Advies bovenafdekking schoorsteen

Arie

  • #1
Klussers,

Ik wil binnenkort mijn schoorsteen renoveren.
Het betreft een gemetselde schoorsteen midden op de nok van mijn huis.
De bovenzijde van de schoorsteen bevat 4 rookkanalen waarvan er nog slecht 1 gebruikt wordt voor mijn open haard.

De betonnen boven bedekking is helemaal aan het wegbrokkelen en er zitten scheuren in.
Verder zitten er boven op een hoek stenen los en moet er opnieuw gevoegd worden en voorzien worden van nieuwe loodslabben.

Ik wil vooral advies voor bovenafdekking van mijn schoorsteen, ik dacht zelf een cement/zand mengsel te maken (1/4?) en dan piepschuim in de 3 loze rookkanalen stoppen zodat het cement blijft zitten. En dan bol aanbrengen zodat het water eraf loopt.
En dan de voegen verhouding 1/4?

Ik hoop dat het duidelijk is zo.
 

Edwin 41

  • #2
Waarom haal je hem er niet vanaf dat ene kanaal kun je ook anders maken.
Uiteraard moet je dan wel het dakbeschot aan helen en pannen leggen.
 

Gerrit

  • #3
In elk geval goed vegen voor het afsluiten. Persoonlijk zou ik een beetje bang zijn voor condens of roetlekkage. Ik zou dat grondig aanpakken.
Misschien een van de bouwkundigen een verstandig advies?
 

Arie

  • #4
Ik geloof dat jullie het niet helemaal begrijpen.
Het gaat om de buitenzijde van de de schoorsteen.
Ik zal proberen hieronder een primitief plaatje te maken van het boven aanzicht.

|------|
| O O |
| O O |
|------|

Het kanaal rechts boven heb ik in gebruik. Daar heb ik vorig jaar een nieuwe dubbel gewikkelde rvs flex pijp in laten zetten. met zo'n paddestoel op de schoorsteen voor de trek, werkt prima.
De overige driekanalen zijn vroeger gebruikt voor afvoer van de gaskachels. (maar deze zijn circa 25 jaar geleden verwijderd)

Maar gerrit ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met roetaanslag en condens vorming?

Van bovenafgezien brokkelt de cementen plaat dus af en die wil ik opnieuw storten, graag nog wat advies.
 

Fiesiekus

  • #5
Als je een bekistinkje rond de bovenkant schoorsteen aanbrengt kan je een zandcementlaag aanbrengen en mooi glad en bol afwerken.
 

Pepjo

  • #6
En na reparatie en grondige droging (!) de schoorsteen behandelen met een impregneermiddel, zodat het vocht er afloopt en er niet intrekt.
 

Arie

  • #7
Oke en Fiesiekus de plaat moet er niet bovenop liggen maar zeg maar tussen de bovenste laag stenen. Uiteraard net erboven uit en een beetje bol zodat er geen water in blijft staan maar dat het vanaf beneden niet te zien is.

En welke verhouding zand cement en eventueel andere toevoegingen zou ik gebruiken? En pepjo impregneer lijkt me ook een goed idee.

 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Is het wel nodig om een nieuwe plaat te storten ?

Je kunt de plaat ook bijwerken met cementmortel, eerst even aanbranden met een papje van cement en daarna een nieuwe laag er op van 3 deel fijn metselzand en één deel cement, na ± een halve dag drogen weer insmeren met een papje van cement om het goed waterdicht te krijgen.
 

Arie

  • #9
Ik was zelf nog aan het twijfelen of ik een nieuwe plaat moet storten of deze zou repareren.
In het weekend ga ik nog eens het dak op.

Advies is nog steeds welkom.
 

Gerrit

  • #10
Misschien een beetje laat met antwoorden, maar toch. Met roetlekkage bedoelde ik de narigheid die kan ontstaan als er hout- of kolengestookte kachels hebben gestaan.
Als het gaskachels waren mag je mijn opmerkingen vergeten.

Sukses.
 

Arie

  • #11
Update + vraag:
Ik ben het dak op geweest, eigenlijk zat heel de bovenste laag los. Ik kon de meeste stenen er zo afpakken.
De bovenste laag stenen heb ik nu helemaal verwijderd inclusief de laag cement (+/- 10 cm dik) die er bovenop zat, die was op meerdere plaatsen flink gescheurd.
De drie loze pijpjes stonden nu ook los die heb ik ook verwijderd.

Om de schoorsteen heb ik nu een kist gemaakt met een overstek van 2,5 cm rondom om bovenop de schoorsteen een betonplaat te storten.
Dat is nu gebeurd.

Ik zal er op bovenop nog een zand/cement (3/1) mengsel leggen om het goed waterdicht te maken, en dan zet ik daarmee ook gelijk de trekkap voor mijn openhaard mee vast. En nasmeren met cement zoals Jan adviseerde.

Hierna kan ik met het lood aan de slag.
Hoe diep zal ik het lood in de schoorsteen aanbrengen?
En ik las in een andere topic dat het lood moet worden omgezet, hoe kan ik dat het beste doen?
 

Chathanky

  • #12
Heb je hier wat aan?

Ik heb net zelf even gekeken, een cursus origami zit er ook bij. :mrgreen:
 

Arie

  • #13
Bedankt, ik heb de site gechecked, maar het gaat voornamelijk over nieuwbouw waar ze het lood in de spouw verwerken.
Ik ben er nog niet achter hoe diep ik het lood in de muur moet verwerken.

Meer reacties zijn welkom,
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #14
Kijk even bij Nieuw lood of gevelbekleding of ..

Daar werd onlangs een discussie gehouden over vrijwel hetzelfde: hoe diep het lood in de voeg te leggen.

Weinig nut om daarover opnieuw te discussiëren! :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu