Aansluiten koel- vriescombinatie verlengsnoer

Urbanized

  • #1
Ik wil mijn koel- vriescombinatie tegenover het aanrecht gaan plaatsen, maar aan die kant is geen stopcontact aanwezig. Het plan is om een verlengsnoer te gebruiken en die aan te sluiten op het stopcontact waar ook de gasfornuis op aangesloten is. Omdat het een enkele stopcontact is, wil ik daarop een dubbele stopcontact splitter plaatsen, zodat beide erop aangesloten kunnen worden. Ten slotte moet de kabel onder de plakplinten lopen naar de koelkast.

Is het een goed en en veilig plan?


Extra info:

Koelkast 160 watt
Gasfornuis 1800 wat

Verlengsnoer max 3500 watt
Stopcontact splitter max 3500 watt
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Geen goed plan.

Een stopcontact splitter mag je beslist niet gebruiken voor een dergelijke toepassing. En een verlengsnoer gebruik je niet voor vaste opstellingen, ook al lijkt dat zwaar genoeg voor het betreffende vermogen.

Het beste zou zijn om een nieuwe elektraleiding te maken vanaf dat stopcontact voor de oven. Maar dat zal waarschijnlijk lastig worden. Helemaal afhankelijk van de situatie, plaats eens wat foto's daarvan.

En anders zou je in elk geval het stopcontact kunnen vervangen door een dubbele. Die kun je voor inbouw zodanig kopen dat er in een enkele inbouwdoos een dubbel stopcontact past. Of, ingeval van opbouw, hoef je alleen de onderplaat te vervangen door een dubbele onderplaat, waarna je er een dubbel opbouwstopcontact op zet.

Persoonlijk zou ik een verlengsnoer willen vermijden als het enigszins mogelijk is.
 

CV__

  • #3
Dubbel inbouw in 1 doos bestaat niet. Moet wel randaarde zijn he!!

Maar je hebt wel half-opbouw, dat is natuurlijk ook prima voor iets achter de plint.

En dan de koelkast voorzien van een nieuw netsnoer.
 

Urbanized

  • #4
Hoi Kees,

Dank voor je reactie.

Ik had mijn twijfels, vandaar mijn vraagstelling hier op het forum. Nu krijg ik het bevestigd😊

Een nieuw elektraleiding aanleggen lijkt me een behoorlijk werk en weet ook niet of het mag, aangezien het een huurhuis is. Wel valt me op dat er naast de bewuste stopcontact nog een leeg inbouw(?) in de muur is gemaakt en afgesloten met een deksel. Ik zal een foto plaatsen. Ook van de splitter, voor de zekerheid.

Maar stel dat ik een dubbele contactdoos maak van de enkele, neem ik aan dat er nog extra gehouwd moet worden in de muur om een dubbele passend te maken?



 

Urbanized

  • #5
Sorry CV-,

Ik begrijp niet precies wat je bedoeld, doelend op 'achter de plint.'
 

CV__

  • #6
Vaak zitten deze stopcontacten onder de kastjes, achter de afwerkplint van het keukenblok. Voor dubbel half-opbouw hoef je niet te hakken
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
De doos met de blauwe deksel zal voor een perilex aansluiting van een fornuis en/of kookplaat zijn
 

CV__

  • #8
Gewoon de linker wcd vervangen door zoiets;

 

Urbanized

  • #9
CV__ schreef:
Vaak zitten deze stopcontacten onder de kastjes, achter de afwerkplint van het keukenblok. Voor dubbel half-opbouw hoef je niet te hakken
Duidelijk.

Dus de dubbel half-opbouw zou de oplossing kunnen zijn? En vanaf die opbouw kan ik dus wel een verlengsnoer trekken van zo'n 6 meter naar de koelkast? Levert het verder geen problemen, zo'n snoer onder de plakplinten door?
 

Urbanized

  • #10
Jan,

Zou kunnen. Vreemd is dat ze maar 1 stopcontact hebben gebouwd zo dicht bij de grond, na renovatie. De rest zit boven de aanrecht. Vaak zijn er 2 van zulke contacten, 1 voor koelkast en de ander voor de fornuis.
 

CV__

  • #11
Tja, renovaties aan huurhuizen gaan vaak zo goedkoop mogelijk... veelal toch huisjesmelkerij he.
 

Urbanized

  • #12
CV__,

Dank je. Bouwmarkt zal genoeg weten na zien van het plaatje.
 

Urbanized

  • #13
Klopt idd, dat was precies wat ik dacht. Zijn meer zaken wat niet netjes is afgehandeld. Maar goed, ik denk dat jullie mij genoeg hebben geholpen met oplossen. Nogmaals dank!
 

CV__

  • #14
Als je het mooi wilt doen koop je hetzelfde merk en kleur als de rest van het schakelmateriaal. Maar aan de andere kant... dit stopcontact zie je waarschijnlijk nooit.

Als ik zo eens schat... een creme Busch Jaeger?
 

Urbanized

  • #15
Ja, heb bijna alle stopcontacten al vervangen. Hoop dus dat ze bovenstaande ook hebben van hetzelfde kleur en merk.


Maar vanaf de opbouw kan ik dus wel een verlengsnoer trekken van zo'n 6 meter naar de koelkast? Levert het verder geen problemen, zo'n snoer onder de plakplinten door? 
 

CV__

  • #16
Je kunt ook het netsnoer vervangen, dan heb je geen verlengconstructie.
 

Urbanized

  • #17
Netsnoer van de koelkast zelf bedoel je?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #18
@_CV:
Natuurlijk bedoel ik met dubbel inbouw zo'n WCD zoals afgebeeld.
Een half-opbouw zoals jij het noemt past in een enkelvoudige inbouwdoos.
Voor mij is dat gewoon een dubbele inbouw wcd randaarde.

Ik vind het wel muggeziften om daar commentaar op te hebben.
 

CV__

  • #19
Ik vind het misleidende projectbouwmarketing om het inbouw te noemen. Het is geen inbouw.

Tevens schep je dan verwarring, want de inbouwvariant voor een dubbele wcd op 1 normale doos heeft geen randaarde.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #20
Heren, de vliegen hebben winterslaap.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu