Tegenvallende Hout-CV kachel

Herr Fröbel

  • #1
Hallo dames en heren,

In 2012 heb ik een houtkachel met warmtewisselaar op mijn cv installatie aangesloten volgens de aanwijzingen van mijn leverancier.

De bedoeling was (en is) dat de houtkachel zelf de woonkamer verwarmt en het warme water uit de warmtewisselaar de douche, wc en twee slaapkamertjes van de kinderen. Het vermogen van het cv gedeelte van deze kachel zou, volgens de leverancier, ruim voldoende zijn om dat aan te kunnen.

Als de houtkachel brand staan alle radiatorkranen dicht op de vier van de bovengenoemde vertrekken na. In de woonkamer stook ik het gemakkelijk naar de 25 ℃ terwijl de temperatuur in de badkamer,wc en de twee slaapkamertjes eigenlijk net niet lekker te krijgen is. Vaak schakelen we dan toch de normale CV erbij in en dan is het in een mum van tijd wel warm. Maar ja....daar had ik natuurlijk de houtkachel niet voor aangeschaft... :cry:

De leverancier is kort na de aankoop van de ViKa Max Hout-CV kachel met de Noorderzon vertrokken dus daar kan ik niet terecht voor advies.

Ik heb in Excel een schema van de opstelling gemaakt en daar een scan van ge_upload. Is er op dit forum misschien een kenner die verbeterpunten aan kan geven? Ik ga namelijk op korte termijn m'n (gas) cv vervangen dus moet toch de druk eraf. Kan ik (hopelijk) gelijk de eventuele verbeteringen doorvoeren.

Alvast bedankt,

Hans

 

GDelea

Specialist Schoorstenen - Houtkachels
  • #2
Heb je ook meer gegevens van de kachel zelf en hoe groot zijn de radiators?
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #3
Gaat niet werken zo, tal van fouten geen buffervat, geen laadpomp voor houtkachel.

Zoek maar eens op het forum hier is reeds zat over gesproken.

John
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #4
Inderdaad, dit wordt zo niks.
Komt de kachel wel op temperatuur? kun je de warmtewisselaar ook schoonmaken?
warm tapwater maken is met deze opstelling überhaupt niet mogelijk.
heb je gegevens van de kachel? ik kan er niet veel over vinden namelijk.

Thermostatisch overstortventiel moet trouwens gelijk aan de warme leiding uit de kachel zitten, lijkt in je schema een stukje verderop te zitten????
 

Herr Fröbel

  • #5
Allereerst dank voor de reacties en sorry voor de late reactie van mijn zijde. Ik ben vrachtwagenchauffeur en heb niet altijd internet tot mijn beschikking.

Ik zal zo snel mogelijk de brochure van de kachel opzoeken en de exacte gegevens posten.

Ingmar89: de sensor van het thermostatische overstortventiel zit direct op de uitgang achter de kachel en het is niet de bedoeling dat er tapwater verwarmd wordt. De kachel heb ik nieuw gekocht dus de warmtewisselaar is niet (overmatig) vervuild.

De loodgieter: ik heb (nog) geen idee waar ik het buffervat voor nodig heb maar zal dit op gaan zoeken. Ik dacht dat het ESBE 3-wegventiel in combinatie met de Grundfos pomp de laadpomp vormde :roll:

Gdelea: verdere info volgt zodra ik thuis ben.

Nogmaals dank allemaal en ik meld mij z.s.m. met aanvullende info
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #6
Er is niks te laden als je geen buffer at hebt. Als ik het zo lees is je probleem dat de kachel te veel warmte afgeeft aan de ruimte en te weinig aan de CV. Dit is een eigenschap van de kachel, kun je weinig aan doen.
 

Marcn88

  • #7
Of je retourwater blijft zo koud dat binnen no time je wisselaar vol creosoot zit waardoor deze nog amper warmte kan opnemen dit gebeurt sowieso wanneer je geen laddomat met 60 graden patroon oid er tussen hebt zitten
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #8
Die zit er tussen volgens de tekening
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #9
Vaak is het probleem in deze gevallen dat de stroming over het cv-circuit te heel klein is. Daardoor werkt er maar 1 of 2 radiatoren goed.

Oplossing:

Plaats een open verdeler. Zo kun je over de radiatoren een veel grotere hoeveelheid water rondpompen. Wel een extra pomp benodigd.

 

Herr Fröbel

  • #10
Wederom sorry voor de late reactie, het zijn drukke tijden in het transport :? .

Gdelea: Het gaat om in totaal vier radiatoren: 1x 30x50cm, 1x 50x140cm, 1x50x210cm en 1x 60x110cm. De laatste is zo'n handdoek radiator in de badkamer. De overige 3 zijn Henrad type 22 radiatoren. De kachel heeft een (opgegeven) vermogen van 7Kw stralingswarmte en 14Kw aan het water.

Marcn88: Het retour water komt inderdaad zelden boven de 30℃

Hessie: Ik heb gegoogeld op 'open verdeler' en ben erachter gekomen dat deze in vele maten en prijsklassen voorkomen.
Zou deze voldoen denk je? (ik zou hem eventueel geheel voor eigen risico kopen hoor :wink: )
Begrijp ik het goed dat er dan in totaal drie pompen in het systeem komen. De pomp bij de kachel wordt geschakeld door een aanleg thermostaat. Wordt de extra pomp die jij bedoeld ook ergens door in en uitgeschakeld of draait hij constant?

De loodgieter : Ik heb gegoogeled om meer te weten te komen over de toepassing van een buffervat. Ik ben erachter gekomen dat het per installatie verschilt of je er daadwerkelijk één nodig hebt. Als ik het goed begrijp is een buffervat o.a. nodig om de warmte van de houtkachel in op te slaan wanneer alle vertrekken op temperatuur zijn zodat . Denk jij dat ik echt niet zonder kan in mijn geval?
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #11
Ik ben alleen bang dat dit je probleem niet oplost.
De opgegeven vermogens haal je alleen als je echt een flink vuur stookt in de kachel: Goed droog hout, kachel aardig vol, en genoeg lucht.

Als je dit doet, wordt het waarschijnlijk veel te warm in je woonkamer, zoals je zelf ook al schrijft.

De afgifte aan de cv hangt altijd samen met de afgifte aan de kamer!
 

Herr Fröbel

  • #12
Ingmar89,

ik stook alleen eiken- en berkenhout met een vochtigheidsgehalte van 15 % of minder. Ik knijp de kachel zelden en houd het vuur goed in stand. Ik verstook zo'n 21 kubieke meter hout per seizoen. Als ik het rookkanaal veeg komt er jaarlijks minder dan een handjevol creosoot uit. Als de woonkamer te warm wordt is dat geen probleem. We zetten dan de deuren naar de keuken, voor- en/of opkamer open. Zelfs dan worden de vier radiatoren niet voldoende warm. Ik denk zelf dat het een stromingsprobleem is. Het vermogen naar het water is 14Kw. dat is het dubbele van het vermogen naar de kamer. Toch?
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #13
Als ik je zo hoor weet je goed hoe je een houtkachel moet stoken...

Op de een of andere manier komt er niet genoeg vermogen uit de kachel, anders zou je het wel warm krijgen...

reken een uit wat het vermogen is van die 4 radiatoren die open staan. Lijkt me stug dat je op meer dan 14kw uitkomt.
Als het rond de 10kw uitkomt, wat me al veel lijkt, dan zou je die paar radiatoren moeiteloos warm moeten kunnen krijgen.
 

Herr Fröbel

  • #14
Ingmar89,

Je zat er niet veel naast! Om precies te zijn kom ik op 9,2 Kw.
Voor wat het waard is; mijn gevoel zegt ook dat het zou moeten kunnen. Ik heb hiervoor een gewone Jötul f 3 TD gehad van 6KW en deze gaf aanzienlijk meer stralingswarmte af aan de kamer dan m'n huidige cv houtkachel. De energie moet toch ergens blijven zou je denken.
 

Marcn88

  • #15
Is de wisselaar in de kachel niet helemaal aangekoekt? lijkt me iig de moeite waard om s goed naar te kijken, dit omdat de retour temp maar 30 graden is dit geeft dus ook aan dat uw mengklep niet goed functioneert uw kachel zal toch met een minuut of 20 een 60 graden cv temperatuur moeten bereiken en dan zal uw mengklep pas warmte aan uw cv installatie mogen geven waarbij t korte circuit over de kachel rond de 60 graden zou moeten blijven dit regelt de mengklep door meer of minder debiet over de cv installatie te geven
 

Herr Fröbel

  • #16
Marcn88: Echt helemaal schoon is de wisselaar niet maar het is ook niet zo dat het er centimeters dik op zit. Het water bereikt in minder dan 20 minuten de 60℃. Ik weet dit omdat de ik de pomp hoor aanslaan waarop de temperatuurmeter direct naar ongeveer 65℃ oploopt. De temperatuurmeter op de retourleiding is buiten de kleine omloop geplaatst. De temperatuurmeter van de kachel naar de cv-installatie blijft altijd rond de 60℃ tot 65℃ aangeven.
 

Marcn88

  • #17
Je retourtemperatuur naar de kachel vanaf je mixventiel dient 60 graden te blijven ivm creosoot aankoek aanvoer zal dan gelang naar debiet over je mengklep ricnting de 65a 70 graden gaan
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #18
Het water wordt simpelweg niet (goed) verwarmd. Anders zouden óf de radiatoren heet worden óf de kachel gaan koken. Met 14kw vermogen zou dat vlot moeten gebeuren.

Blijft over een vervuilde wisselaar, te weinig hout stoken of een slechte kachel.

Edit: Er zit toch niet toevallig een bypassklep in de kachel, om de wisselaar te omzeilen tijdens het opstoken? Of de overstort die constant staat te lozen op het riool?
 

Herr Fröbel

  • #19
Marcn88: Een retourtemperatuur van 60℃ bereik ik alleen als ik de gewone cv erbij inschakel.

Hessie:Zoals ik eerder schreef is de warmtewisselaar niet overdreven vervuild en valt de opbrengst aan de cv-kant van de kachel vanaf het begin tegen. Hij was toen nog nieuw.

In een reactie op Ingmar89 gaf ik al aan dat ik flink en gestaag door stook.

Er zit op zeker geen bypass in de warmtewisselaar. Het is een simpele stalen tank met een in- en een uitgang die tegen de achterwand en deels tegen de bovenkant in de kachel zit.

Ik heb één keer meegemaakt dat de aanlegthermostaat die de pomp schakelt niet goed werkte waardoor het water in de kachel te heet werd en hij op het riool ging lozen. Dit ging met zoveel herrie gepaard dat ik zeker weet dat dat nu niet het geval is.

Als er aan het schema dat ik gepost heb niks verbeterd kan worden waardoor de opbrengst aan de cv-kant van de kachel toeneemt ben ik bang dat ik gewoon een miskoop heb gedaan en de kachel niet waarmaakt wat de brochure beloofd.

Zou het eventueel toepassen van een buffervat en/of open verdeler nog uitkomst kunnen bieden? En voor wat de open verdeler betreft Hessie; is die, waarvan ik een link heb geplaats, er één van het soort dat jij bedoelt?
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #20
De beveiliging kan ook zachtjes lekken, dat je het niet hoort.

De open verdeler of buffervat zou ik eerst maar even laten zitten. Er komt gewoon geen warmte uit de kachel, dat moet eerst opgelost worden.

Kun je eens foto's plaatsen van de kachel en de installatie? (met name het 60 graden mengventiel)

Er moet gewoon 60 graden retour naar de kachel gaan. Pas daarna mag het cv systeem opwarmen. Als de kachel geen 60 graden haalt op de retour zit er iets verkeerd.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu