Advies gevraagd over schilderen houtwerk huis

Arianne

  • #1
Ik wil al mijn houtwerk in huis gaan schilderen: kozijnen, deuren, vensterbank, trapleuning, trap. Alles is al geverfd geweest maar ik wil met name de kleur veranderen van creme naar wit. De kwaliteit van de oude verflaag is nog redelijk tot goed, behalve die van de trap en trapleuning, hier bladdert het op sommige plekken. Een aantal vragen:

1. het ontvetten van het houtwerk, moet dit met ammonia of is St. Marc ook prima?

2. schuren met welke korrelgrootte en in hoeverre oude verflaag afschuren?

3. droog schuren of nat schuren. Indien nat schuren, hoe doe je dit???

4. dan plamuren of eerst gronden voordat je plamuurt

5. alles gronden of alleen kale plekken? hoe vaak gronden?

6. tussendoor schuren met welke korrelgrootte?

7. hoe vaak aflakken?

8. Ik wil dus naar wit toe. Ik vind dat glansende wit wat je tegenwoordig ziet erg mooi. Hoogglans of zijdeglans? wat is het verschil en voordelen/nadelen tussen die twee?

kan ik voor vensterbank, kozijnen, deuren, trapleuning, trap dezelfde grondverf en aflak gebruiken? En is deze straks ook te gebruiken voor de buitenkant houtwerk kozijnen?

Ik ben zo benieuwd naar jullie reacties!!!

Groet en alvast bedankt
Arianne :lol:
 

Mechas79

  • #2
Hufff, veel vragen. :shock:

Om te beginnen, voor binnen gebruikt u een watergedragen H.of Zijdeglans, dit naar wens, voor buiten een oplosmiddelhoudend alkyd, deze hebben een betere vullendvermogen, dus een betere bescherming met minder lagen. Zie hiervoor de VOL % vast, aangegeven in de technische sheet van de door u te kopen lak. Watergedregen h.glans lak zit +- op een vol % van 35-37, oplosmiddelhoudend ruim boven de 40%

Hoogglans watergedragen hebben als nadeel dat ze vergelen, minder dan oplosmiddelhoudende maar toch, langere droogtijden, om de +- 16 uur overschilderbaar, dus 1 laag per dag aanbrengen.
Watergedragen Glans of Zijdeglans op PU/acrylaat of acrylaat basis, vergelen niet en zijn over het algemeen al na 5 uur overschilderbaar, dus 2 lagen op 1 daag aanbrengen.
Stel eerst vast wat voor verf er nu op zit, een watergedragen hoogglans lak kan over het algemeen overschilderd worden door de meeste hoogglans watergedragen lakken, na mat schuren, vraag dit aan de verfspeciaalzaak wanneer u een keuze heeft gemaakt over de door u gekozen lak systeem.
Vaanuitgaande dat u niet kaal moet schuren en watergedragen lak gebruikt ,de werkwijze in het kort:
-ontvetten met een ontvettingsmiddel ( ook via een zoekmachine zo te vinden) maar een loog is prima.
-mat schuren met siavlies pads ( via een zoekmachine op internet komt u meer te weten)
-afnemen
-voorlakken
-mat schuren met siavlies
-aflakken
-meestal heeft u na 2 lagen lak op een verzadigt ondergrond al voldoende glans maar wilt u echt dat bolle glans met watergedragen hoogglans lak ( >80 % G.U (20˚), dan zou u aan 3 lagen lak moeten denken, dit naar wens.
-mat schuren doet u droog.
Voor kozijnen, vensterbank en deuren, advies is hoogglans watergedragen PU/Alkyd lak. Let op, deze vergelen, dus als u bloempotten of dergelijk op de vensterbank zet, zal dit zichtbaar zijn na verwijdering van deze, gele kringen.
De reden voor mijn keuze in een PU/Alkyd is dat deze beter handcreme bestendig zijn ( menselijke vetten) beter krasvast , minder vergeling en betere doordroging dan een watergedragen Alkyd, grote + punt voor deuren waar men constant aanzit.
Voor u trap en trapleuningen zou ik een glanzende dekkende PU of PU/Acrylaat adviseren, deze vergelen niet en u kunt 2 lagen aanbrengen op 1 dag. Andere voordelen van deze zijn o.d. de betere en snellere kras bestendigheid en slijtvastheid, voor een trap best belangrijk. Dit kunt u ook verbeteren door een niet vergelend PU blanke parket lak laag aan te brengen, dit ook naar wens, afhankelijk van de intensiteit van de te gebruiken ondergrond.
Kale plekken dien u eerst te gronden, los zittende verflagen verwijderen en gronden. Bloedende houtsoorten dien u eerst te gronden met isolerende grondverf, 1 a 2 lagen. Denk hierbij aan tropisch hout, eiken, naaldhout. Als u een allgrund primer neemt, heeft u over het algemeen de meeste eigenschappen in 1 product.
Waarschijnlijk ben ik iets vergeten maar daar komen wij met zijn alleen wel uit.
Fijne dag,

Mechas
 

Arianne

  • #3
Hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg. Ik denk dat de verf die er nu op zit op terpentine basis is. Kan ik daar dan met die ''waterverf'' gewoon overheen of bijten die elkaar?? En wanneer moet ik plamuren? Voor of na het gronden? En ik begrijp dat ik voor buiten wat anders gebruik dan voor binnen. Hoe doe je dat dan met raamkozijnen? tot het buitenrandje met de een en daarna buiten met de ander? zie je dan geen verschil als raam open staat??

Alvast maar weer bedankt!!
Groet arianne
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Nee, niet "gewoon": u moet alkyd ondergronden, dus die met een terpentine verf zijn behandeld, eerst volledig mat schuren als u met watergedragen lak wilt afwerken.

Met een pad schuurt u zich een ongeluk voordat u mat bent, dus gebruik P150 op een oude alkyd ondergrond.

Dit doet u nadat u het bestaande verfwerk met een biologische verfreiniger hebt afgenomen.

Hierna kunt u een AllGrund hechtprimer op waterbasis aanbrengen. Deze kunt u wel met een pad opschuren alvorens met een PU-watergedragen lak af te werken. U kunt ook van een zelfde merk een hechtprimer op waterbasis aanbrengen en aflakken met een watergedragen lak. Kijk maar even in uw Pb voor een beproefd systeem met een fraai eindresultaat.


Tot dusver voor binnen.

Voor buiten gebruikt u een alkyharslak als u echte bolle hoogglans wilt. Reinig het oude verfwerk, schuur op met P220 en werk kale plekken bij met grondverf. Gebreken in de oppervlakte repareert u buiten niet met plamuur, maar met een 2K-houtreparatiemiddel.

Dit is overigens ook aan te raden voor binnen: droogt sneller, is vele malen sterker en de verf hecht er beter op.

Breng op de gerepareerde plekken nogmaals een laag grondverf aan of grond alles over ( dit doen wij in de praktijk, want laagdikte = duurzaamheid). Haal met een schuurpad Fijn na droging de pukkels van het gegronde oppervlak en lak vervolgens af.
 

Arianne

  • #5
Is de reden dat jullie voor binnen verf op waterbasis aanbevelen uit gezondheidsoverwegingen of is het kwalitatief ook echt beter voor binnen?
Begrijp dus dat ik voor buiten wel op alkydbasis (terpentine) moet gaan gebruiken. Kan ik niet binnen en buiten hetzelfde gebruiken?
Een ander vraagje. Ik heb een stel nieuwe stolpdeuren laten plaatsen. Ik dacht dat die in de grondverf aangeleverd zouden worden, maar deze zijn al afgelakt, helaas -> in de verkeerde kleur (op terpentine basis). Volgens mij ook best een dikke laag, deuren zitten er al een week in en verf voelt nog niet echt uitgehard aan. Kan ik hier gewoon nogmaals in de juiste kleur overheenlakken na schuren en zo ja, ook met verf op waterbasis? Lijkt mij persoonlijk dat dit niet goed zal hechten over een verse terpentinelaklaag heen.

Zo bedankt voor jullie reacties....
Groet,
ARianne
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
U als particulier mag nog terpentineverf binnen gebruiken. Wij als professionals niet meer, uit milieuoverwegingen.

Zoals ik al aangaf: als u echt een bolle hoge glans wilt, moet u buiten een hoogglanslak op terpentinebasis gebruiken omdat dit nog niet met een watergedragen verf te bereiken is.

Qua duurzaamheid is het binnen geen probleem, buiten zou ik voor een terpentineverf gaan. Deze mag u natuurlijk ook binnen gebruiken.

Nadelen terpentine verf:

- vergelender dan watergedragen verf
- tragere droging , dus langer stofontvankelijk
- stankoverlast
- VOS 2010 verf met speciale kwasten verwerken voor goed resultaat
- verdunning : terpentine, millieubelastend

Voordelen:

- hogere eindglans
- strakkere vloei
- buiten ook bij lagere temperaturen aan te brengen

Als u de stolpnaalddeuren wilt afwerken met watergedragen lak kan dat heel goed. U moet dan echter wel de terpentinelaag volledig mat scheuren, anders krijgt u onthechtingsproblemen.

Voordelen watergedragen lak:

- snelle droging, dus meerdere lagen per dag mogelijk
- minder vergelend ( geen voor UV-straling ontvankelijke groepen in de molecuulketens)
- geen stankoverlast
- verdunning: water

Nadelen watergedragen lak:

- geen hoge bolle eindglans, wel hoogglanzend
- niet buiten te verwerken bij lagere temperaturen/hoge luchtvochtigheid
- geeft vaak sinasappeleffect bij gebruik rollertje / strepen bij kwastgebruik door te trage verwerking door gebruiker omdat deze verfsoort snel aantrekt ( water verdampt snel ).

Of de stolpnaalddeuren voldoende uitgehard zijn test u als volgt: schuur met P240 op de scharnierzijde de laklaag op. Als uw schuurpapier voloopt, dus met vette verfplekken, dan is de verf niet voldoende uitgehard. Wachten dus.
 

Arianne

  • #7
Kees, dank je wel voor je snelle reacties! Wat bedoel je met "hoge BOLLE"
eindglans? wat is het verschil tussen hoge bolle eindglans en hoogglanzend?

Hartelijke groet,
Arianne
 

Mechas79

  • #8
Een hoogglans systeem moet bolle glans geven, anders valt het niet onder die gradatie maar onder gewoon glans.
Een systeem heeft bolle glans op het moment dat u pal tegenover het geschilderde object staat, deze u kan weerspiegelen alsof het min of meer een spiegel is, om het makkelijk uit te leggen.
De bolle glans kan bij systemen wel variëren, want een door Kees genoemde oplosmiddelhoudend Alkyd, heeft een glans van >95 % G.U bij 20˚ en een watergedragen hoogglans zit op >80 – 95 G.U bij 20˚. Dit is in cijfers het verschil, beiden hoogglans met bolle glans maar echter verschillende percentages.
P.s Watergedragen akyd hebben wel donkervergeling , minder, dat is waar maar zeker gauw zichtbaar. Heeft niets met UV te maken, deze vertragen juist de vergeling , vandaar donker vergeling.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #9
Als u op de specificaties van de fabrikant kijkt, geven zij voor watergedragen verf hoogglanzend op.

Voor alkydhoudende verven is dit hoogglans.

De glansgraad wordt uitgedrukt G.U, ( Gloss Units) maar dat zegt u helemaal niets. Daarom enige uitleg:

De glansgraad van een oppervlak wordt bepaald door de reflecterende eigenschappen van dat oppervlak dmv spiegelreflectie. Hieruit komt een bepaalde waarde die we toekennen aan voor ons zichtbare glans of matheid en die noteren we in graden:

- mat <15 ( dan heeft u een matte verf bijvoorbeeld slijplak of grondverf
- zijdeglans 15-40 ( Ook: Eiglans / Satijn )
- glans ( dus watergedragen verven ) 60-80
- hoogglans > 80 dit is dus hooglans ( alkydlakverven )
- Bolle hoogglans 80- >90 ( gesiliconiseerde alkydharslakken )

Over de vergelende eigenschappen van watergedragen verven tegenover alkyharshoudende verven: als meneer Mechas zegt dat dit n
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #10
Als u op de productbladen van een van de fabrikant kijkt, geven zij voor dat product een glansgraad op.

De glansgraad wordt uitgedrukt G.U, ( Gloss Units) maar dat zegt u helemaal niets. Daarom enige uitleg:

De glansgraad van een oppervlak wordt bepaald door de reflecterende eigenschappen van dat oppervlak dmv spiegelreflectie. Hieruit komt een bepaalde waarde die we toekennen aan voor ons zichtbare glans of matheid en die noteren we in graden:

- mat <15 ( dan heeft u een matte verf bijvoorbeeld slijplak of grondverf
- zijdeglans 15-40 ( Ook: Eiglans / Satijn )
- glans ( dus watergedragen verven ) 60-80
- hoogglans 80-90 ( dit is dus hooglans alkydlakverven / en nu ook sommige watergedragen verven )
- Bolle hoogglans >90-95 ( gesiliconiseerde alkydharslakken )

Over de vergelende eigenschappen van watergedragen verven tegenover alkyharshoudende verven: deze vergelegen sterk minder. Dit komt omdat watergedragen verf GEEN voor UV ( dus donkerverkleuring ) ontvankelijke groepen in zijn atoomketens heeft. Zij kunnen dus ook niet vergelen.

Meneer Mechas mag dit in twijfel trekken, maar in vertrouw toch meer op contacten die ik met de researchafdeling van de grootste verffabrikant in dit land.
 

Mechas79

  • #11
Ik geloof ongetwijfeld dat u de informatie krijgt zoals het hoort maar ben er zeer van overtuigd dat u deze helemaal verkeerd begrijpt.
U maakt al een fout door te zeggen, watergedragen en alkydharsverven ( u bedoeld waarschijnlijk oplosmiddelhoudend alkyd).
Want beste Kees, een watergedragen hoogglans systeem bestaat uit een alkyd emulsie bijv.(PU/Alkyd kan ook, u grootste gebruikt dat namelijk) Dus spreekt vanzelf, dat donker vergeling Nagenoeg op dezelfde manier geschied, en dat is, het openslaan van de dubbele verbindingen door oxidatieve droging. Hierdoor wordt een onderlinge netwerk gevormd waardoor het bindmiddel een kleurtje krijgt (geel), dit wordt versneld door soort of hoeveelheid siccatief. Bij daglicht gebeurd dit natuurlijk ook, maar door de uv , worden deels van de gevormde verbindingen afgebroken waardoor vergeling geremd blijft en niet zo snel gaat als in het donker.
Volgens mij bent u in de waar met hoogglans systemen op basis van styreen acrylaat, deze bindingen gaan juist door UV open staan waardoor je vergeling krijg maar dit is geen donkervergeling.
Voorwat betreft de glansgraden, u bent de meethoeken vergeten, want 80 % kan ik en mijn collega’s ook bereiken maar echter komt de 20 graden glans niet ver boven de 50%
Dus, u hoeft mij niet te geloven omdat wij zeker niet de grootste zijn maar eerder de kleinste in dit land maar we zijn vanaf de 18 eeuw een groot bedrijf in kennis en met trots beste Kees.
Fijne avond
Mechas
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #12
Nee mijn beste, ondanks al uw getover met styreen verbindingen en onderlinge netwerken heeft de "grootste" blijkbaar meer researchtechnologie op dit gebied dan uw onderneming.

U moet het simpel en begrijpelijk voor de lezers houden:

Watergedragen verven vergelen enkel door rook-of kookdampen, niet iov (zon)licht.
Alkydharsverven, en daarmee bedoel ik hier voor de DHZ-er de terpentineverdunbare verven, vergelen door het toegepaste bindmiddel ,verhoogde temperatuur of door schaduw of donkervergeling.
 

Mechas79

  • #13
Kees,
Met de door u genoemde argumenten, toont u mij aan dat u werkelijk niets maar ook niets over de techniek van de watergedragen systemen weet, u bent ook een schilder en geen technicus, dus dat hoeft u ook niet te weten, wel triest dat u zich wel voor een wilt voordoen.
Zoals u zegt ,jammer, zegt enkel iets over u. :wink:
Met vriendelijke groet,
Mechas
 

Mechas79

  • #14
Ik had nog 1 ding, als u tijd heeft, en dat zal haast wel… gezien de tijd die u in deze forum doorbrengt, vraag aan U verftechnicus, weet u wel, niet de man bij u aan de overkant, dat is de melkboer Kees en die dragen af en toe ook witte jasjes, goed… volgende keer beter, vraag waarom wij nou eigenlijk metaalzouten gebruiken in watergedragen alkyd, of zoals u het noemt, watergedragen verven. (Zeer omvangrijke beschrijving trouwens, net als oplosmiddelhoudende verven, er zijn verschillende types Kees)
Ben toch zeer benieuwd geworden na u fictieve argumentatie.
Met vriendelijke groet,
Mechas :lol:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
Ik stel voor dat jullie deze discussie voortzetten via email of via PB.
Hier heeft de TS en anderen niets aan.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #16
Dat laatste probeer ik ook uit ten treuren duidelijk te maken. Helemaal meer eens.

.uit
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu