5 lichtpunten in keuken maken, hoe sleuven frezen?

Aros

  • #1
Hallo allemaal,

Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht en wil wat extra lichtpunten aan de muur van mijn keuken maken. Op die lichtpunten komen dan spots.

Omdat de keuze van de keuken later bepaald is moet ik deze lichtpunten zelf aanbrengen. Opzich geen probleem (want ik heb er de juiste spullen voor) maar ik wil even zeker weten dat ik de sleuven op de juiste manier aanbreng.

De 5 spots komen op ongeveer 160cm hoogte (dus 70cm boven aanrechtblad) en zijn op tekening gekleurd in rood.

De schakelaar (dim) komt op ongeveer 110cm en is op de tekening gekleurd in paars.

Hoe moet ik de sleuven aanbrengen? Boven naar beneden en dan horizontaal? Of door de vloer heen? Of???

 

Petersch1

  • #2
Om u goed te laten adviseren hier :
tekening is mij niet geheel duidelijk : zie wel de 5 rode streepjes van de spotjes, maar geen paarse stip van de dimmer. Belangrijke vraag : staat de keuken er al of heeft u nog een kale ruimte?
 

Aros

  • #3
Als je van onder naar boven telt dan is zit de schakelaar naast het tweede rode streepje. De keuken is nog niet geplaatst dus ik kan bijna alle kanten nog op.
 

Petersch1

  • #4
Ok. ik maak uit uw verhaal op dat de 5 spots op één dimmer komen. In dat geval en zeker omdat u alle ruimte heeft zou ik de leidingen vertikaal tot op plinthoogte brengen. Dat heeft als voordeel dat de lasdozen bereikbaar blijven.
 

Aros

  • #5
Duidelijk bedankt. Maar hoe ga ik langs de waterleiding en langs de gasleiding? Gewoon omzeilen?

Dus wat hoger blijven?

 

Petersch1

  • #6
Het laatst getoonde overzicht toont wel een paar problemen :
bij de meest links spot zie ik de aanvoer (lasdoos) en de aftakking naar de dimmer (lasdoos). Lasdozen moeten altijd bereikbaar blijven dus er overheen tegelen of wegsmeren zal niet mogen. Dan op plinthoogte rechts komen er 2 electraleidingen uit de muur, dus die zitten ook in de weg ?
Omzeilen kan maar dat geeft extra buigwerk in leidingen waardoor het draadtrekken niet gemakkelijker wordt. Je hebt tenslotte ook die 90 graden bocht te overwinnen om alles op een dimmer te kunnen krijgen. Als je met alle buizen onder de keukenkastjes blijft kan je een beetje improviseren omdat het uit het zicht zit. maar ook daar geldt : lasdozen moeten bereikbaar zijn.
Ik hoop dat hier nog iemand is die zijn licht er over wil laten schijnen.....
 

Petersch1

  • #7
OK. Lassen maken achter de spots is mogelijk een oplossing maar dan zou ik in ieder geval de leidingloop goed vastleggen zodat u er later niet doorheen boort.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu