ADG 9340 stopt na voorspoelen bij 70 graden en blijft piepen

MartyM

  • #1
Hallo,

ik heb een Whirlpool ADG 9340/1 (8542 340 01860). Deze heeft drie programma's: 30, 50 en 70 graden.

Bij het 70-graden programma komt de machine niet verder dan het wegpompen van het voorspoelprogramma. Na ongeveer 25 minuten begint dat pompen maar duurt dan ruim 5 minuten waarna hij stopt met pompen en overgaat op piepen.
Dat piepen is regelmatig met onderbrekingen van een seconde. Dit blijft continu doorgaan totdat je de deur opent en de programmaknop langer dan 3 seconde indrukt. Wat ook opvalt is dat het programma vervolgens van 70 naar 30 is gesprongen.

Ik heb vastgesteld dat het water wel heet wordt. Het enige wat me opvalt is dat het pompprogramma erg lang duurt na die 25 minuten. Het water is wel heel snel weggepompt dus er is geen probleem met de afvoer.

Als ik nu het 50-graden programma kies dan wordt bijna het hele programma doorlopen. Maar ook hier, aan het eind van het programma, duurt het wegpompen erg lang (terwijl het water allang weg is) en ontstaat dezelfde situatie; hij stopt en blijft continu piepen.

Wat kan ik nu doen om vast te stellen welke error dit continu piepen weergeeft?
Ik heb op dit forum gelezen over een 'testprogramma'. Hoe activeer ik dat?
 

MartyM

  • #2
Toch leuk om te zien dat niemand een oplossing of suggestie had.
Maar gelukkig kan ik de oplossing zelf aandragen.

Er zat overal vetluis in en rond het filter, in de spoelarmen en bij het pompfilter. Ik heb een plantenspuit gevuld met een hete soda-oplossing en overal de vetluis weggespoten. Vervolgens alle meuk laten afpompen en toen een 70-graden wasbeurt laten lopen met een sodamethode.

Het programma werd meteen helemaal doorlopen. ook het afpompen ging nu veel sneller (wegpompen ging al snel) maar nu stopte de machine ook veel sneller met pompen als het water allang weg was.

Na deze beurt was alles alweer blinkend schoon in de machine.

We hebben inmiddels de hele week de vaatwasser op 70-graden gebruikt en nog steeds werkt alles weer als vanouds. De vaat is blinkend schoon en droog, de machine is als nieuw.

Dus hier heb ik ook weer van geleerd. Ik was bij voorkeur nooit meer lager dan 70.

Even terzijde heb ik de wasmachine (Siemens) ook behandeld en de was is weer schoon. Als het even kan, de was op 60 graden en kookwas weer traditioneel koken.

De was is nu ook weer schoon en alles ruikt weer lekker.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu