AEG Lavamat W1230 centrifugeert niet

Nillis

  • #1
Wasmachine AEG Lavamat W1230 centrifugeert niet. De motor draait wel gewoon links en rechts om in de wasgang. De koolborstels van de aandrijfmotor zijn vervangen. De afvoerpomp pompt netjes weg. (pomp half jaar terug vervangen) De pomp blijft in de centrifuge-stand steeds draaien. Zou dit een pressostaat probleem zijn? Van welke pressostaat dan? Er zitten er twee in. De slangetjes zijn door geblazen.
Ik heb helaas geen electrisch schema om e.e.a. na te lopen.
Wie kan mij helpen?????
 

HarryO

  • #2
De pomp blijft draaien totdat het centrifuge programma afgelopen is.
Laat de machine eens helemaal leeglopen via het pomp filter.
Zet hem dan op centrifugeren zonder wasgoed.
Werkt dit?
Mogelijk is dit het schema, aansluiting en opbouw van je machine.
 

Nillis

  • #3
Ik heb de schema's binnen gehaald. Dat geeft heel wat duidelijkheid.
Ik ga nu aan mijn nachtrust beginnen, en zal morgen de tip uit probren.
Bedankt voor de info. Tot later.
 

Nillis

  • #4
De machine helemaal leeg gemaakt ( pluizenfilter). Op de stand centrifuge gezet. Geen centrifuge. Wel gaat de trommel voor de stand centrifuge enkele malen rond. De pomp draait wel (is normaal).
Het schema geeft een duidelijk overzicht. De functie van de verschillende pressostaten in het programma zijn mij nog niet helemaal duidelijk.
De pressostaat hoog, droog en normaal zijn duidelijk. Maar de "veiligheid" en "schuim" zeggen mij niets. Bovendien is de electronica op het schema een black-box.
Maar nu, hoe verder?
Zijn er ideeën?
 

HarryO

  • #5
Veiligheid (S) is aan de pomp gekoppeld en is de overstroom beveiliging, de pomp gaat dan draaien voordat hij overloopt, dit kan ontstaan als een inlaat ventiel blijft hangen.
Schuim (F) is als de machine te veel zeep en schuimvorming heeft. Er word dan electronisch ingegrepen.
Het centrifugeren word gedaan vanuit de elektronica door een Triac en één of meerdere relais. Controleer deze op los zitten van de print.
Wat ook nog kan is dat de snelheidsregeling los zit (speed) of dat een nivo van de prestostaat niet bereikt word. Defecte klok kan natuurlijk ook nog.
 

Nillis

  • #6
Bedankt voor alle info. Ik begrijp nu de machine een stuk beter.
Ik heb intussen de fout gevonden. Het was zoals jij ook al aangaf, een slechte soldering van een van de relais op de print boven de timer.
Ik heb de print ter plaatste schoongekrabt en middels een draadje een relais aansluiting verbonden en het printspoor gerepareerd.
Ik zeg dank voor alle info en de snelle reacties.
Bedankt ook namens mijn lieftallige echtgenote.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu