Aantal vragen omtrent Hout Skelet Bouw

Lexqlusive

  • #1
Er is over HSB veel te vinden via internet en in dit topic, maar toch heb ik nog wat specifieke vragen.
Ik heb ze even genummert om duidelijker te maken.


De vragen:
1 is onderstaande type schroef voldoende voor de regels te verbinden? (2 per connectie)
5,0x100mm verzinkt


2 is het 2e type schroef aan te raden voor het OSB vast te schroeven op de constructie?
Of volstaan 50mm nagels ook? (ik overweeg om anders een tacker aan te schaffen)
4,0x40mm verzinkt


3 welke dikte OSB is aan te raden?
Voor de vloer en dak ga ik voor 18 mm, maar kunnen de platen aan de buitenkant van de wanden met 9mm worden voorzien?
Reden dat ik dit vraag is omdat de platen natuurlijk ook constructief zorgen voor stevigheid.

4 hoe worden de vloerbalken bevestigd volgens de plateau methode (zie tekening)
Met andere woorden, hoe wordt onderdeel 2 en 9 van de vloer met de ligger 6 verbonden?


5 één zijde van de HSB komt tegen de gemetselde garage van de buurman.
Dit deel wordt net als de rest aan de buitenkant uitgevoerd met OSB plaat, maar is het nodig ook aan deze zijde dampopen folie toe te passen? Zoals de rest van alle buitenmuren, of werkt dit alleen maar tegen?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
1. Schroeven van 4x80 zijn al voldoende.

2. 4x40 is prima voor 18mm. Tacken kan ook.

3. Aan de buitenkant is geen OSB nodig voor de sterkte. Tenzij een constructeur dit aangeeft.
Aan de binnenkant een plaat van 12mm is in het algemeen een prima dikte.

4. Er zijn meerdere methodes. Meestal wordt gewoon alles aan elkaar geschroefd. Met balkschoenen kan uiteraard ook.

5. Folie is alleen nodig als er een temperatuursverschil is. Dus als jouw aanbouw verwarmd wordt en de garage van de buurman niet, is folie aan te raden.
 

Lexqlusive

  • #3
Bedankt voor de duidelijke antwoorden. Hoe meer je gaat nadenken over het bouwen hoe meer vragen opkomen. Dus bij deze nog 4 aanvullende vragen.

6- wat is de beste manier om de liggers te bevestigen op de betonnenvloer met DPC folie?
Middels keilbouten of slagpluggen, en welke lengtes hebben de voorkeur. (De liggers zijn 50x100)

7- om hoeveel cm wordt deze bevestiging geadviseerd? Ik las dat 1,2 voldoende is?

8- welke afstand kan ik aanhouden tot de buurman. Mijn garage wordt alleen tegen vorst verwarmd, die van de buurman niet. Dus ik ga voor de dampopen folie. Is een cm afstand tussen mijn folie en het metselwerk van de buren voldoende?
 

Kareltje33

  • #4
In de Verenigde Staten en Zweden, waar veel volgens dit principe wordt gebouwd, komt er gewoonlijk geen schroef aan te pas. Redenen:
-Niet nodig, met de juiste nagels houdt het net zo goed.
-Het werkt veel te langzaam (vroeger natuurlijk helemaal, toen er nog geen accuschroevers waren. Tegenwoordig ook, want een Tacker is natuurlijk veel sneller).
-Te duur (vroeger natuurlijk helemaal, toen er nog geen accuschroevers waren).

Ciao, Kai
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Het nadeel van spijkers is dat die eruit getrokken kunnen worden. Als ze in Amerika een orkaanbestendig huis bouwen, wordt ook alles geschroefd. Maar verder is het inderdaad prima (als je weet waarop je moet letten) om te spijkeren.

Over de andere vragen geef ik een tip mee: Als je zelf niet zoveel ervaring hebt, kan je beter iemand mee laten helpen die de kennis en ervaring heeft.
 

Kareltje33

  • #6
Draadnagels ja, echte spijkers (vierkant)zijn er zeer moeilijk uit te krijgen. Hetzelfde geldt voor geringde nagels, als je een spijkertacker gebruikt.

Of ze worden in Amerika getackerd & verlijmd.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu