Aan/Uit ipv Opentherm bij vloerverwarming onvoordelig?

Herbiek

  • #1
Heb al wat berichten gelezen op dit forum met wat raakvlakken met mijn situatie/vraag, maar nog niet helemaal duidelijk wat dat voor onze situatie betekend dus vandaar maar een nieuw topic.

Wij hebben in ons nieuwe vrijstaande huis (April 2017)overal vloerverwarming liggen en geen radiatoren.

De ketel(Intergas Xtreme 36)temperatuur staat op 40 graden ingesteld. De thermostaat op beide verdelers staat ook op 40 graden.
Ik laat de temperatuur overdag maximaal 1,5 graad zakken zodat de vloer lekker warm is als ik thuis kom.

Er hangt een modulerende/opentherm klokthermostaat aan van Honeywel Lyric T6. Deze is na 2 weken inleren nog steeds niet in staat om de kamer op tijd warm te krijgen met de instelling optimale start. De gewenste temperatuur wordt soms pas 1,5 uur later bereikt. Via de remote app op mijn telefoon kan ik (buiten huis) zien dat de thermostaat maximaal een half uur van de voren opdracht geeft om te stoken. Ik heb hierover met Honeywell support contact gezocht.

Honeywell support geeft aan dat ik het aantal aan/uit cycly op de thermostaat moet instellen op 3 keer per uur (waar 6 gebruikelijk is voor radiatoren en 12 voor luchtverwarming). Deze instelling kon ik niet vinden op de thermostaat en blijkt dus niet actief te zijn bij gebruik van Opentherm protocol. Ik moet dus overgaan op het aan/uit protocol waarbij de ketel dan straks 3 keer per uur aan /uit mag gaan.

Mijn vraag is: Is het modulerend regelen van onze ketel bij deze relatief lage stooktemperatuur wel zinvol en of het aan/uit protocol in ons geval veel onzuiniger wordt?

Buiten dat snap ik nog niet hoe het verlagen van het aantal schakelingen kan bijdragen dat de thermostaat wel eerder begint met stoken zodat op het ingestelde tijdstip wel de gewenste temperatuur bereikt is?

Kan iemand mij hier meer inzicht in geven?

PS in later stadium wil ik zoneregeling gaan toepassen waarbij in diverse kamers eigen thermostaten geplaatst worden. Dit zullen naar verwachting ook aan/uit (klok) thermostaten worden.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik neem aan dat je ook op je telefoon kan zien welke temperatuur het is of te wel hoeveel is de woning afgekoeld in die uren dat er niemand is.
Geen specialist maar ik denk dat met de huidige buitentemperatuur de woning niet veel in temperatuur zal zijn gedaald.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #3
Hoe groot is de benedenverdieping, en hoeveel groepen vloerverwarming liggen daarin?

Vaak wordt bij nieuwbouw (te) weinig slang in de vloer gelegd, het warmteverlies is immers toch zeer gering door goede isolatie. Gevolg is wel zeer lange aanwarmtijden.

Sowieso vind ik 1,5 graad verlaging echt teveel. De regeling wordt dat zeer onrustig, met doorschieters tot gevolg. Ik zou voor 0,5 of maximaal 1 graad gaan.
 

Herbiek

  • #4
Wgb,

Voordat ik de minimum temperatuur op 20 graden ingesteld had koelde deze nog wel af tot 19 graden. Maar moet daarbij aantekenen dat wij de ventilatieroosters (mechanische afzuiging) open hebben staan omdat er nog relatief veel vocht in het huis zit dat we kwijt willen. Er zijn ook dagen geweest waarop de ventilatieroosters wel dicht bleven met vrijwel zelfde resulaat.
 

Herbiek

  • #5
Hessie,

Vaak wordt bij nieuwbouw (te) weinig slang in de vloer gelegd, het warmteverlies is immers toch zeer gering door goede isolatie. Gevolg is wel zeer lange aanwarmtijden.

Sowieso vind ik 1,5 graad verlaging echt teveel. De regeling wordt dat zeer onrustig, met doorschieters tot gevolg. Ik zou voor 0,5 of maximaal 1 graad gaan.[/quote]

Beneden etage is iets minder als 100m2 bestaat uit 10 groepen uitgevoerd met (relatief dunne) 14x2 slangen (10cm hoh). Onze afwerkvloer van 6cm (met daarop tegels) ligt op 2 cm styrodur isolatieplaat. Deze hoeft de constructievloer dus niet helemaal op te warmen. 20m2 is overigens (ook geïsoleerde) berging waarvan de ik groepen nu bijna helemaal dichtgedraaid heb.

Ondanks dat de aanwarmtijd lang is en verlies klein zou de thermostaat toch moeten weten dat hij eerder moet gaan stoken. Dat gebeurd nog steeds niet? Verder is me nog niet duidelijk of aan/uit in onze situatie nou erg veel meer stookkosten oplevert?
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #6
Je hebt verdelers met een pomp? Deze verdelers mengen water retour uit de vloer met water uit de cv ketel. Als je 40 graden wilt halen de vloer in, dan moet je de ketel warmer laten stoken. (ik zou zeggen bv: 50 graden)

wat voor temperaturen heb je nu, de vloer in en retour uit de vloer? Wat voor pomp heb je, en op welke stand staat die?

Maak anders even een paar foto's voor de beeldvorming.
 

Herbiek

  • #7
Heb 2 verdelers van Robot met een Grundfos Alpha2 pomp die in de "auto" stand staan. Heb deze overigens ook een dag van de autostand gehaald en sneller laten draaien (aanzienlijk meer verbruik) maar dat gaf geen verschil in het sneller opwarmen van onze vloer.

De ketel temperatuur heb ik nu een week of 2 op 50 graden staan nadat ik begonnen ben met 40 graden (wil het liefst weer terug naar die 40 graden). De precieze in- en uitgangstemperatuur moet ik je even schuldig blijven (ben nu niet thuis om het te controleren), maar kan me herinneren dat de ingangs-temperatuur iets tussen de 30 en 35 graden ligt. Ook de ketel vraag temperatuur die ik via de thermostaat kan uitlezen heb ik nooit hoger als iets van 40 graden zien staan. (retourtemperatuur kun je ook opvragen, maar die blijft altijd blanco?) Foto's komen ook later, omdat ik die nu ook niet kan maken.
 

Marcn88

  • #8
Pas parameter 57 is aan naar 2 en stel de max aanvoertemp is in op 45 graden
de ketel reageert dan als a/u en probeert meteen naar zn max aanvoer temp te stoken
 

Marcn88

  • #9
Zit er ook nog ergens een bypass gemonteerd zoja waar zit deze ten opzichte van de ketel en op welke stand is deze ingesteld????
 

Herbiek

  • #10
Ingmar,

Bij deze de foto's.


Aanvoer temperatuur is dus 34 graden, retour 28 graden.

@Marcn88, op de foto staat de bypass ook, heb niet het idee dat ik deze op een bepaalde waarde kan instellen? De ketel hangt op zolder en daar zit ook al de aftakking zodat er een aanvoer richting verdeler op de eerste etage loopt en een andere aanvoer naar de verdeler op de begane grond. Bij deze verdeler zit dus ook de bypass (zo ver mogelijk van de ketel af dus).

Die genoemde instelling 57 voor de Intergas zorgt er voor dat ik de bedrading niet hoef aan te passen?
 

Marcn88

  • #11
Ja bij para 57 zet je m op 2 dan reageert de ketel als a/u op ot vraag met zn max ingestelde aanvoertemp
de bypass is in te stellen door de doorzichtige kap eraf te nemen en dan de witte knop te verdraaien maar dit kunt u pas doen als alle groepen openstaan de bypass mag dan niet meer doorlaten
 

Herbiek

  • #12
Marcn88, Ok de ketel zal dan reageren als aan/uit, maar op mijn beide oorspronkelijke vragen heb ik geen antwoord gekregen.

Is het aan/uit "protocol" bij een stook temperatuur van 40 a 50 graden ook nog onvoordeliger als het opentherm protocol?

En wat helpt mij dit om onze thermostaat aan het verstand te brengen dat hij eerder moet beginnen met stoken? Neem aan dat aan/uit meer warmte in korte tijd in de vloer stopt, maar verwacht niet dat het hierdoor nou eens 3 a 4 keer zo snel gaat?
Als de ketel namelijk met aan/uit werkt en de thermostaat nog steeds met opentherm dan kan ik de instelling van de thermostaat om maximaal 3 keer per uur te schakelen nog niet aanpassen (los van het feit dat ik er niet veel vertrouwen heb dat hierdoor de thermostaat nou eerder begint met stoken).
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #13
Eerder beginnen met stoken. Realiseer je dat dit een ingewikkeld verhaal is.
Hoe moet de installatie weten dat het waait. Warmte waait je huis uit. Gisteren was het windstil. (Zelflerend?)
Idem de zon. Hoe intelligent is de huidige kamerthermostaat.
Vind het knap dat een istallatie onder wisselende weersomstandigheden zo nauwkeurig de themperatuur constant weet te houden

Zuinig met gas. Er is maar een ding werkelijk belangrijk hoe snel koelt je woning af.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #14
Waar gaan de leidingen uit de muur heen hoop niet naar beneden? Gaan deze naar beneden dan blijft er lucht in zitten.

Nieuwbouw en geen flow meters op de vloerverwarming gemiste kans of foute zuinigheid.

Je cv water temp zet deze eens hoger naar 50 graden.

Opentherm of aan uit maakt voor vloerverwarming totaal geen verschil, je wil een constante temperatuur op je vloer hebben, dus stel je thermostaat op 20 graden in en laat de vloer een weekje zijn werk doen maw van de thermostaat afblijven ff instellen op continu.

John
 

Herbiek

  • #15
@Wgb

Ik weet dat de installatie geen rekening kan houden met snel wisselende wijzigingen zoals buitentemperatuur en wel of geen zon. Dat verwacht ik ook helemaal niet van de thermostaat. Overigens is de Lyric T6 verbonden met het internet en krijg ik op de app de buitentemperatuur te zien, gebaseerd op ingevoerde postcode. Deze informatie heeft de thermostaat dus wel.

Het idee van een "slimme" thermostaat is dat deze na verloop van tijd leert hoe lang het duurt voor dat je huis opwarmt. Input parameters zijn dan de begin temperatuur en gewenste eindwaarde en de na verloop geleerde opwarmsnelheid. Met die waarden zou de thermostaat dan geleerd moeten hebben dat als het temperatuur verschil groter is, er ook eerder met stoken begonnen moet worden. En dat gebeurde in de afgelopen 3 weken nooit, geen enkele dag. Elke dag wordt de gewenste temperatuur minstens een uur te laat bereikt. Ook op de dagen dat er een zonnetje stond.

Als ik zelf de begintijd ga vervroegen zodat de gewenste temperatuur hopelijk wel gehaald is als ik thuiskom dan spreek ik niet meer van slim. De dagen dat het temperatuur verschil klein is, is mijn huis eerder dan gewenst op temperatuur en ben ik minder zuinig bezig.
 

Herbiek

  • #16
@ De loodgieter:

De keteltemperatuur staat al een week of 2 op 50 graden ingesteld (in de hoop dat hiermee de boel wel op tijd warm zou zijn).

De (grotendeels geisoleerde) leidingen in de muur lopen naar boven, richting zolder, niet naar beneden door de kruipruimte.

Als je met flowmeters, zoneverwarming bedoeld. Dat is wel de bedoeling om nog uit te voeren. Heb ik rekening mee gehouden met de loze buizen.

Temperatuur op continue 20 graden instellen kan, maar dan is het "slimme" aspect van de thermostaat ook niet meer nodig en dat is nu juist wenselijk en heb ik vragen over.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #17
Zolang je met de temperatuur blijft spelen, houd je opwarm- en doorschiet klachten.

Als je echt slim bent probeer je het eens een week op continu 20.
 

Herbiek

  • #18
@Hessie.

Die week continue op 20 gaat wel lukken, daar heeft de thermostaat geen moeite mee. Leert de thermostaat daarmee wat nieuws zodat ik daarna weer een klokprogramma kan volgen (met lichte temperatuur daling in de nacht en overdag) dat wel netjes op tijd wordt gevolgd?
 

Marcn88

  • #19
Vvw is nu eenmaal een traag systeem als deze in een cement dekvloer ligt als je de temperatuur laat zakken dan koelt je dejvloer ook af je vloer straalt dus nog enkele uren warmte uit wil je daarna de temperatuur verhogen zal eerst de dekvloer weer op temperatuur gebracht moeten worden als deze eenmaal warmte in zich heeft word de ruimte pas verwarmt dus het duurt allemaal enige tijd daarom word vaak ook gezegd temperatuur zo gelijkmatig mogelijk houden de ketel zal dan af en toe in komen om weer warmte aan de vloer toe te voegen en daarmee zal ook de efficiency van de ltv worden behaalt
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #20
Bij ons, de hele dag thuis. Thermostaat is op 22,5gr. ingesteld. De cv gaat bij ons op 22:30 uit. Vanochtend even gekeken om 7:00 uur en het was nog steeds 20 gr. in huis.
Ik wil nogmaals zeggen verwacht niet teveel van dat slimme aspect maar leer eerst je installatie kennen. Gaat het echt winteren zal mij niets verbazen dat je de installatie moet bijstellen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu