Advies gevraagd: Laminaat vloer leggen in welke richting?

Ferio

  • #1
Beste,

Onderstaand een afbeelding van de situatie. De pijlen geven de looprichting aan.



Mijn vraag is in welke richting ik het laminaat het beste kan leggen in de woonkamer?

In de gang (1.01) lijkt met het beste om natuurlijk in de lengte te leggen en zo ook door te laten lopen naar de berging (1.02). De vraag is dus meer hoe in de woonkamer het laminaat te leggen?

Het grootste raam zit naast de hoekbank, hier komt de zon op en is het groote raam oppervlakte/lichtpunt. De zon draait dan naar de 2 kleine ramen toe, echter is de lichtopbrengst minder.

Leg ik nu het laminaat zoals ik ook in de gang heb gedaan, dus naar het grote raam toe of leg ik juist de vloer in de lengte als je binnenkomt?

Ik twijfel namelijk, omdat als je op de bank zit en de vloer richting het grote raam is gelegd, je niet met de lengte mee kijkt, maar tegen de planken, hetzelfde dus als je binnenkomt.

Leg ik ze in de lengte naar het TV-meubel toe, dan liggen ze niet richting het grootste lichtpunt en hoe kan ik dan de aansluiting met de gang netjes maken?

Alvast bedankt voor het advies!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik zou ze hetzelfde leggen als in de gang.
 

Ferio

  • #3
Ja, dat zo ie zo.

De vraag is alleen of ik ze dan in de lengte leg of in de breedte.

Ik denk dat het mooier is als je op de bank zit en je kijkt tv dat je met de planken mee kijkt. Hetzelfde als je de woonkamer binnen komt en met de lengte mee kijkt ipv tegen de breedte.

Echter leg ik ze dan dus naar de twee kleine ramen toe, ipv het grote raam, terwijl dat mijn grootste lichtpunt is.

Zie afbeelding hieronder betreft lengte.

Zwart moet de vloer voorstellen.




Dit is dan de andere optie, dus in de breedte.


Welke zal het beste vallen?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Je noemt in de lengte en breedte precies andersom als ik het zou doen. Maar ik ken het huis dan ook niet :)

De tweede optie lijkt me op basis van de tekening beter.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #5
En ik zou de eerste (bovenste) van de 2 tekeningen volgen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Ik zou een stukje leggen en kijken wat u het mooiste vindt, persoonlijke smaak is slecht te adviseren. :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu