken of het rendabel is voor een reparatie, of misschien een nieuwe.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu