Aanleg en bedrading rookmelders

System7

  • #1
Ik ben me aan het inlezen en oriënteren op het aanleggen van rookmelders. Vooralsnog wil ik er 4 aanleggen, in de woonkamer, hal beneden, overloop boven en op de voorzolder en ik wil ze onderling koppelen. En ik heb een goed merk op het oog.

O.a. van dit forum heb ik begrepen dat alleen de 230V-types (met 9V-backup) voldoen aan het bouwbesluit 2003, dat de koppeldraad rood (of oranje?) moet zijn en dat gekoppelde melders allen op één groep moeten zijn aangesloten. Op zich kan ik daar wel mee uit de voeten maar ik heb de volgende praktische vragen:

1. Mag ik de melders onderling doorverbinden met VMVK-kabel en dit in/over de muur laten lopen? En ik neem aan dat ik dan de ader die als signaaldraad wordt gebruikt rood of oranje moet tapen?

2. Als ik toch besluit om aparte centraaldozen aan te leggen, mag ik dan ook niet-massieve rode kabel (minimaal 1,5 mm2) gebruiken met een adereindhuls indien nodig? Ik heb nl. nog nooit 2,5 mm2 in rood gezien, behalve oude bedrading in de oude kleuren (en die zal ik wel niet mogen gebruiken?). Of moet ik een schakeldraad (zwart) trekken en de uiteinden rood/oranje tapen?
 

Lichtpunt

  • #2
Kabel in zicht? Zou wel jammer zijn
Je twijvelt erover om een extra centraaldoos tbv de rm aan te leggen.
Als je extra centraaldozen aanlegt worden ze vaak nabij de lichtpunt centraaldoos gemonteerd op ca 50 cm afstand. De voeding trek je dan vanaf de centraaldoos, de koppeldraad kun je dan in 1,5qmm zwart uitvoeren en deze rechtstreeks zonder onderbrekingen in de rm invoeren met een rood getaped uiteinde. Let je er wel op dat er niet teveel draad in de buis loopt?
Als je toch kabel in zicht moet monteren tussen de rm, dan is dit toegestaan. Eigenlijk moet je dan kabel hebben met de kleuren br, bl en zw. Dit zal wel wat moeilijker liggen dus neem je een xmvk-kabel van 3x1,5qmm, die is lekker dun. En heb je het dan toch neem dan een rode kabel met 1,5qmm aders. Pas je wel tape toe?
Een snoer met soepele aders is als verbinding tussen vast opgestelde 230v componenten niet toegestaan. Dit moet massief zijn.
 

System7

  • #3
Ook al gebruik ik VMVK-kabel o.i.d. dan kan ik die nog wel netjes wegwerken hoor :wink:

Op een niet nader te noemen website vond ik rood siliconensnoer met 3 aders van 1,5 mm2. Dit snoer zou 180 graden aan moeten kunnen. Maar aangezien het om snoer (dus waarschijnlijk geen massieve aders, al staat dat nergens expliciet) zou ik e.e.a. hier niet mee mogen aansluiten? Ook niet als ik adereindhulzen gebruik?

Als ik het met snoer doe scheelt me dat uitsparingen kappen voor de centraaldozen, leidingen leggen, gaten dichten met vulmiddel en stucen. Een gaatje boren en snoer wegwerken is wel makkelijker :P

Dank!
 

Millew

  • #4
Oranje 1,5 mm2 VD draad is gewoon verkrijgbaar. Soepel draad gebruiken is dus niet nodig.
 

System7

  • #5
Ik heb even goed gezocht; oranje 1,5 mm2 VD-draad is inderdaad zo her en der te krijgen.

Dus ik mag de stucplaten van mijn plafonnetjes gaan teisteren om er centraaldozen in te hakken... :( Ik zal eens zien of ik hier kan vinden hoe dat het handigste kan, of dat ik er een nieuwe vraag over moet beginnen :mrgreen:
 

Lichtpunt

  • #6
Je zal zien, het resultaat zal je toch meer voldoening geven.
Succes
 

Ronald42

  • #7
Er zijn ook types die radiografisch koppelbaar zijn en deze doen volgens mij ook aan het bouwbesluit. 230 er op koppelen en klaar.
 

Lichtpunt

  • #8
Deze moet je gaan zoeken in het duurdere kwaliteitssegment en kunnen ook opgenomen worden in "bus-systemen"
Dat is best een stap te ver op dit moment.
In het huis,tuin en keukensegment (en daarom zeker niet slecht) voldoen de bedrade rookmelders betrouwbaarder als de draadloos koppelbare.
Mijn dringend advies is te blijven concentreren op de systemen die bedraad te koppelen zijn.
 

Kaajee

  • #9
Waarom zo moeilijk doen over de bedrading? Wel of niet hittebestendig etc.?
Het zijn melders die voorzien zijn van 2 stroombronnen: 230V en 9Volt. Dus als de batterij op is, doet ie et op de batterij.
Als de 230V niet aanwezig is doet ie et op de batterij.
Buiten dat: tegen de tijd dat ieder normaal 220V snoer door brand verwoest zou zijn, zou die rookmelder al lang afgegaan moeten zijn.
 

Lichtpunt

  • #10
Een kortzichtig inzicht op deze manier.
Het koppelen van rm is een zeer veilige actie.
Stel dat je op zolder slaapt en op de begane grond is er brand, of in het achterhuis en alle tussengelegen deuren zijn dicht. Dan kan de dichtsbijzijnde rm bij jou pas actief worden als deze rook of hitte detecteerd. De boel beneden staat allang in vuur en vlam.
Is toch wel prettig voor een ieder dat rm gekoppeld kunnen worden en ook al alarm kan geven op zolder als het daar nog relatief veilig is.
Graag een volgende keer niet zo denken vanuit je eigen één verdieping etage.

Quote- Dus als de batterij op is , doet ie et op de batterij- end quote.!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu