Schuur isoleren

Shipmate

  • #1
Graag wil ik een schuur isoleren (4x2.6mtr). Bedoeling is dat het nu een werkschuur wordt, met de mogelijkheid om er later een studeerkamer van te maken.
Het is een gemetselde schuur, binnen en buitenmuur en een gestorte betonnen vloer (zie ook foto). De vloer is redelijk waterpas maar niet helemaal egaal. Er moet in iedergeval verwarming in komen.



Ik had zelf al wat ideeen maar ben benieuwd hoe jullie dit aan zouden pakken.

Voor de wanden dacht ik aan:
1) Vurenhouten regelwerk maken van 7 cm dik
2) Isolatieplaten
2) Dampremmende folie
3) Osb platen

Voor het plafond dacht ik aan
1) Dampremmende folie
2) Osb
3) Later het dak isoleren van buiten

Voor de vloer dacht ik aan (ik kan max 7 cm kwijt aan ophoging)
1) 2 cm EPS
2) Waterdichte folie
3) Wapeningsnet, 2 cm opgehoogd
4) Elektrische vloerverwarming aan wapeningsnet
5) Cementdekvloer, vezelversterkt van 4 cm
6) Egaline
Of zouden jullie voor een niet geisoleerde vloer gaan rechtstreeks op het beton?

Wat vinden jullie van bovenstaand?
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #2
Als het een binnen en buitenmuur is waarom dan geen ruimte besparen en de spouw tussen deze 2 muren voorzien van isolatie?

suc6

Gerrit
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Als je het dak niet isoleert, is er ook geen folie nodig.

Als de cementdekvloer vlak gemaakt wordt, is geen egaline nodig.

Is er een kruipruimte?
 

Shipmate

  • #4
Uiteindelijk is het wel het idee het dak ook te isoleren, dus dan vast maar preventief folie plaatsen? Er is geen Kruipruimte.

Mooi dat ik egaline in principe niet nodig heb.

En spouwmuur isolatie, op zich geen gek idee. Nadeel is wel dat ik het zou moeten uitbesteden en dan alle elektra in de muur moet frezen.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #5
Ik heb de keuken gewoon zelf gedaan.
Van binnenuit (er moest toch gestuukt en getegeld worden of je kon het niet zien omdat er wat voor kwam te staan) gewoon gaten geboord waar net het spuitstuk van de purgun doorheen paste en dan om de 2 rijen en om de 2 stenen een gat boren.
Na het boren een bus pur op de gun geschroefd en onderaan begonnen, 3 tel pur er in spuiten en het volgende gat.
Zo eerst de gehele onderste rij gedaan en zodra je achteraan bent (en de bus zo ongeveer leeg is) een nieuwe bus er op en dan is de pur in het 1e gat al wel zo ongeveer geheel uitgezet om de volgende rij te doen enz.
De diepte van de spouw kun je meten, de oppervlakte is bekend en een bus van 700ml geeft 40 liter schuim. Dus je kunt uitrekenen hoeveel bussen Pur je nodig hebt en wat er in moet zonder te over vullen met barsten in de muur als resultaat.
Ik had een muur van 6m lang en 2m30 hoog met een spouw van 5 cm dus met 1 bus kon ik 1m breed en 80 cm hoog volspuiten en daar zijn dan ook ongeveer 17 bussen pur in gegaan.
Mijn binnenmuur was van gasbeton maar desondanks niet 1 barst oid. er in. En terwijl anders elk jaar de waterleiding bevroor in de keuken, na mijn isolatie klus nooit meer last van gehad.
En toen de afvoer verplaatst moest worden ivm. een nieuwe afzuigkap was bij het uitgeboorde stuk de spouw ook keurig geheel gevuld met pur.

suc6

Gerrit
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Als je het dak later van buiten gaat isoleren, is er ook geen folie nodig.

Zelf isoleren met PUR vind ik niet verstandig. Je hebt geen enkele controle of het wel gelijkmatig gevuld wordt. Geeft risico op koudebruggen en vochtproblemen. Een goed bedrijf controleert ook eerst of de spouw wel geschikt is om te vullen.

Leidingen infrezen is minder werk dan een voorzetwand maken.

Bedenk wat voor isolatiewaarde je wil bereiken. Als het in de toekomst een woonruimte wordt, kan een hogere waarde wel eens gewenst zijn. Het is vaak ook mogelijk om het buitenspouwblad te verwijderen, en aan de buitenkant te isoleren.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #7
IJkenhout schreef:
Een goed bedrijf controleert ook eerst of de spouw wel geschikt is om te vullen.
En hoe doen ze dat?

Simpel door voor het gehele huis 1 gaatje te boren in de spouw te kijken en zit er niet al te veel rommel in dan kan er geïsoleerd worden.
Dat kun je dus zelf ook, vooral als ik zie dat de binnen steen in deze schuur er waarschijnlijk later is ingezet en los onder het plafond staat gezien de gebruikte pur om deze kieren te dichten.
Dus simpel een steen aan de bovenkant los tikken met je gsm in de spouw kijken en je bent er.

Hoe vol de spouw gespoten wordt daar ben je zelf bij en door meer gaten te boren dan wat ze normaal doen kun je dit ook zelf aardig controleren.
Maar je kunt het ook laten doen en dan krijg je er ook de garantie op. Alleen denk ik dat ze niet staan te springen voor het isoleren van een schuurtje waar maar hooguit zo'n 30m2 wand aan zit.

suc6

Gerrit
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Ik hoop dat op meerdere plekken gekeken wordt. Lijkt me in ieder geval wel verstandig.

Ik verwacht dat de PUR die gebruikt wordt een andere is, als in de spuitbussen zit.

Ik heb ook wel eens een grotere ruimte gevuld door een klein gaatje. De PUR kwam vooral bij het gaatje, en zeker niet egaal over de ruimte. Het spul is niet zo vloeibaar, maar wel heel plakkerig.

Met een 2 componenten PU schuim gaat het al een stuk beter, omdat dat eerst in vloeibare toestand overal naar toe loopt, en dan pas gaat uitzetten.
 

Shipmate

  • #9
Interessant idee van de spouwmuur isolatie - nog even in het midden gelaten of ik het zelf doe / laat doen (de rest van het huis moet ook nog). Ik heb m net opgemeten en is helaas slechts 2 cm, dus dan pak ik een R van 0.6 op de isolatie. Dus in mijn geval nog steeds nodig om na te isoleren.

En wat denken jullie van mijn plan voor de vloer? Zwevend, bovenop de polystyreen. Ik dacht aan een C16-F3 zandcementmortel, vezelversterkt, met een 15x15 wapening. Aan de wapening maak ik de vloerverwarming vast en de wapening leg ik op 2cm hoogte. Totale dikte van zandcement deel is dan 40mm. Heeft de vloer dan voldoende sterkte?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #10
Bij zandcement op isolatie hou je beter zeker 6cm dikte aan.
 

Soprano74

  • #11
Dampremmende folie gebruiken voor een plat dak met bitumen dakbedekking kan niet. Hiermee sluit je mogelijke condensvorming tussen de dampdichte lagen in. Er mag maar 1 dempremmende laag zijn, en wel aan de warme zijde en zeker niet nog eens aan de koude zijde.

Ik zit met een vergelijkbaar probleem maar dan voor mijn dakkapel met daarop dakbedekking. De bouwinspecteur heeft gezegd dat ik *niet* aan de binnenkant kan isolere met een dampfolie. Alleen buitenisolatie kan.

Kortom, ik zou in uw geval het dak niet isoleren of alleen aan de buitenkant.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Moet geen probleem zijn folie te gebruiken met isolatie aan de binnenkant van het dak als er maar gezorgd wordt voor enige ventilatie tussen isolatie en dakbeschot, dan kan eventueel vocht weg naar buiten.
Was niet best als die inspecteur gelijk had, dan zouden er tienduizenden daken inmiddels verrot zijn.
 

Soprano74

  • #13
Gezien het purschuim op de foto is de dak- en balkaansluiting tamelijk dichtgemaakt zonder enige ventilatie, vandaar het advies geen dampfolie aan te brengen.

Stelregel blijft dat er geen dubbele dampremmers worden gebruikt in een constructie wegens mogelijke opsluiting van condens, vandaar dat een onderdakfolie open is en niet dampremmend. Die bouwkundige zal het wel weten...
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Hoeveel moeite kost het een paar ventilatiegaten te boren net boven de isolatie ?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #15
Als je klimaatfolie gebruikt, zijn de ventilatiegaten niet nodig en kan je veilig aan de binnenkant isoleren.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu