Aanleggen van een cv hoe aan te aanpakken

Roelant1

  • #1
Hallo,

Kan iemand me in grote lijnen uitleggen hoe ik het aanleggen van een cv moet aanpakken?
Komende zomer ga ik een nieuwe vloer storten in onze voorkamer en daar wil ik slangen in leggen voor vloerverwarming, 16 m2.
Verder wil ik in de achterkamer, bijkeuken en badkamer boven en beneden radiatoren hangen.
De houtkachels wil ik laten staan maar niet meer zo intensief gebruiken als nu.
Is enkel vloerverwarming in de voorkamer voldoende en moet ik een hoofdleiding door het huis leggen die ik telkens aftak bij een radiator.
Verder dacht ik aan therostaatknoppen op de radiatoren en wat voor soort ketel moet ik (laten) hangen?

Groeten,

Roelant.
 

R.Kielstra

  • #2
Voor je vloerverwarming gaat aanleggen moet je met een paar dingen rekening houden:

- is de vloer aan de onderkant maar ook aan de zijkant goed geïsoleerd.
- de dikte/massa van de vloer heeft invloed op de verwarmingstijd.

Het punt is als je de houtkachel gebruikt wil je een cv-installatie die snel van temeratuur kan veranderen, anders word het veel te warm in huis, houd hier wel rekening mee!

Wat het leidingsysteem betreft moet je meer denken aan ringleiding die op een logische en mooie manier door het hele huis loopt, waarop elke radiator met een kleinere leidingdiameter op de aanvoerleiding en op de retourleiding word aangesloten met een t-stuk.
Ik heb mijn ringleiding zo veel mogelijk door de houten tussenvloer laten lopen. Wel eerst de volledige CV-installatie werkend gemaakt en toen pas alles dichtgemaakt ivm eventuele lekkage.

Het mooiste is als je de ruimte waar je de meeste verwarmings capaciteit nodig hebt als eerste in de serie aansluit.

Voor de ketel moet je je goed laten informeren, niet elke ketel is geschikt voor vloerverwarming. Ook kun je op verschillende manieren van de restwarmte van de radiatoren gebruikmaken voor de vloerverwarming.
 

Roelant1

  • #3
Bedankt, een duidelijk antwoord.

De vloer moet helemaal vernieuwd worden want de tegels liggen nu nog in het zand dus ik kan makkelijk isoleren en de vloer zo dik of dun maken als nodig.
De thermostaat komt in de voorkamer, mocht ik de kachel aansteken houdt de cv uiteraard op met branden, maar daar is wel mee te leven en anders steek ik de kachel niet aan.

Groeten,

Roelant.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu