AEG L 76800 foutcode E20

Frank van Riet

  • #1
Hallo,
Wie kan mij een tip geven over de foutcode E20 van onze wasmachine.
Ik weet dat het te maken heeft met de waterafvoer die mogenlijk geblokeerd wordt of een pomp die niet goed werkt. Zelf heb ik de beide pompen los gehaald en schoongemaakt (niets in gevonden) ,alle slangen van de pomp naar he riool en de kuip gecontroleerd en schoongemaakt ( niets in gevonden), daarna de machine gespoeld met soda op 95 graden.
Maar nog steeds komt de foutcode terug, je kan horen dat de pomp bromt maar niet gelijk aanslaat, dit gebeurd wel nadat je op start gedrukt heb, en dan pompt hij met een behoorlijke vaart alles weg. Moet ik nu de pomp vervangen of zit er nog ergens een condensator die het heefd begeven? Het gaat om een AEG L 76800 Productienr. 9145524309/01
serienr.738 00112.
Groeten Frank.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Controleer de afvoerpomp op speling op de as, als u de as op en neer kunt bewegen moet de pomp vervangen worden.
 

Frank van Riet

  • #3
Hallo Jan,
Bedankt voor je snelle reactie,
Toen ik de afvoerpomp gedemonteerd en schoongemaakt heb,
kon ik de pomp heel makkelijk loskoppelen van het filterhuis ( plastiek lipje iets verbuigen en klein slagje draaien) zo kon ik goed aan de waaier voelen, en er bleek er haast geen speling op te zitten.
Ik denk dat ik toch maar een nieuwe pomp probeer of zeg je dat dat zinloos is.
Groeten Frank.
 

Kees kit

  • #4
Magneet pompjes hebben wel eens de neiging om gewoon te blokkeren.
pomp vv en het is opgelost

succes
 

Frank van Riet

  • #5
Hallo Kees,
Ik ga morgen bij de onderdelenman hier in Castricum een nieuwe pomp halen, als het heeft geholpen laat ik het weten.
Bedankt en groeten Frank.
 

Tommy-ON3TD

  • #6
Als je een beetje tijd hebt om te spelen, demonteer de pomp en zet ze eens direct op 220v, dan zie je misschien wat meer.

Grts
Tommy
 

Frank van Riet

  • #7
Hallo Tommy,
Ik heb ondertussen al een nieuwe pomp besteld, deze was 59 euro dus dat valt mee. Als ik hem ga plaatsen zal ik de oude proberen zoals jij heb voorgesteld, het resultaat hoor je van mij, ben zelf ook benieuwd.
Groeten Frank
 

Frank van Riet

  • #8
Hallo Tommy, Jan en Kees.
Ik heb de nieuwe pomp er inmiddels in zitten en heb de oude pomp aan een 220v snoertje gehangen, als ik de stekker er in doe doet hij het wel maar rammelt het waaiertje toch behoorlijk. Als ik nu de stekker er in en uit doe start hij de ene keer wel op en de andere keer niet.Dus is het toch zeer waarschijnlijk dat de pomp versleten is, wat wel snel is voor een machine van 2,5 jaar oud.
Bij deze wil ik een ieder bedanken voor de wijze raad.
Groeten Frank.
 

Frank van Riet

  • #9
Als laatste berichtje over dit probleem, kan ik zeggen: nadat er een nieuwe vuilwaterpomp in gemonteerd is, hebben we geen problemen meer gehad. Hij draaid nu weer 10 dagen probleemloos.
Bedankt en tot een volgende vraag, Frank.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu