Advies: zit in deze zachtboard platen asbest?

Mdb83

  • #1
Beste allen,

Wij hebben een huis gekocht met een convectorput. In de convectorput zit en bekisting waarvan ik het materiaal van asbest verdenk. De bouwkundige keurder gaf aan dat dit geen asbest is, mar ik ben er niet gerust op. Graag jullie inzicht hierin.

Zie bijgevoegde foto's. Materiaal is niet echt vezelig, eerder poreus en enigszins verpulverbaar. Breekt makkelijk af. Bij de vuurproef blijven er geen vezeltjes gloeien, maar niet alles verbrandt, er blijven gloeiende en verkoolde stukjes over. De buitenkant verbrandt volledig.

Ik wil de bekisting sowieso vervangen, maar wil graag weten of dit met spoed moet of dat ik gerust kan zijn.





 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Ik denk dat de bouwkundige gelijk heeft.
Het lijkt mij dat hier sprake is van een beklede purschuim plaat.

Als het sowieso brandt is het geen asbest.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Voor een paar tientjes weet je het zeker: als je een monster opstuurt naar een lab.
 

Mdb83

  • #4
Dank voor de informatie. Het brand deels erg maar deels gloeit en verkoolt het (brokkelig), maar ik zie geen kleine vezeltjes. Is asbest altijd als vezeltjes verwerkt en hoe groot kunnen deze zijn?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #5
Te klein om te zien, dat zijn de slechtste.
 

Mdb83

  • #6
Maar denk je dat daar hier sprake van is gezien wat ik heb verteld of te zien is aan de hand van de foto's?

Dank jullie voor de informatie
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Dit spul werd jaren geleden gebruikt, het is idd. een plaat met pur.
 

Mdb83

  • #8
Hartelijk dank voor de raad!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu