Acryllak over alkyd grondverf.

Jakub Cech

  • #1
Ik heb hier een trap die is geschilderd met alkyd grondverf. Het betreft niet de loop vlakken, alleen de zijkanten, leuningen en spijlen. Nu wil ik dit overschilderen met een water gedragen lak om dat deze sterker is en niet vergeeld.
Wat kan ik nu het beste doen?
Gewoon overschilderen is mij gezegd, maar dat is iemand die amper weet hoe hij een schroevendraaier moet vast houden, geen geweldige bron dus.
Als ik een beetje met Google zoek kom ik wisselde reacties tegen, ook reacties over een primer laag.
 

De Bob

  • #2
Dit is goed mogelijk, ook andersom, wel grondig schoonmaken en goed schuren voor een betere hechting.

Bij voorkeur met fijn schuurpapier of een schuurmatje.

Een primer is niet nodig.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Eerst goed ontvetten en dan de bovenste laag helemaal weg schuren.
Een watergedragen primer of een grondverf (allgrund) is wel nodig voor een goede hechting.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #4
Als de verf echt goed is uitgehard maakt het niet uit.
uitharden duurt echter wel een maand of twee.
Als de verf nog vers is kan je beter een bus halen op de zelfde basis voor de afwerking
 

Jakub Cech

  • #5
De trap is ±2 weken geleden geschilderd en licht opgeschuurd. Mijn vrouw heeft een grondverf gekocht die licht vullend is met nog het idee dat alkyd verf het beste is. Zij heeft vervolgens alles geschilderd en geschuurd. Ik heb lak gekocht op water basis om dat ik niet wil dat de lak vergeeld en omdat dit sterker is. Dom van mij was om niet te kijken wat de grondverf voor een soort was. Nu heb ik nog wat aangesmeerd gehad, geschuurd en gisteren deze plekjes bij gewerkt. Gisteren pas kwam ik er achter dat de grondverf op terpentine basis is.

Moet ik nu 2 maanden wachten of kan ik een tussen laag aanbrengen na de droogtijd van 16 uur (wat op het blik staat)?
 

De Bob

  • #6
Na deze laaste info van u, kunt u als stelregel nemen dat als met het schuren het papier niet volloopt met te verse verf, maar stof achterlaat, u een poging kan wagen.
Begin met één stijl of vlak, en kijk na droging naar het resultaat.

De twee systemen verdragen elkaar nu al heel lang (was vroeger wel anders)
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #7
Persoonlijk zou ik wachten of een andere bus halen voor de toplaag.
met dat vergelen heb je overigens gelijk en watergedragen verf is ook gewoon gezonder om binnen te gebruiken

Maar je kan natuurlijk altijd een stukje proberen en ff een dag wachten hoe het resultaat is.
 

Jakub Cech

  • #8
Oke, het volgende heb ik gedaan; Gisteren heb ik getest met een stukje schuurpapier, deze liep iets vol, maar was al twijfelachtig. Vanmorgen nog een stukje getest en nu liet het zeker weten stof achter. Alles was al goed geschuurd, dus heb ik alles goed afgenomen met st. marc en vervolgens goed na gedaan met schoon water. Het gedeelte waarbij gisteren nog geheel droog was heb ik over geslagen, maar de rest heb ik geschilderd met een water gedragen grondverf welke geschikt was als tussen laag voor mijn situatie.

Bedankt voor jullie hulp een reacties.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu