3 fasen door zelfde bedrading?

De kemp

  • #1
Goede morgen,

Wij zijn aan het kijken naar een nieuwe keuken. Ivm aansluiten inductie ipv gas en een andere oven moet er 3 fasen stroom naartoe.

Een lekenvraag daarover:
Kan De huidige bedrading blijven zitten en alleen een aanpassing in de stoppenkast? Of is het zo simpel niet en moet de vloer eruit voor nieuwe bedrading?

Huidige situatie is in 2005 aangelegd.

Dank!
 

Marcn88

  • #2
Als er iets van een perilex wcd aanwezig is in de keuken zal deze hoogstwaarschijnlijk volledig bedraad zijn en kan dus weer gebruikt worden,als dit niet aanwezig is zal er dus nieuwe bekabeling naar de keuken moeten
 

De kemp

  • #3
Klinkt logisch. Is dat iets wat meestal onder de vloer door dezelfde buizen getrokken kan worden?
 

Blomm

  • #4
Er komt gewoon een nieuwe leiding plus bekabeling van de meterkast naar de keuken deze stopcontact komt ook op een andere plek plus moet er een aanpassing in de groep bij komen.....
Bij mij loopt de bekabeling onder de vloer (kruipruimte) door.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #5
De koperdraden zijn het zelfde dat wel
Maar als je eerder geen krachtstroom had en er ook niets is voorbereid naar je keuken moeten er waarschijnlijk wel nieuwe draden worden getrokken.
voor 380/400v zijn 5 draden nodig die passen eigenlijk niet in een standaard pvc pijpje.

Ik hoop dat je mazzel hebt en er een loze leiding aanwezig is voor de bedrading

Of dat je onder de vloer kan komen en een kabel kan gebruiken
 

De kemp

  • #6
Dank, dat hoopte ik dus, dat 't door 'tzelfde pvc-buisje kon.
Er is geen kruipruimte. Is op 3e etage. een extra buissie zou geluk hebben zijn, maar ben bang dat die er niet ligt... Dan is er geen andere optie dan vloer eruit?
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #7
Boertje125,

Het komt wel eens voor dat er geen 5/8 maar 3/4 pvc buis richting de keuken is, dan kunnen 5 draden makkelijk.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #8
Dan wel ja.

Extra buis komt ook veel voor zeker bij appartementen
vaak worden deze weggestuct
Maar zie je in de meterkast wel een buis zonder inhoud soms zelfs compleet met trekdraad
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Ik dacht dat een buis van 19 mm voor krachtstroom naar de keuken verplicht was en is.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu