Aansluiten designradiator

Eraser

  • #1
Ik heb hiervoor even een nieuw topic gestart omdat het niet echt in mijn andere topic past.

Ik heb een designradiator aangeschaft.
Deze heeft op elke hoek de mogelijkheid om de aan/afvoer op aan te sluiten.

Nu zat ik even te kijken bij een gewone radiator.
Nu vielen mij 2 dingen op.
  1. 1 radiator heeft maar 1 aansluiting, de aan/afvoer kruisen elkaar bij de radiatorknop.
  2. 1 radiator heeft wel 2 aansluiting, maar ook daar kruisen de beide leidingen elkaar dmv een soort h verbinding.
Mijn vraag is nu, hoe kan ik de designradiator aansluiten.
Kan ik de aansluiting links of rechtboven gebruiken, de aan/afvoer vanaf het plafond laten lopen en zo'n h aansluiting gebruiken.

Of moet ik de radiator kruislings aansluiten... dus aanvoer linksboven en afvoer rechtsonder oid...
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Heb je misschien een merk en type, of een nadere omschrijving van het model design-radiator?

Want het verschilt nogal eens per type radiator. In mijn badkamer heb ik een designradiator waar ik een "stijgbuis" in moest plaatsen (volgens installatievoorschrifT) bij onderaansluiting van zowel toe- als afvoer.

In mijn keuken heb ik een (veel hogere) designradiator waar ik bij onderaan- en afvoer een bepaald schotje in de radiator weg moest tikken met een schroevendraaier. Een stijg (of daal-) buis was daar niet nodig.

Meestal zit er een installatievoorschrift (summier tekeningetje) met indicatie hoe aan te sluiten op welke punten.
Kijk ook eens of er zo'n voorschrift bij zit!

Een h-aansluiting zegt mij niets, maar dat is niet verwonderlijk want ik ben zelf geen vakman op dit gebied.
 

Eraser

  • #3
Morgen ga ik de radiator ophalen.
Dan weet ik ook exacte merk en type.
Het is een nieuwe radiator, en volgens verkopen had je een stijgbuis nodig, maar kon deze ook kruislings aangesloten worden.



Die h aansluiting heb ik geen andere benaming voor.
Het ziet eruit als een h, aan/afvoer uit de grond, en d.m.v. die h maar 1 aansluiting op de verwarming.


Maar als ik deze aan de bovenzijde aansluit zou er toch altijd warm water in moeten lopen ??
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Als je zowel toe- als afvoer aan de bovenkant doet, loopt het warme water er best wel in... Het loopt er echter aan de bovenkant ook even hard weer uit, zonder door die radiator te zijn gegaan, want warm weater is lichter dan koud.

Omdat de meningen over wel of geen stijgbuis nog wel eens verschillen, wil ik er liever geen echte uitspraak over doen. Maar ik vermoed dat je bij aansluiting bovenaan voor zowel toe- als afvoer de stromingsbuis in de afvoer zult moeten zetten, daarmee het water dwingend om eerst naar onderen te gaan, voor het afgevoerd wordt.

Bij kruislingse aansluiting, toevoer boven en afvoer onder, zal het zonder meer kunnen, lijkt me.

Maar je kunt beter even wachten op de vakmannen, de meeste zijn nu onderweg denk ik. En haal die radiator, en kijk wat er in het voorschrift staat...
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
Je kunt ook even hier kijken voor meer informatie over stromingsbuizen, en toepassing ervan.
 

Eraser

  • #6
Ik had idd de zoekfunctie al gebruikt, maar ik raakte in de war toen ik een radiator zag ik me oude woning die simpelweg maar 1 aansluiting heeft. met direct eronder wel een aan en afvoerleiding... dat via een h stuk samenkomt....

Weer een ander radiator heeft ook dat h stuk, maar dan wel 2 leidingen die de radiator in en uitgaan..

Zodoende snapte ik dus niet meer hoe ik die designradiator aan moet sluiten.
ik wil er wel een thermostaatknop tussenplaatsen trouwens.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #7
Ik denk dat je met dat H-stuk een voetventiel bedoelt.

Daar heb ik (lekker) geen verstand van.
Je zou eens kunnen zoeken met dat woord...
 

Eraser

  • #8
Nee, ik bedoel geen voetventiel, dat ziet er anders uit.
Heb ondertussen nog even gespiekt op andere foto's van de woning, daar zit een gewone aan en afvoer.
Dus dat probleem is uit de weg.

Ik heb de radiator net opgehaald.
Helaas staat er geen merk op, alleen "de sluis groep bv"
en "design radiator 1280w"

Qua montagevoorschriften niks meer als hoe hem aan de muur te bevestigen.
Op alle 4 de hoeken kan je een aansluiting maken tbv aan/afvoer.

Mijn vraag :
Wat is de beste oplossing ?

aanvoer onder, afvoer boven, of beide boven/onder...
 

W en d

  • #9
Ik denk dat jij een onderblok bedoelt, 2 buisjes uit de grond die op een blok in de radiator komt aan de onderkant met 1 buis naar bovenkant radiator.

Als jouw systeem een 1 pijps systeem is dan is het verstandig om het onderblok te laten zitten. Is jouw systeem een 2 pijps systeem dan kun je het onderblok verwijderen en gewoon de 2 buizen verbinden met de radiator let er wel op wat aanvoer en retour is.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Waar de aansluitingen komen te zitten, beide onder of boven, maakt niets uit.
De stromingsbuis hoort bij een bovenaansluiting in de retour, bij een onderaansluiting in de aanvoer.
 

Eraser

  • #11
Ok bedankt voor de reactie's !
ik moet dus ten alle tijde een stromingsbuis monteren.

Het is me nu duidelijk hoe dit goed aan te sluiten.

Ik las elders dat je ook pvc kan gebruiken, is dit aan te raden of is koper ten alle tijde beter ?

Nog even 1 vraag...
wat is de minimale afstand tussen cv leidingen en tapwater leidingen ?
Ik dacht zelf dat 60 cm voldoende moest zijn.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Dacht ik ook.

Wat betreft de stromingsbuis is het voor een niet cv-monteur denk ik handiger een koperen buis te nemen omdat die geschroefd wordt, de pvc uitvoering luistert erg nauw bij het plaatsen.
 

Eraser

  • #13
Ok aangezien ik geen cv monteur ben maar wel handig ga ik op zoek naar een koperen buis. :wink:

Bedankt !
 

Eraser

  • #14
Nog even een vraag over het aansluiten van deze radiator.

Op dit moment komt er van de hoofdleiding een aftakking 2x van (ik gok) 22 of 24 mm... na 1,5 m zitten er op beide leidingen een aftakking van 20 cm met ontluchting... weer 50 cm verderop gaat deze over naar 14 of 15 mm om vervolgens 1,5 m later de radiator in te verdwijnen.

Heeft dit een reden ?
Wordt het water anders te koud bij aankomst in de radiator oid ?

Of kan ik rustig vanaf de aftakking direct overstappen op die 14 a 15 mm leiding?
Vervolgens word deze dan wel 5 m lang.
 

Chathanky

  • #15
De reden is 3 ledig, voor een betere verdeling van het cv water naar de afzondelijke radiatoren, om de weerstandsverliezen in de leiding te verminderen en om de stromingssnelheid aan het begin van de leiding niet te hoog te laten worden wat ongewenste stromingsgeluiden vermindert

Als ik het zo lees zijn de diktes die bij jou zijn toegepast waarschijnlijk 28, 22 en 15 mm.

Ik had begrepen dat je een radiator van 1280 watt er bij plaatst.
Dit houd in dat je ongeveer 60 liter per uur meer circulatievermogen over het totale systeem hoort te stromen, dit gaat hij betrekken van je overige geplaatste radiatoren, het zou kunnen dat het in een bepaald vertrek vermogen te kort gaat komen (het hangt ook af waar de radiator aangeknoopt wordt, aan het eind geeft het meestal de minste problemen), verneem je hier in de praktijk niks van kan je het zo laten zitten, is dit merkbaar en ongewenst zal je de radiatoren opnieuw moeten inregelen om alles weer op orde te krijgen.

Ik zou me in eerste instantie niet al te druk om maken, het is meer een waarschuwing als dit zich mocht voor doen, dit scheelt weer wat zoekwerk.
 

Eraser

  • #16
Bedankt...
Dat is duidelijk.

De radiator is feitelijk de eerste van allen.
Vanaf de hoofdleidingen is de eerste aftakking hiernaar toe.
Maar aangezien er toch een thermostaatknop op komt en ik verwacht tevens dat de radiator bijna altijd uit zal staan, denk ikook dat het een niet al te groot probleem is.

Groet,
Steve
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu