Aangekoekte frituurmanden : hoe schoon te krijgen?

Erempe

  • #1
Wie kan mij vertellen hoe ik frituurmanden, die aangekoekt zijn met (oud) vet/aanslag e/d goed schoon kan maken?
Hoor graag van je
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Een tijdje koken met een beetje afwasmiddel in de frituurpan zelf, niet hoger zetten dan 100 graden, wel deksel er op leggen.
 

Williewortel

  • #3
Probeer een oven schoonmaakmiddel. Wel mandje uit friteuse halen!!
 

Carina

  • #4
Ik doe altijd water in de frituurpan, vaatwastablet er in, mandje erin.
Laat het maar een tijdje pruttelen en je mandje is brandschoon.
Let er wel op dat je de temperatuur van de frituurpan niet op 180 graden laat staan,
water kookt nl. al bij 100 graden.
 

Narva

  • #5
In snackbars ed. wordt gewoon soda gebruikt om de pannen en manden weer superschoon te krijgen. Een handje soda, even laten koken, klaar is kees!
 

Sonnie1983

  • #6
Als je de tip met de vaatwastablet gebruikt let dan wel op dat als het de temperatuur heeft bereikt deze niet verder gaat "koken" want dan kan door het vocht de frietpan kapot gaan.

gr
 

Helna

  • #7
Als het mandje van aluminium is mag je geen soda gebruiken. (soda tast het materiaal aan, wordt poreus)

Je kunt het hele mandje insmeren met groene zeep en dan inpakken in een plastic vuilniszak waarin je ook een bakje met ammoniak zet. De zak dichtknopen en het hele spul een nacht laten staan. De volgende dag gewoon schoonmaken in een teiltje met water.
Dit kan men ook doen met het rooster en de branders van een gasforunuis.
 

-stuffie-

  • #8
In de handleiding van mijn frituurpan (een Fritel) staat duidelijk dat het mandje niet in de vaatwasser mag. De rest wel. Check dit dus eerste effe.
 

Black Knight

  • #9
De vaatwastablet is hier ook al met zichtbaar resultaat gebruikt. Van de frietketel hier (ook een Fritel) mogen alle onderdelen in de vaatwasser behalve het verwarmingselement(hebben een volledige inox versie).

De frietketel leegmaken en het ergste vet eruit kuisen. Dan vol kokend water gooien en de vaatwastablet erbij. Een kwartier laten staan, goed afwassen en terug brandschoon :)
Ook de inox filters van onze dampkap krijgen we op die manier weer als nieuw
 

-stuffie-

  • #10
Uhhmm.. volgens de FAQ van fritel.be:
Mag de frituurkorf in de vaatwasser ?

Neen.

De frituurkorf dient gereinigd te worden in een heet zeepsopje met een afwasborsteltje. U mag de korf NOOIT in het zeepsopje laten weken, aangezien de agressieve detergenten uw frituurkorf kunnen aantasten.

De frituurkorf NOOIT in de vaatwasser reinigen. De agressieve detergenten in de vaatwasser beschadigen de vertinning van de frituurkorf waardoor deze gaat roesten.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #11
De gebruiksvoorschriften zullen per merk en type verschillend zijn, om de eenvoudige reden dat er verschillende materialen worden toegepast.

Het heeft dus weinig zin om hierover een discussie op te zetten, alleen maar om gelijk te krijgen. Niet iedereen heeft dat ene merk.

Enne... de vraag werd ruim een maand geleden gesteld.
Dat mandje is intussen vast wel schoon. :wink:
 

-stuffie-

  • #12
Ik vertel tegen Black Knight dat hij zijn Fritel mandje beter niet in de vaatwasser kan doen, omdat dat op de website van fritel staat. Dat mag toch zeker wel?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #13
Black Knight geeft aan een ander type te hebben (geheel inox).

Buiten dat is het op deze manier een welles-nietes topic aan het worden, en heeft helemaal geen zin voor iets wat zo lang geleden gevraagd werd.
 

Pepjo

  • #14
Tijd voor een slotje dus.

(hoe krijg je dat overigens schoon ?) :-|
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu