Aanbrengen glasvezelbehang op ronding

Erwin2015

  • #1
Ik wil de hele kamer voorzien van glasvezelbehang, alleen heb ik in deze muur een openhaard zitten met een flinke ronding er in. Momenteel zit op alle muren een fijn stucwerk, iets waar ik prima overheen kan met glasvezel en rond de openhaard is dit nog best netjes.

Een optie die ik had was het gedeelte rond de openhaard alleen gestuct te laten, maar hoe krijg ik dan de overgang van glasvezelbehang naar bestaand stucwerk netjes?

Hoe zouden jullie dit aanpakken, zou die ronding haalbaar zijn met glasvezelbehang?

 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #2
Met veel geduld en precisie is het denk ik te doen: plak het glasweefselbehang in het midden (dus van de punt naar beneden) vast en dan voorzichtig naar de zijkanten werken. Waar "rimpels" ontstaan deze insnijden tot aan de boven- of onderkant van de strook en het behang elkaar laten overlappen. Als u rond bent de overlappende delen wegsnijden zodat overal maar 1 laag zit.

Een andere mogelijkheid is vooraf stroken knippen welke naast elkaar (en in de bolling) precies de kegel vormen van de openhaard. Mallen kunt u maken van bijvoorbeeld karton. De zijkanten van deze stroken zijn niet recht, maar lopen een beetje rond: (). Waarbij de onderkant verder uit elkaar zit dan de bovenkant. Kijk maar eens naar hoe de banen in een half-bolvormige parachute in elkaar zijn genaaid.

De overgang van glasweefselbehang naar stuc is moi te maken met een acrylaatkit. Deze brengt u aan na het behangen en voor het verven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu