AEG Lavamat 54840 helemaal dood

M@tthijs

  • #1
Wasmachine is tijdens het wasprogramma volledig uitgegaan. Doet helemaal niets meer/alle lampjes blijven uit ook op een ander stopcontact. Ik meet 0.5V op de printplaat bij de startknop. Heeft altijd goed gewerkt. Mogelijk te zwaar beladen i.v.m. dikke molton in de trommel (samen met ander wasgoed). Op de printplaat zie ik geen defecte componenten. En alle stekkers lijken goed vast te zitten.

Wat kan het euvel zijn?

Bijvoorbaat dank!
 

DSR9500

  • #2
Post je hier dan ook een paar foto's en niet alleen op andere fora :roll:

Graag een foto van voedingsgedeelte van de print.

Meet ook even of de weerstanden nog goed zijn. LET OPwel eerst de netstekker eruit :!:


Mocht je de print er makkelijk uit krijgen, kjjkeens even an de achterzijde of er een 7 pens IC op zit, bv de LNK304

Ik zit nl hier aan te denken... https://www.klusidee.nl/Forum/topic/aeg-droger-defect.111401/
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Het betreft hier een wasmachine, geen droger.
 

DSR9500

  • #4
In al die apparaten zit vaak de LNK304 om +5 en +12 volt te maken, voor cpu en bedienen van de relais.
Goedkoop IC, maar gaat ook nog al eens spontaan stuk.
 

M@tthijs

  • #5
Hoi DSR9500 (Erik),

Ik heb de print los gehaald en inderdaad de LNK304 heeft een smelt plek in het midden.

Ook meet de groene veiligheidsweerstand oneindige weerstand.

Dus als ik beide vervang (en de veiligheidsweerstand voor een 100ohms versie) volgens de instructies die je hebt gelinked dan zou het euvel verholpen moeten zijn?
 

DSR9500

  • #6
Yep....suc6
 

M@tthijs

  • #7
Mooi. Alvast enorm bedankt! Ik laat over een paar dagen nog even weten wat het resultaat is...
 

M@tthijs

  • #8
Veiligheidsweerstand en IC volgens de (heldere) instructies vervangen en toen deed de wasmachine het weer. Heeft inmiddels 2 wassen gedraaid en functioneert als vanouds.

Het voelt (ook) goed om op deze manier het milieu te ontzien en te voorkomen dat er een nieuwe machine moest worden aangeschaft. :D

Heel hartelijk dank voor de tip!
 

DSR9500

  • #9
D'r is niets zo mooi als zelf repareren :super:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu