Aanbrengen fotobehang

Tomleeuw

  • #1
Wij hebben fotobehang gekocht, dat willen wij op een muur aanbrengen zonder bestaand behang, dus op een kale gestukte muur.

Van sommige mensen hebben wij gehoord dat het een grote rotklus is dat vaak mislukt? Wat zijn jullie ervaringen en tips?

Enkele vragen:
  1. De print is veel groter dan de muur, 3,80 x 2,60 ipv. 3,00 x 2,40
    Later op maat snijden? Of al een beetje op maat snijden?
  2. Is het handig om de enigzinds zuigende muur (er heeft al wel behang op gezeten maar dat hebben we weggestoomd) voor te srijken met één of ander?
  3. Gladstrijken?
 

Dingena

  • #2
Van te voren al op maat brengen met een kleine overmaat rekening houden is verstandig ivm evt scheef lopen plafond/vloer.

Als het voorgaande behang makkelijk te verwijderen was is voorstrijken niet nodig.

Het gladstrijken moet heel voorzichtig met alleen een zachte behangbostel. Het ligt aan het soort en kwaliteit behang hoe voorzichtig je moet zijn. Dat kan ik vanuit hier niet zien.

Het is belangrijk om te voorkomen dat het behang geschoven wordt als het al op de muur zit. Als het niet goed zit los halen zover nodig en opnieuw aanleggen.

Wat voor soort behang is het precies? Er zijn zoveel verschillende soorten met verschillende gebruiksaanwijzingen. Bij een goede leverancier zit er altijd een gebruiksaanwijzing bij.
 

Tomleeuw

  • #3
Bedankt voor je reactie,
Ik heb een scan van de gebruiks aanwijzing gemaakt, alleen wordt het voor mij niet echt duidelijk, vooral stap 3 en 4 snap ik niet echt. Staat daar nog iets bijzonders? En bij stap 1 staat non-staining wall-paper paste, wat is dat voor soort? Het zijn grote vellen papier welke denk 2x zo dik is als een velletje A4, geen kunststof of meerdere lagen.



 

Dingena

  • #4
Vertaling stap 3:

Leg het behang op de vloer met de voorkant naar boven zodat je als je de banen naast elkaar kan bekijken of het patroon klopt met de volgorde die je nu neerlegt.
Controleer of de afmetingen kloppen met de muur.
Ze geven aan dat je met potloopstreepjes en evt een horizontale lijn kan zorgen dat je recht blijft en dat het goed in het midden komt. Ik werk in dit soort gevallen graag met een handje extra en een waterpas.

Stap 4:

Zorg dat u de gebruiksaanwijzing volgt voor het aanmaken van het plaksel.
Baan nr 1 aanbrengen op de muur waar u eventueel met een potlood markeringen heeft aangebracht. Voorzichting nastrijken met een borstel.
Kleine blazen zullen te zien zijn hierna en zullen wegtrekken als het behang gedroogd is.
Nu kunt u verder gaan met de rest van de banen aanbrengen. Overlappen van de banen met 3 mm. Evt. oneffenheden wegsnijden.

Het plaatje rechts geeft aan waar op uw muur welke baan moet.
Achterop de banen staan de nummers.
Dus baan nr 1 gaat links onderaan en baan nummer 5 links bovenaan.

Dit was even een vluchtige vertaling. Ik hoop dat u er wat aan heeft.
 

Tomleeuw

  • #5
Ja, bedankt. Er staat dus eigenlijk niets bijzonders in. Welke plaksel raad je aan?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu