Aansluiten buitenstopcontact en verlichting.

R058

  • #1
Hallo mede forumleden,

Afgelopen najaar is onze nieuwbouw woning opgeleverd.
Als optie hebben wij 3 schakelaars nabij de achtergevel.
1 voor de toekomstige zonwering, 1 voor de buitenlamp op de achtergevel en 1 schakelaar voor loze leiding naar buiten voor tuinverlichting.

Na de buitenlamp opgehangen te hebben, bleek de elektricien, de schakelaars verkeerd om te hebben aangesloten.

Toen in bij zijn van de elektricien, een buitenkabel in de handen gedrukt en heeft een buitenkabel aangesloten tot buiten. Nu komt binnenkort de bestrating erin, en ben nu bezig met een verlichtingsplan.

De buitenkabel die achter ligt is 1 met vier aders. 1 bruine, 1 grijze, 1 zwarte en 1 aarde.
De bruine zit continue stroom op wist de elektricien mij te vertellen.

Nu heb ik een gietmof gekocht, maar wil eigenlijk 1 buitenstopcontact aansluiten die zonder schakelaar ook stroom geeft, zonder dat al het tuinverlichting aan gaat, welke kleuren moet ik dan gebruiken?
Bruin, grijs en aarde?

In de gietmof wil ik ook tuinverlichting aansluiten, moet ik hiervoor zwart, grijs en aarde gebruiken, en bruin dan niet gebruiken?

Heb ik het goed, of zou iemand het anders doen?
 

Cool

  • #2
Om hier een goed antwoord te krijgen is het van belang om te weten hoe de kabel in de meterkast is aangesloten..denk ik.
 

R058

  • #3
Hoe kan ik dit controleren? de info die de elektricien gaf dat bruin op continue stroom staat, en zwart de schakeldraad is. Kan ik simpelweg met spanningzoeker testen of bruin continue stroom heeft, en klopt dan het eerder genoemde schema, stopcontact, bruin, grijs, aarde. en verlichting, zwart, grijs aarde.

In de contactdoos, zit grijs op blauw aangesloten.
 

Cool

  • #4
Na het verhaal herlezen te hebben : je mag er van uit gaan dat bruin fase is en grijs..eigenlijk blauw is en zwart zwart is. Dus voor een wandcontactdoos :bruin/grijs/aarde gebruiken. Voor schakelbare verlichting : zwart/grijs/aarde.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu