AEG Lavamat 54840 lawaai bij centrifugeren

MBL

  • #1
Mijn AEG 54840 maakt tijdens het centrifugeren flink lawaai, net of hij ergens aanloopt, niet gelijkmatig, maar gebonk.

Op lage toeren loopt hij normaal qua geluid, al wiebelt de trommel wel een beetje, zelfs helemaal leeg.

De lagers lijken in orde. Met de hand draait de trommel zonder problemen of bijgeluiden en er zit geen ruimte tussen trommel en kuip op het lager. Ook het motor lager voelt goed en geen speling.

Dit is ineens van het één op het andere moment begonnen terwijl de machine stond te draaien.

Wat opvalt met was in de trommel is dat bij het optoeren de trommel hevig begint te schudden en dan ergens lijkt te raken wat het geluid maakt. Zouden dit de schokbrekers kunnen zijn? Hoe kan ik dat controleren.

Of zou het iets anders kunnen zijn?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Is de trommel op en neer te bewegen t.o.v. de kuip ?
 

MBL

  • #3
Nee, de trommel beweegt niet t.o.v. de kuip. Ronddraaien met de hand gaat ook soepel zonder bijgeluiden of iets dergelijks.

Bij hogere toeren gaat de hele kuip heen en weer dansen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Draait de trommel mooi recht bij het vulgat bij het centrifugeren ?
Het lijkt sterk op een kapot trommelkruis.
 

MBL

  • #5
Helemaal leeg wiebelt de trommel enkele mm uit het lood. Alsof hij excentrisch in de kuip zit.
 

MBL

  • #6
Het tromnelkruis zit neem ik aan van binnen (in de kuip). Als het dat is, is het zeker einde oefening voor een machine van 10 jaar oud.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Als het de lagers niet zijn is het trommelkruis kapot.
 

MBL

  • #8
Nou, dan ga ik maar een nieuwe bestellen...
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu