Advies nieuwe benzine grasmaaier

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #1
Na meer dan 35 jaar trouwe dienst begint mijn Honda HR216 maaier zijn laatste adem uit te blazen. De motorolie is grijs (inwendige slijtage motor), de carburateur lekt af en toe (?), het motortoerental zakt als de motor te zwaar belast wordt en het maaidek heeft flinke gaten door roest.

Ik ben daarom aan het kijken naar een opvolger, maar in 35 jaar tijd is er flink wat veranderd. Ik had 2 versnellingen, maar tegenwoordig is hydrostatische aandrijving op de wat grotere maaiers bijna gemeengoed.

Wat zijn jullie ervaringen in het gebruik en onderhoud van een hydrostatische aandrijving t.o.v. een conventionele aandrijving?

Verder is een mulchoptie (al dan niet ingebouwd en instelbaar) misschien wel een praktische optie. Gebruiken jullie mulchen veel? Of slibt je gazon juist weer dicht van het versnipperde maaisel?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
De hydrostatische aandrijving is onderhoudsvrij en is gemakkelijker en soepeler in het gebruik, vergelijk het met een auto met versnelling en eentje met automaat.
Mulchen doe ik niet, bij mij gaat het op de composthoop, dan heb ik er iets voor terug, bij mulchen blijft mij het gras te lang liggen als het wat langer droog is.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #3
Hangt ook van het te maaien oppervlak af of je wil mulchen of niet. Ik had er vroeger één met een opvanginstallatie. Ik kreeg echter zulke enorme bulten gras dat ik weer op een mulcher ben overgestapt (zitmaaier). Ik heb dan ook iets van 30 are te maaien. Je moet met mulchen ook niet te kort maaien, 3/4 laten staan en er 1/4 af maaien qua lengte.
Het gras moet tussen het restant invallen en er niet bovenop blijven liggen.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ik heb 550 m2 gazon. De maaier die ik op het oog heb heeft een instelhendel voor het mulchen: 10 standen van niet mulchen maar opvangen tot aan volledig mulchen.

En bij mulchen moet je gras inderdaad niet te lang zijn / te veel lengte er af maaien.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #5
Zijn er nog ervaringen met de verschillende soorten materiaal van het maaidek? Er is keuze uit plaatstaal, aluminium of kunststof.

Het maaidek van mijn huidige maaier is van aluminium en dat gaat dus roesten na jaren gebruik. Plaatstaal lijkt me kwetsbaar (een steentje mee maaien slaat de poedercoatlaag kapot en het staal gaat roesten). Kunststof lijkt me daarentegen weer wat licht (al weegt de maaier dan nog 42 kg).
 

Henk E

  • #6
Dan zou ik zonder enige twijfel voor de kunststof gaan van het zelfde merk die je al had.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Als aluminium gaat corroderen wordt het gras aan de binnenkant van het maaidek niet goed verwijderd, aluminium kan prima en kunststof ook.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #8
Inmiddels heb ik een grasmaaier op het oog van hetzelfde merk.

Het is er één met 53 cm maaibreedte, ingebouwde mulchoptie (mulchen, opvangen of 7 standen daartussen), hydrostatische aandrijving, mesremkoppeling en kunststof maaidek.

Ik ben benieuwd, komende week even een afspraak maken voor de bezichtiging. Als hij weer 35 jaar meegaat teken ik er voor.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #9
Bovenstaande maaier vandaag aangeschaft bij een officiële Honda dealer. Hij is 10 jaar oud en altijd jaarlijks in het onderhoud geweest bij de dealer.

De vorige eigenaar heeft hem daar nieuw gekocht en gebruikt voor zijn gazon van 400 m2.

De maaier ziet er als nieuw uit. Heeft een beurt gehad met een nieuw mes en een nieuwe zak.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Veel Pleizier er mee. :wink:
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #11
Vanavond het gras gemaaid en hij doet het prima. Je merkt nu toch wel flink verschil met de oude.

En de hydrostatische aandrijving is echt een traktatie: voor iedere situatie een passende snelheid en je kunt deze aanpassen wanneer je wilt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Groeit bij jou het gras nog of is het kwestie van spelen met je nieuwe speelgoed ? :denk:
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #13
Ik denk dat er in 1 week zo’n 4-5 cm is aangegroeid.

Vlak voor de droogte heb ik bemest (met net na het bemesten een regenbui van een paar uur). In de afgelopen 3 weken heb ik 1 x het gazon gesproeid.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu