AEG Lavamat Euro 1500 update - trommel draait moeilijk

Jerry1982

  • #1
De trommel van mijn AEG wasmachine van 9 jaar oud draait moeilijk.
De laatste paar weken maakte hij herrie, alleen bij het centrifugeren. Maar hij werkte nog wel goed. En met de hand kon ik hem nog makkelijk rond draaien.
Nu draait de trommel erg moeilijk als ik hem met de hand draai, met de snaar er af. Het eerste deel (ca 1/5 ronde) gaat soepel, daarna erg moeizaam en dat blijft zo bij verder draaien. Als ik dan weer de andere kant op draai, weer hetzelfde: eerst een stukje soepel, dan weer moeilijk. En zo verder. Bij het ronddraaien maakt hij geen vreemde geluiden.

Ik heb al veel gelezen op dit forum over defecte lagers, maar dan is er vaak ook sprake van een schrapend geluid, heb ik begrepen. Ook lees ik veel over voorwerpen tussen trommel en kuip. Ik heb met een lamp door de gaatjes van de trommel gekeken, maar zie daar geen vreemde voorwerpen.

Heeft iemand een idee waardoor het probleem veroorzaakt kan worden?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Zo goed als zeker is het binnenste lager defect, de kogels worden op hun plaats gehouden door een ring waar de kogels in opgesloten zitten, als die ring kapot is ontstaan dit soort storingen.
Lagers en afdichting vervangen is dan de remedie.
 

Jerry1982

  • #3
Bedankt voor je reactie, Jan.

Daar was ik al bang voor. Ik heb gelezen hoeveel werk het is om de lagers te vervangen. Omdat hij al 9 jaar oud is, zal ik maar eens voor een nieuwe gaan shoppen.
 

Pap

  • #4
Lagers en keering vervangen is best te doen
kruis er af halen en je heb de hele boel al te pakken dan lagers er uit tikken en keering er uit
eerst gaat de keering stuk dan komt er water in de lagers en weg zijn de lagers
als je met de hand de trommel draaid en hij loopt zwaar zijn het de lagers of er zit iets tussen
speling op de lagers kun je voelen door de trommel op te beuren
en op en neer te bewegen
als ik jouw was zou ik gewoon gaan slopen lukt het niet koop je een ander en heb je toch wat geleerd
 

Kees kit

  • #5
Hier zit geen lagerkruis in :oops: , is een gedeelde kuip :oops:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu