Aardpin Aardpen - slaan van een aardpen

H@ns

  • #1
Naar aanleiding van Nieuwe elektra aansluiting naar schuur onderwerp heb ik een vraag over het slaan van een aardpin aardpen.
Er werd geadviseerd om "een eigen aardpin te slaan" welnu, ik heb een aardpin en deze kan ik op een maximale diepte van 2 m de grond in doen.

Ik zit dan ongeveer 1 m in keiharde gele grond.
De zaken die op de aardpin aardpen komen zijn: enkele RVS werkbanken, een paar stukken koperleiding (ong. 5 m in totaal) en zo n 2 m stalen cv-buis.

Zit ik goed met de lengte van deze aardpin?
 

Gerrit

  • #2
Helaas H@ns, dat is niet te zeggen. Een pen van 2 meter is wel erg kort, maar het gaat niet om de lengte maar om de uiteindelijke aardweerstand.
Die is niet te berekenen maar alleen te meten.

Het is ook niet van belang wat er op aangesloten wordt, alleen de kombinatie met een aardlekschakelaar bepaald of alles veilig is of niet.
Ik neem aan dat dit in La France speelt; hebben ze daar geen langere elektrodes?
 

Pepjo

  • #3
Hier in Nederland was ons huis ook niet geaard, dit liep via de buren ( :? ).
We hebben onze eigen aarde aan laten leggen, en aangezien we op zandgrond zitten met zeer diep grondwater kostte ons dit 7 aardpennen van 15 meter lang over een afstand van 80 meter.

Ons vorige huis, waar ook geen aarde zat, had genoeg aan een pen in de meterkast van 2 meter lang, want dit stond op zware klei.

Dit viel te berekenen door de installateur, die daar een speciale meter voor had. Ik denk dat je zo'n meter moet zien te regelen, liefst met iemand erbij die weet hoe je hem moet bedienen. :D
 

Chathanky

  • #4
Zelfs in een straat met woningen kan het voor elk huis verschillen.
Alle groepen gaan over een aardlek van 0.03 A Hans?
 

H@ns

  • #5
Het is in Nederland.
Het gaat om de schuur, de rest van het huis is al geaard via de normale methode (geen idee hoe maar de installateur zei dat het in orde was).
De groepenkast heeft 10 groepen en 3 aardleks van 0,03A.
 

Jako

  • #6
Hallo H@ns,

Ik val even in jullie onderhoud over aardpennen enz. Ik las de opmerking La France en ik begrijp dat de aansluiting in Frankrijk zit.
Ik kan je hetvolgende hierover vertellen:

Als de grond te hard is rots, kiezel of harde klei dan wordt de aarding meestal verdeeld over verschillende pennen zoals je al opgaf.
Na het slaan van bijvoorbeeld 6 aardpennen( standaard te koop in 2m) gekoppeld met 25 mm2 BC wordt er gemeten naar de benodigde waarde, ook afhankelijk van de aansluiting. hierna komen er eventueel meer pennen tot de waarde bereikt is.

Je kunt dus beginnen met in de buurt te vragen hoeveel pennen er gebruikelijk zijn en begin je met deze in de grond te slaan en te koppelen. Afstand afhankelijk van grondstructuur vuistregel 1,5 m.
Als je klaar bent laat je de hele zaak meten door de plaatselijke installateur is de weerstand te hoog dan verder uitbreiden wel vanuit het huis werken in een rechte lijn

Ook een gebruikelijke oplossing (FR) is om met een eventueel nieuw te leggen leiding een aarddraad van 25 ? of 50 mm2 BC mee te leggen in de sleuf op een ik dacht minimale afstand van 25 cm (nakijken) heel gebruikelijk bij rotsgrond en bovengrondse netten De afstand tot andere leidingen heeft te maken met mogelijke blikseminslag in de buurt van de aarding.

Welke oplossing je ook kiest doe dit zeker in overleg met de energieleverancier want iedere gemeente heeft meestal aanvullende eisen op de standaard normering voor aardingen.
Pas ook op dat je een meetpunt plaatst bij de meterkast. Hiermede kun je de huisinstallatie afkoppelen om de aarding direct te meten. Dit is een verplicht meetpunt

groetjes Jako.
 

Jako

  • #8
Als het in Nederland is gelden deze oplossingen ook. Echter de oplossing door een koperdraad in de sleuf te leggen, mogen in diverse gemeenten niet toegepast worden.(navragen).

Als het echt een groot probleem is om de benodigde aardverspreidingsweerstand te halen dan is een slimme oplossing om een koppeling te maken met de bestaande aarding van het woonhuis via een blanke koperdraad in de grond.

Twee vliegen in een klap, verspreidingsweerstand via de grond (grote oppervlakte) en koppeling met aardpennen op een grotere afstand welke al voldoen aan de norm.
Moet geen probleem zijn als gehele installatie op 1 aansluiting van energiebedrijf staat, eigen tussenmeters zijn geen bezwaar.
groetjes
jako
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu