Aanbouw maken zonder spouw

Roel84

  • #1
Hallo allemaal,

Na redelijk wat kluservaring te hebben opgedaan in mijn vorig huis wil ik nu bij mijn huidig huis een aanbouw gaan plaatsen waarbij ik niet op de traditionele manier wil bouwen met spouw. Ik wil graag enkel een binnen/buitenmuur plaatsen met aan de buitenzijde isolatieplaten welke daarna gestuct gaan worden.

Kan ik als isolatieplaten beter Pir platen pakken of XPS?
Hoe kan ik de waterkering het beste realiseren? Isolatie door laten lopen tot op het maaiveld?

Ik heb ervaring met traditioneel bouwen maar aangezien we de gevel gaan stuccen lijkt het me zonde en tijdrovend om binnenmuur-isolatie-spouw-buitenmuur te bouwen. Misschien zie ik dit verkeerd?

Bedankt alvast.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #2
Een spouwmuur zou mijn voorkeur hebben. Minder kans op vochtproblemen en je kunt er ook makkelijk nog wat aan ophangen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Prima oplossing zonder spouw. Zoek maar eens de standaarddetails op van gevelisolatie. Dan zie je meteen hoe de waterkering hoort.

Het soort isolatie maakt weinig uit. Vergelijk wel de isolatiewaardes met elkaar. Vraag ook aan de stucadoor wat voor oppervlak hij nodig heeft.
 

Roel84

  • #4
Bedankt voor de reacties. Mij leek het ook te kunnen maar veel aannemers houden graag vast aan het traditionele. Dit is begrijpelijk natuurlijk omdat ze hier veel ervaring mee hebben en bewezen is.

Door de opkomst van passieve huizen zie ik dat er steeds meer zonder spouw gebouwd wordt maar dit is nieuwbouw. Helaas is hier nog weinig info over te vinden voor de zelfbouwer.

Ik denk dat ik gewoon DPC folie ga toepassen en deze net boven het maaiveld uit laat komen.
Het liefst zou ik het stucen tot op het maaiveld maar ik kan me voorstellen dat dit problemen oplevert met optrekkend vocht en algengroei. Iemand nog tips hiervoor? Ik zal het een en ander ook eens met de stucadoor gaan overleggen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Opties: De onderkant met een cementboard uitvoeren of een grindkoffer voor het stucwerk.

Er zijn speciale bedrijven die buitengevelisolatie aanbrengen. Aannemers schakelen die expertise vaak in. Voor zelfbouwers is er niet veel te vinden, omdat het geen klus is die makkelijk zelf te doen is. Je hebt ook een compleet systeem nodig, de isolatie, lijm, wapening, stucwerk, enz. moeten allemaal op elkaar afgestemd zijn.
 

Kareltje33

  • #6
Moi,

Dit is tegenwoordig een veelgebruikt systeem in Duitsland en een hoop Oosteuropese landen. In Duitsland wordt het systeem met WDVS (Wärmedämmverbundsystem) aangeduid, als je daarop googelt vind je tig aanbieders.
Hier een pdf waar de hele uitvoering word gedetailleerd: /Systembrochueren/de/Prospekt-SWP-WDVS-Grundlagen-Planung-Ausfuehrung.pdf[
Ijkenhout’s opmerkingen m.b.t. compleet systemen kloppen in principe.

Isolatiemateriaal: Onder en tot ca. 30-50 cm boven maaiveld vaak XPS vanwege vochtbestendigheid. Daarboven meestal EPS wgs. gunstigere prijs.

Hou in de gaten dat (afhankelijk van de uitvoering!!!) WDVS verschillende nadelen kan hebben:
- Veralging: groene aanslag op het stucwerk, doordat de buitenzijde s'nachts te veel afkoelt (van binnen komt immers nauwelijks warmte meer); hierop condenseert dan dauw en dit begunstigt schimmel/algvorming.
- Brand: hoewel het EPS als moeilijk ontvlambaar is geclassificeerd, kan het heus wel branden. Er zijn een aantal branden geweest van appartementencomplexen waarbij de hele gevel vlamvatte.
- Gevoeligheid stucwerk: Veel systemen hebben een zeer dunne stuclaag (ca 5 mm). Hieronder zit wel een wapeningslaag, maar toch kan de stuclaag makkelijk beschadigen door bijv. een fietsstuur dat te hard tegen de gevel aankomt.
- Spechten: door de eps tussenlaag klinkt het stucwerk erop als vermolmd hout, specht denkt dat daar een lekker hapje in rondscharrelt en hakt gaten in de gevel. Soms wil ie er ook gewoon z’n nest bouwen, ornitho-krakers zogezegd


Ondanks de bovengenoemde nadelen zal ik bij de verbouwing van mijn huis toch dit systeem toepassen, aangezien ik echter geen van de nadelen acceptabel vind, wordt de uitvoering als volgt:
- Veralging: in tegenstelling tot de gebruikelijke dunne stuclaag van waterdicht siliconenharsstucwerk ga ik voor een dikke (20 mm) stuclaag van kalkcementstuc. Deze houdt veel meer warmte vast, zodat de dauw hierop minder condenseert. Ten tweede wordt de dauw opgezogen door de stuclaag, zodat deze niet meer ter beschikking van de schimmels/algen staat. Overdag verdampt de dauw weer.
- Brand: er zijn ook systemen met minerale wol als Isolatiemateriaal, die dit probleem uiteraard niet hebben. Ik ga wel voor EPS, maar om de raamuitsnedes een zone van 20 cm minerale wol. Is voor een eengezinswoning niet voorgeschreven, maar wel zo’n prettig gevoel.
- Gevoeligheid stucwerk: naast de dikke (20 mm) stuclaag ga ik ook een extra wapeningslaag toepassen. De stuclaag wordt daardoor een stuk sterker en het wordt ook eenvoudiger om zaken aan de gevel te bevestigen.
- Spechten: ook weer door de dikke (20 mm) stuclaag en de extra wapeningslaag vermeden.

Ciao, Kai
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Er zijn ook buitengevelsystemen waar je houten delen of steenstrips op kan zetten.
 

Roel84

  • #8
Dat is nou eens waardevolle informatie bedankt Karel. De overweging was enigszins uit financieel oogpunt en het doe het zelf gehalte. Dit blijkt echter niet niet zo eenvoudig als van te voren gedacht en ik ga dus serieus overwegen om het toch traditioneel te doen.

Gr Roel
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu