Aanbouw maken; overbruggen ruimte tussen huis en schuur

Martinos

  • #1
Binnenkort wil ik een aanbouw maken met een diepte van 5 en een breedte van 2,5 meter.

De fundering van mijn oude schuur die ik voor mijn aanbouw wil gebruiken is ook 2,5 meter breed, 3 meter diep, en staat 2 meter van het huis af.
Deze 2 meter wil ik overbruggen met bijvoorbeeld een stalen HEA- of HEB-balk.

Op de fundering van de schuur en de stalen balk komen betonnen balken te liggen, waartussen de 'broodjesvloer' komt. Hierop komt daarna beton, en op 2 buitenkanten komt een gemetselde muur. (de buren hebben al een aanbouw, dus daar is een muur niet nodig)
De binnenmuur wil ik niet met steen, maar met een houten skelet maken, met daartusse isolatie, om hiermee gewicht en ruimte te besparen.

1) Is deze situatie met een stalen balk zo te realiseren?
2) Is een binnenmuur van hout met isolatie aan te raden, of is een stenen muur met spouw veel beter? (bij voorkeur hou ik de muur zo 'dun' mogelijk)

Voor de duidelijkheid heb ik hieronder een tekening toegevoegd.
Eventuele op- en aanmerkingen of alternatieven hoor ik graag! :wink:

 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Een stalen balk in de grond lijkt me nou niet het juiste gebruik van materialen, waarom geen betonbalk ?
Voor berekeningen van de draagkracht moet u overigens bij een constructeur zijn, op afstand is dat gokwerk.
 

Martinos

  • #3
Onder de stalen balk (rood gemarkeerd op de tekening) komt een flinke kruipruimte. De stalen balk komt dus niet in de grond te liggen.
Naar mijn idee wordt er voor een 'draagbalk' (bijna) altijd een stalen balk gebruikt en geen betonnenbalk. In Google kan ik er in ieder geval niet veel over vinden. Worden betonbalken niet alleen als latei boven bijv. deuren en kozijnen geplaatst?

1) Als de stalen HE-balk, zoals hierboven omschreven, zich in de kruipruimte bevindt en dus los staat van de grond, is er toch geen probleem?

2) Er zijn toch vast wel klussers met soortgelijke constucties?
Hebben jullie nog adviezen?

3) En mijn vraag uit mijn eerste bericht over die HSB-binnenmuur (houtskeletbouw), is iemand die daar zijn mening over kan geven?
 

Mark en 3 meiden

  • #4
Een stalen balk onder de beganegrond vloer is wel vreemd
daar zijn zeker betonnen uitvoering van te vinden
of zelf storten
 

Fiesiekus

  • #5
Er zijn toch betonnen liggers waar die broodjesvloeren op gelegd worden? Die hebben een voorgetrokken stalen wapening.
 

Ralph

  • #6
Je kan de T-balken ook andersom leggen, van fundament naar fundament.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu