Aan- en afvoer dichtmaken vanwege drugsstank buurman.

Snoopy01

  • #1
Ik weet niet of er ook een oplossing is voor onderstaande, want ik heb het gevoel dat we reeds alles hebben gedaan wat we konden doen (, maar ik wil het toch proberen... )

Al meer dan een jaar leef ik permanent in de drugsstank van mijn bovenbuurman. Dag in dag uit. Alle aan- en afvoerkanalen hebben we dichtgemaakt. Zo ook de meterkast. De afvoer van de toiletruimte heb ik wel weer opengemaakt omdat het te vies is om dit dicht te laten.

Uren en uren heb ik er aan besteed ( dichtmaken, verversen etc. ), maar niks werkt. De stank blijft binnenkomen.

Nu zit er een aan- en afvoer in de voorraadkast ( keuken ). De woningstichting heeft er pur in gespoten. Dit werkt echter niet. De stank komt er gewoon doorheen. De woningstichting heeft aangegeven dat ze bouwtechnisch niks meer kunnen doen.

Vanwege de wanhoop, heb ik het pur nog dichtgemaakt met kit. Ook dit werkt niet. Het komt er gewoon doorheen.

Nu dacht ik er reeds eerder aan om de aan- en afvoer dicht te maken met cementkit of 'gips' ( of iets soortgelijks ) Dit had de stukadoor hier eens achtergelaten om gaten mee te vullen.

Mijn vraag; heeft het nut als ik het huidige pur ( inclusief kit ) verwijder en het vervolgens vul met bovenstaande of is ook deze oplossing 'uitzichtloos'.
Ook wil ik niet de kans lopen dat ik het er niet meer uit kan krijgen als ik ga verhuizen en wil ik ook geen verstoppingen veroorzaken.

De aan- en afvoer zit heel hoog en ik kom er ook vrijwel niet bij. Het zit hoog in de kast en er zitten planken voor.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Hoe oud en wat is het voor type gebouw?
 

Snoopy01

  • #3
Volgens mij 1961 of 1963. Het is een appartement.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Hoeveel verdiepingen heeft dat appartement en wat voor vloeren hout beton.
 

Snoopy01

  • #5
Beton. 4 verdiepingen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Voor de meest eenvoudige verbetering.
Een gebouw heeft twee kanten de loef-en lijzijde. De loefzijde daar komt de wind vandaan en de lijzijde is de andere kant van de woning. Als je daarmee kan spelen zou het in huis beter kunnen worden.
Zorg dat aan de loefzijde meer ramen openstaan, of meer lucht naar binnen kan dan de kant van de lijzijde. Daarmee krijg je iets van overdruk in je huis waardoor de kans kleiner wordt dat er lucht van de buren bij jouw naar binnen wordt gezogen. Zou je aan de lijzijde meer ramen openzetten dan snap je dat er iets van vacuum kan ontstaan waardoor de lucht van de buren wordt gebruikt om dat vacuum op te vullen.
Merk op, ramen en deuren in de buitengevels zijn niet winddicht ook dat kan posi-of negatief van invloed zijn.

PUR is dicht daar komt geen lucht doorheen.

Wat zijn aanvoerkanalen in je huis.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Als de PUR nieuw is en niet afgesneden is het luchtdicht. Maar na een tijdje echt niet meer. De flexibele vorm houdt het wel iets langer uit. En als je de uitstekende delen wegsnijdt is het zeker niet luchtdicht meer.

Kit is in het algemeen wel goed luchtdicht. Je zal zelf op zoek moeten om elk kiertje naar de buren te gaan dichtmaken.

Hoe is de ventilatie in huis geregeld? Er moet een aanvoer en afvoer zijn. Als dat niet in balans is, kan je ook lucht bij de buren weg gaan zuigen.

Kijk ook eens in het huurcontract. Soms staat er iets in over drugsgebruik en/of overlast. Dan moet de verhuurder dus meer actie gaan ondernemen. Ik adviseer ook altijd om het probleem met je buren te bespreken.
 

De Bob

  • #8
Contacteer de verhuurder, de buurman bezorgt u overlast met drugs.
 

Snoopy01

  • #9
Wow Wgb; wat een kennis. Hartelijk dank voor je antwoord. Ik had hier geen weet van.

Aan de buitenkant kan ik eigenlijk niet zien wat een aan- of wat een afvoerkanaal is. Ik heb wel een kanaal dichtgemaakt in de keuken zelf ( die had ik zelf gevuld met pur, kit, een plank, plastic.....voor zover ik kan beoordelen werkt dit wel. ) Echter, de grootste boosdoener ( het aan- / afvoerkanaal in de voorraadkast van de keuken ), daar blijft het maar binnenstromen. Ook al heeft de woningstichting het dus dichtgemaakt met pur en heb ik er zelf nog overheen gekit. Dit was een helskarwei en ook weer prijzig, maar zonder resultaat. Ik snap nog steeds niet waar het dan nog door heen kan komen. De rest gaat via de meterkast en toiletruimte etc.

Ik heb eigenlijk al van alles geprobeerd. Aan weerszijden ramen open zetten, de keuken doe ik zoveel mogelijk nu dicht, maar ook heb ik een ventilator geprobeerd in mijn woning ( werkt niet ), twee luchtbevochtigers ( met geuren ) en ik heb zelf nog een ventilator geplaatst in de afvoer van de badkamer. Het laatste had echter een averechts effect. Nu is de afvoer van de badkamer dichtgemaakt.

Ook gooi ik continu de ramen en deuren open, maar de stank krijg ik niet weg.

@IJkenhout; dank je wel. Gelukkig heb ik er niet in gesneden. ;) Ik heb er echt zoveel kit op gespoten, dat ik het echt niet meer weet. Dat heb ik ook gelezen, het kan door ieder kiertje heen.

Door één van jullie opmerkingen vroeg ik mij wel af of er geen opening in de buizen zit ( alleen heb ik dat aan de buitenkant niet kunnen ontdekken en heb ik wel nog het e.e.a. dichtgekit. )

@IJkenhout en @De Bob; hartelijk dank voor jullie reacties.

Helaas is het niet verstandig om met mijn buurman in gesprek te gaan.
Het enige wat mij interesseert is; 'hoe kom ik van die dagelijkse drugsstank af'. Ook word ik er steeds ziek van.

Normaal stap ik ook naar buren toe ( deed ik vroeger ook ), alleen in dit geval is het niet veilig. Ook als vrouw zijnde ben ik toch wat anders gebouwd.
Mijn bovenste buurman is al wel een aantal malen naar hem toe gegaan, vanwege zijn agressie en geluidsoverlast.
Van de politie en de woningstichting hoef ik niet met hem in gesprek en heeft het wellicht ook geen nut, zo werd mij verteld.

De woningstichting ( en de Gemeente ) weten ervan. Het gaat echter heel langzaam, maar ik moet ze wel de kans geven.
Wel houden ze de portiek in de gaten. Hij heeft wel toegegeven dat hij drugs gebruikt.

Ik heb er uren en uren werk in zitten. Alles op papier gezet, alles dichtgemaakt en steeds weer verschoond, maar het is onbegonnen werk. Ik ben al honderden euro's kwijt.

Mijn drugsgebruikende buurman, heeft zo te merken zelf nog helemaal niks gedaan, zodat een ander geen overlast ondervind.

Mijn angst is dat de woningstichting zometeen niks meer wil doen, want ik woon hier alleen. De enige getuige is mijn bovenste buurman. Hij is echter maar 1x in de 6 weken thuis. Als het goed is heeft de woningstichting al contact met hem gehad.

( Hij heeft overigens de ramen en deuren dicht als hij loopt te blowen en ook als hij nadien de deur uit gaat ( mega irritant ). Resultaat is dat bij mij dan alles binnenstroomt. Stank moet toch ergens heen ? )
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
PUR is absoluut voldoende dicht er kan nooit zoveel lucht doorstromen dat er bij jouw stank ontstaat.

Je snapt uit mijn verhaal dat een ventilator die zuigt zeker niet zal helpen.

Wat zou kunnen helpen. Misschien wil de eigenaar van het pand op een ontluchtingskanaal van jouw huis een dakventilator plaatsen, deze moet de woning een lichte overdruk geven. De lucht zal dan door de kieren, die je niet kan afdichten, naar het drugshol stromen. :wink:
De periode dat de verwarming aanstaat zal het in huis waarschijnlijk niet erg comfortabel zijn.

Kan je van deze situatie een foto van maken. "Echter, de grootste boosdoener ( het aan- / afvoerkanaal in de voorraadkast van de keuken ), daar blijft het maar binnenstromen."
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Ik heb een aantal opmerkingen over uw buurman verwijderd, die zijn niet relevant voor het forum en zijn niet al te handig omdat u door de beschrijvingen te traceren bent.

Het is me niet duidelijk welke ventilatie u hebt in de woning, zijn dat losse aan en afvoerkanalen of is het een mechanische ventilatie.
 

Snoopy01

  • #12
@Jan; hartelijk dank.

Ik had eigenlijk al twijfels over mijn openheid, dus toen ik zojuist achter de computer kroop dacht ik er al aan om het e.e.a. aan te passen / te verwijderen. Het kan ook ongewenste reacties uitlokken.

Misschien is venitlatiekanaal een betere beschijving ? ( Het is gewoon een kanaal wat naar boven gaat, met vertakkingen aan de zijkant )
Er zit geen motor in.

@Wgb; dank je wel. Ik zal even kijken of ik al dan niet een foto kan maken.
In de winter en herfst had ik voortdurend de ramen en deuren open. Nu ook. Verwarming heb ik wel aan, maar deze gaat ( vaak ) weer uit vanwege de stank. In de zomer is het nog een grotere drama.

Je bedoelt een dakventilator in mijn woning zelf ? ( Ik ga er vanuit dat je het dak van dit complex bedoeld. ) Het is een appartement op de 2e etage en het gebouw heeft 4 etages.

Mocht ik ze binnenkort aan de telefoon hebben, dan kan ik dit misschien proberen. Ik acht de kans wel klein dat ze dit willen doen.
( Binnenkort krijgen we te horen of dit gebouw wordt gesloopt, vernieuwd of verkocht. Er zit ook een vochtplek op het plafond door mijn bovenbuurman en ook hier willen ze niks aan doen. )
 

Snoopy01

  • #13
Even een aanvulling omtrent mijn zojuist geplaatste bericht; weten jullie ook hoe het kan, dat de drugsstank zo sterk is bij de gootsteen ?

De voorraadkast zit er wel schuin achter, dus misschien dat het hierdoor komt ?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #14
Lopen de toe en afvoerleidingen in een koof? Dan kan het daardoor komen.
Eventueel bouwtekening opvragen bij de gemeente.
En een andere woning aanvragen bij de woningstichting :?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #15
Snoopy01 schreef:
In de winter en herfst had ik voortdurend de ramen en deuren open. Nu ook. Verwarming heb ik wel aan, maar deze gaat ( vaak ) weer uit vanwege de stank. In de zomer is het nog een grotere drama.
Warme lucht of een warmtestroom trekt altijd van warm naar koud. Is bij je buurman de temperatuur hoger zou dit effect ook nog van invloed kunnen zijn. Weet niet hoeveel invloed dat zou hebben.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #16
Het is van belang dat de luchtstroom van je huis zelf in orde is. Als je diverse gaten dicht maakt, wordt er bij een onderdruk lucht uit hele kleine gaatjes getrokken.

Als je zelf zorgt voor een goede aanvoer vanuit buiten, en een mechanische afvoer, trekt deze de lucht niet meer uit die kleine gaatjes van je buren, maar gewoon vanaf buiten. Geen garantie op succes, maar beter dan nu.
 

Snoopy01

  • #17
Dag allemaal, het lukt mij nu even niet om op alles te reageren.
Toch hartelijk dank voor het reageren.

@IJkenhout; wat goed dat je dit zegt. Ik heb inderdaad steeds ook alles open, maar de stank blijft hangen.
Ik heb laatst dus een ventilator aangeschaft van 25 W met 2 standen.

Ik vraag mij af of deze wel sterk genoeg is, alleen heb ik ook geen zin om zometeen een hele hoge energierekening te krijgen ( door toedoen van mijn buurman ).

Wat heb ik gisteren gemerkt ? Doe ik hem in de keuken aan en sluit ik daarna de keukendeur ( de keukendeur tussen de gang en keuken ), dan voelt het een stuk prettiger in de keuken. Ik heb de balkondeur van de keuken dan wel open. Of het echt helpt met de drugsstank kan ik nog niet goed beoordelen.

Gisteren had het een averechts effect, toen ik de ventilator in huis aanzette en alles opengooide. Het begon toen wederom erg te stinken en dus ook weer in mijn slaapkamer. Het was alsof ik ineens een volle lading binnenkreeg.

De stank is normaal ook erg zwaar. Ik word wakker in de stank en ik ga naar bed in de stank, maar nu voelde je het gewoon ineens sterker worden.

Wel moet ik zeggen, dat toen mijn buurman gisteravond thuiskwam het ineens weer vol zat met zijn stank. Ook rookt hij zo te merken voor het slapengaan en loopt mijn hele huis ook weer vol. Ik krijg dan iedere keer gezondheidsklachten.

Ik heb nog te weinig getest, om echt te kunnen oordelen. ( Met de ventilator dan. Met de buisventilator wel; dit had een averechts effect voor zover ik kon beoordelen. )

Ik denk dat het uiteindelijk niet veel uitmaakt. De drugsstank is zo intens dat ik het gewoon niet meer wegkrijg.

Ik krijg de indruk dat de woningstichting niks meer wil of gaat doen, want ik heb al veel e-mails gestuurd en ze reageren niet. Ook bellen ze niet terug. Ik moet ze wel de tijd geven vind ik, dus voorlopig moet ik afwachten.

( Soms denk ik er nog wel aan om de buisventilator in de aan-/afvoer van de keuken te plaatsen, maar als dit ook weer averechts gaat werken dan schiet het niet op. Ook heb ik betreffende afvoer al helemaal afgesloten o.a. met pur etc. ( zie vorige berichten ) )

De afvoer van de keuken gaat eerst naar achteren en daarna gaat hij via vertakkingen naar de zijkanten ( hier zit ook de voorraadkast ) en er gaat een vertakking omhoog ( voor zover ik kan beoordelen. ) Hij gaat dus niet recht omhoog. Doe ik hier een (buis)ventilator in, dan vermoed ik dat de stank zich weer in de voorraadkast gaat persen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #18
Ik vind dit eigenlijk vooral een probleem van de verhuurder. Deze moet een woning verhuren die gezond is. Dat is het nu niet.

Stuur er op aan dat ze je met voorrang een andere woning aanbieden. Schakel evt. een huurcommissie oid in. Ik weet niet hoe benaderbaar ze zijn, maar als je (evt. viavia) de directeur bij je thuis kan laten ervaren hoe erg het is, dan zal het vast snel geregeld worden.

Nog even terug naar het probleem. Als je de scheiding luchtdicht wilt krijgen, zijn er mogelijkheden. Kost wel geld. Je kan een blowerdoortest uit laten voeren.

Sterkte ermee!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #19
Wat moet ik me daarbij voorstellen dat je een ventilator heb gekocht. Wat doe je daar mee. Als je deze in een ruimte zet en gewoon laat blazen is dat zinloos. Deze zou je dan in een plaat moeten monteren welke je weer in een raam of deur zet. Die ventilator moet dan overdruk in de woning gaan maken. Zie info op het internet over blowerdoortest.
 

Snoopy01

  • #20
Dag allemaal, hartelijk dank voor jullie reacties. Ik vermoed nu zelf, dat het min of meer gaat om een onoplosbare situatie en dat het enige wat mij nog rest een verhuizing is. Ik zal nog wel kijken of ik iets met jullie reacties kan doen.

@IJkenhout; dank je wel. Ik zal eens info. opzoeken hoe ik het luchtdicht kan krijgen.

Probleem is, dat hij de laaste tijd meer de 2e helft van de middag blowt, 's avonds en 's nachts. Ik kan er dan niemand van de woningstichting bij halen. Hij is ook in de weekenden voluit bezig.

Ik heb de laatste tijd allerlei e-mails gestuurd en alle overlast gedocumenteerd ( heel veel tijd en energie in gestoken ). Ze reageren niet. Ik word ook niet teruggebeld. Ik vermoed dat ik dus wederom mijn uren heb verspild. De Gemeente was er de vorige keer wel snel bij. ( Tot mijn verbazing. ) Echter, zij kunnen weinig doen. Dit kan ik nog wel proberen, als ik niks van de woningstichting hoor.

Een aantal weken geleden heb ik dus alles afgekit. Vroeg mij af of het e.e.a. misschien nog nat is, want het was een behoorlijke laag. Als dat zo is, dan is er nog hoop.
De afgelopen dagen ben ik met afbijtmiddel bezig geweest, dus de drugsstank kon ik minder goed ruiken.

Ik heb al besloten om te verhuizen, alleen heb ik de financiën nog niet. Ik heb nog niet de woonpunten voor het soort woning dat ik zoek, maar ik heb al wel redelijk veel punten. Van de woningstichting verwacht ik op dat gebied niks. Wil straks naar een woningstichting met een betere reputatie.

@wgb; Ik wist niet dat je dat bedoelde. Ik denk niet dat de woningstichting erop staat te wachten als ik zoiets doe. Zal dan eerst toestemming moeten vragen. Wel heb ik een kattenluikje in de deur van mijn keuken ( balkon ). Ik heb wel een buisventilator over van de vorige keer. Maar een ventilator moet toch bovenin worden geplaatst ?

M.b.t. de ventilator; dat heb ik hier boven beschreven.
Bedankt voor je reactie. Lijkt mij wel een goed idee en ga er serieus naar kijken. Zolang ik maar geen opening hoef te maken in het raam en er niet meer veel geld in hoef te steken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu