Aansluiten afvoerslang wasmachine

Marc0

  • #1
Dag allen,

Ik heb in mijn woning een nogal provisorische wasmachineafvoer die bestaat uit een PVC buisje met een diameter van 1.5 cm dat horizontaal uit de muur komt (en op de regenpijp zit aangesloten; is toegestaan hier). Verdient niet de schoonheidsprijs, maar het is helaas niet anders.

Het probleem is nu dat de diameter van dit buisje kleiner is dan de diameter van de wasmachineafvoerslang (die heeft aan het einde een diameter van 2 cm). Wat ik nu heb gedaan is een flink stuk watervaste tape op het uiteinde van het buisje geplakt (zodat het dikker wordt) en daar de afvoerslang overheen geschoven totdat hij vast zat. Dit werkt weliswaar, maar ik heb ergens gelezen dat je een afvoerslang altijd in een buis moet stoppen waarvan de diameter groter is dan die van de slang?

En omdat een foto meer zegt dan 1000 woorden, hier voor de zekerheid ook nog een foto van het bewuste buisje:



Hoe kan ik hier dus het beste mijn afvoerslang op aansluiten? "Helemaal niet" zou misschien het allerbeste zijn maar dat is helaas gewoon geen optie ;)
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #2
Dat zal hoogwaarschijnlijk een condensdroger geweest zijn.


Voor de wasmachine heeft u minimaal 40mm nodig,en kan en mag daar niet op aangesloten worden.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Zit achter dat pijpje geen grotere afvoerpijp ?
Ik kan me niet goed voorstellen dat dit aangelegd is met alleen dat dunne pijpje.
 

Marc0

  • #4
Tja, het is echt zo...

Maar goed, de wasmachine kan er blijkbaar wel op worden aangesloten, gezien het feit dat ik dat heb gedaan en een paar wassen heb gedraaid, waarbij het water gewoon werd afgevoerd. Dan vraag ik me echter wel af wat precies het probleem is met een dergelijke aansluiting (dus waarom "mag" het niet?). Is het slecht voor de pomp of iets dergelijks?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Wanneer de slang van de wasmachine in een pijp van 40 mm hangt fungeert de oeverblijvende ruimte als beluchting, bij sommige machines kan een hevelwerking ontstaan waardoor de machine water blijft nemen en dit door de hevelwerking direct in de afvoer verdwijnt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu