Aansluiting gasfornuis op propaangas flessen

John

  • #1
Beste allemaal

Ik heb een professioneel gasfornuis gekocht met oven en 4 branders. Voor gebruik op flessen propaangas, 13 kg.

Het is de bedoeling dat de gasflessen buiten staan, dus ik moet een gasleiding aanleggen. De gasleiding moet maximaal 20 KW aankunnen.

Mijn vraag is:
1. Wat voor diameter koperen leiding ik hiervoor moet gebruiken?
2. Moet er een drukregelaar achter de gasfles geplaatst worden?

Bedankt alvast allemaal!
 

Witgoedmonteur

  • #2
Op vraag 1 weet ik geen antwoord.

Wel op vraag 2: er moet namelijk altijd een gasdrukregelaar direct op de fles worden aangesloten.
 

Jacovrie

  • #3
Voor het aansluiten kun je 15 mm koperbuis gebruiken. Denk er om bij muurdoorvoer dat er een mantelbuis om de buis moet. Op de fles komt de drukregelaar die geschikt moet zijn voor de druk van het fornuis (kijk hiervoor op het plaatje van het fornuis).

Koop een goede kwaliteit drukregelaar. De fles kun je dichtdraaien, dus daar hoeft geen extra kraan op.

Bij het gasfornuis, niet er achter, moet een gaskraan komen die te bereiken is. Je zou deze in een (keuken)kastje kunnen plaatsen. Het fornuis kun je dan vanaf de kraan met een speciale aansluitslang aansluiten of met koperbuis vast aansluiten.

Wel koppeling op fornuis gebruiken, zodat je deze kunt losmaken bij het fornuis. De aansluitslang moet na enkele jaren vervangen worden, de koperbuis niet. Vandaar dat 'vaste' aansluiting de voorkeur heeft.
 

Witgoedmonteur

  • #4
Of het gebruik van een flexibele metaalbuis speciaal voor gas, is ook te krijgen.

Niet goedkoop, wel goed, aansluitslang van rubber moet eens in de ?? jaar vervangen worden maar wordt maar al te vaak vergeten!
 

John

  • #5
Bedankt allemaal!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu