AEG 86740 update resetten

Ad1974

  • #1
Hallo,

Wij hebben een AEG 86740 update.

Van de week was de afvoerpomp kapot. Nadat ik de pomp vervangen had is er helaas een nieuw probleem bij gekomen.

Toen ik de machine aanzette gaf hij bij het begin van de draaibeweging een heel hard sissend geluid. Dat deed hij 3x en sloeg toen in storing CA.
Volgens de handleiding zou dat een fout in de motorsturing zijn.

Koolborstels zijn nog goed. De tacho zit er op het oog goed op de motor. De bedrading ziet er ook goed uit.

Ik heb de module (die op de bodem, naast de motor zit, bij een printplaat reparateur gebracht en die kon niets op de plaat vinden. Hij heeft hem wel schoongemaakt en kon een heel klein vocht streepje ontdekken.

Nu heb ik de print weer teruggeplaatst, maar ik kan de machine niet testen omdat ik gelijk de code CA krijg in het display....

Weet iemand hoe ik de machine kan resetten om te kijken of het probleem verholpen is?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 

Ad1974

  • #2
Even een update. Het is inmiddels gelukt om de machine te resetten.

Maar de machine blijft bij het zoeken naar balans een hard sissend/gillend geluid geven. Ik heb de machine gelijk maar weer uitgezet.

Heeft iemand een idee waar dat geluid precies vandaan komt?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Hoe lang zijn de koolborstels?
Bij minder dan 15 mm moeten ze vervangen worden
 

Dsterk

  • #4
Kan je dat geluid eens opnemen?
Koolborstels idd vervangen indien korten dan 15mm, anders even loshalen en kijken of er erg veel koolstof te zien is en schoonmaken, zelfde geldt voor tachospooel. ongecontroleerde wisselignen in toeren zitten toch vaak bij de tachospeol.
 

Ad1974

  • #5
Bedankt voor de reacties!

De koolborstels zijn nog ruim 20 mm en zien er netjes gesleten uit. Geen afgebroken stukjes.

Ik heb de machine zojuist getest zonder snaar. Nu geeft hij niet dat gekke gillende geluid. De motor gaat wel gelijk vol gas draaien.

Ik denk dat de motor gelijk op vol vermogen gaat draaien waardoor de snaar even slipt en dat gillende geluid veroorzaakt.

Dan blijft de tachometer nog over denk ik.

Hebben jullie nog ideeën?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Hoe ziet de aandrijfriem eruit?
 

Ad1974

  • #7
De riem ziet er als nieuw uit.

Ik ga straks de tacho maar eens doormeten.

Weet iemand hoe hoog de weerstand minimaal moet zijn?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #8
Tachospoel, te meten gelijkstroomweerstand bij stilstand: 223 Ohm ± 8%.
 

Ad1974

  • #9
Ik meet helemaal niets. Dan moet de spoel van de tacho wel kapot zijn.

Nu maar even een vervanging gaan zoeken.
 

Dsterk

  • #10
Niets is wel erg weinig, dan zou ik ook geen ongecontroleerd ronddraaien meer verwachten.
Meet je ook geen spanning op de spoel als je de motor met de hadn ronddraait?
vervang dan toch ook de koolborstels want de meest voorkomende rede van sneuvelende tachospeolen is koolstofgruis.
 

Ad1974

  • #11
Als ik de weerstand van de spoel meet (op het stekkerblok aan de motor) gebeurt er niets op het display van mijn multimeter.
Als ik de spanning op de spoel meet (op het stekkerblok aan de motor) en de as van de motor een slinger geef meet ik een klein beetje spanning, ca. 0,5V

Ik heb de koolborstels ook even gemeten, 0,56 Ohm.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #12
Heb je de universeelmeter mischien op een te lage stand gezet? Dus 20 Ohm of 200 Ohm?

Zet het instrument eens op 2 kiloOhm en probeer het dan nog eens.

Het is namelijk erg onwaarschijnlijk dat je wél spanning meet als je de motor beweegt, maar de spoel een oneindig hoge weerstand zou hebben.
 

Ad1974

  • #13
Ik heb de multimeter op dezelfde stand staan als ik heb gebruikt voor het doormeten van de koolstofborstels. Dat is de juiste stand toch?
 

Ad1974

  • #14
Als ik de multimeter op stand 2000 zet, meet ik 228 op de spoel en 013 op koolborstels.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #15
Ik dacht het al. Dan is de tacho dus in orde.

Misschien is er een onderbreking tussen tacho en besturing. Kun je ook meten, maar dan wel de stekker van de printplaat losmaken, anders meet je die printplaat mee.

En anders zit er een kortsluiting in de besturingsprint, in de een Triac (kan ook een Mos-Fet zijn).
 

Dsterk

  • #16
Klinkt idd als een sluiting. Ik heb eerder bij een dergeljk probleem goede resultaten geizen met schoonblazen met een bus perslucht, schakelrelais tachospoel, motor-ankers schoonblazen en dan nog eens proberen. Het Probleem is ontstaan nadat je aan de machine hebt gesleutelsd om de pomp te vervangen, dat doet me vermoeden dat koolstofgruis tussen contacten is gekomen waar het eerst niet zat. aangezien je de stuurprint al had laten nakijken zou het daar niet moeten zitten.
en die meting van de koolborstels zegt niet zoveel, de lengte van de borstels en of ze gelijkmatig zijn afgesleten zegt meer.
 

Ad1974

  • #17
Kees alvast bedankt voor je hulp.

Ik ga zo de kabels doormeten. Wat is een normale weerstandwaarde voor die kabels?

Ik hoop niet dat het de module is, dan gaat het voor mij lastig worden om het te repareren.
 

Ad1974

  • #18
Dsterk,

Jij ook alvast hartstikke bedankt voor je hulp.

Je analyse klinkt zeer aannemelijk. Toevallig vandaag met mijn vrouw hetzelfde zitten brainstormen.

Kabels nog eens doormeten. En dan die motor en stekkers maar eens goed uitblazen. En kijken wat er dan gebeurt.

Ik laat het jullie zeker weten wat het resultaat is.
 

Dsterk

  • #19
Ik ben zeer benieuwd. anders eens op internet kijken of je ergens eeen sloopmachine vindt, waar je voor een prikje de stuurprint en motor uit mag overnemen(hopende dat die machine aan een ander euvel is bezweken).
als je gaat schoonblazen vergeet dan vooral de tachospoel niet, de meeste onregelmatige toeren-storingen komen daar vandaan, en aangezien hij niet kapot lijkt is een onjuist contact door koolstofgruis dan vaak de rede. Het is eigenlijk net als bij oude radio`s vroeger, als er stof tussen de contacten van de volumeknop kwam en je draaide eraan dan hoorde je bij het draaien een hoop geknetter uit se speakers. bij onjuist contact door koolstofgruis gebeurd ongeveer hetzelfde bij de motor waardoor je heel raar springerig toerengedrag krijgt. soms vliegt het toerental zelfs zover omhoog dat de machine met een trommel vol water op centrifugesnelheid probeert te komen, als je geluk hebt vliegt de riem er dan af als je pech hebt beschadigd er een hoop aan de machine.
 

Ad1974

  • #20
Nou, ik heb de motor en stekkers en tacho zorgvuldig schoon geblazen.

De bekabeling van motor naar print doorgemeten, geen breuk.

Probleem nog niet opgelost helaas. Nu heb ik de print schoon gemaakt en ga zo kijken of dat het probleem is. Anders blijf ik toch het vermoeden houden dat het de print is.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu