2 schakelaars, 1 lichtpunt

Allepinie

  • #1
Dus, ik ben ten einde raad... Ik heb twee schakelaars in de gang. Een (1) bij de deur naar de woonkamer en eentje (2) bij de trap. Ik krijg ze met geen mogelijkheid allebei aan het werk. Ik heb de volgende scenerio's voorbij zien komen:

- Allebei niets
- 1 werkt goed, 2 doet niets
- Bovenstaande omgedraaid
- 1 werkt goed, 2 werkt goed. Maar als 2 aanstaat, kan ik 1 niet uitzetten.
- 1 werkt goed, 2 werkt goed. Maar als 1 uitstaat, kan ik 2 niet aanzetten.

En waarschijnlijk nog wel wat andere scenario's, maar niet het juiste. Voor mijn idee en wat ik genoteerd heb, heb ik alle mogelijke aansluitopties geprobeerd. De kabels:

1: Twee zwarte en één bruine
2: Drie zwarte en één bruine

Tot voorheen gebruikten we alleen 1, maar die werkt alleen goed als ik bij 2 twee zwarte kabels verbind.

Zoals gezegd, I am all out of options...
 

Leensen

  • #2
Wat zouden ze moeten doen, want dat kan ik uit je verhaal niet opmaken. Moeten beide schakelaars 1 lamp kunnen bedienen?

Als beide wisselschakelaars een bruine draad hebben (en er ook daadwerkelijk spanning op staat), dan zou de spaarschakeling toegepast kunnen zijn. Die heb ik hier ook toegepast. Scheelt 1 zwarte draad. Maar dat verklaart weer niet dat je 3 zwarte draden bij schakelaar 2 ziet.
Kun je misschien ook achterhalen of de zwarte draden van schakelaar 1 ook inderdaad bij schakelaar 2 uitkomen? En waar gaat die 3e zwarte draad heen dan heen; naar de lamp?
 

Allepinie

  • #3
In antwoord op je eerste vraag: Ja, ze moeten beiden de lamp bedienen, zie titel.

Ik kan er met mijn hoofd niet bij. 1 werkt alleen als ik bij 2 de twee zwarte kabels verbind. Dat betekent dus dat als je schakelaar 2 aan wilt sluiten, je dus altijd in conflict komt met deze twee draden. Want onderbreek je het contact tussen deze twee kabels met 2, dan doet 1 niets meer... Maar... het heeft ooit gewerkt! Want bij een verbouwing twee jaar geleden hebben we de schakelaar gemoderniseerd, maar dus niet meer werkend gekregen zoals het eerst was.

Ik kan zo niet zien waar de zwarte kabels heen gaan, ik neem aan dat er een naar de lamp gaat. Beide bruine draden hebben spanning.
 

Leensen

  • #4
Ik snap gewoon niet dat je 4 draden hebt bij schakelaar 2. Op een wisselschakelaar kun je maar 3 draden aansluiten.
 

Allepinie

  • #5
Ter info, in dezelfde doos (2) zit nog een zwarte, voor de buitenlamp. Deze is alleen vanaf hier (2) te bedienen. Verklaart dat misschien waarom er (buiten deze zwarte) nog drie zwarte draden zijn?
 

Leensen

  • #6
Oké, bij schakelaar 2 zitten dus eigenlijk 2 schakelaars naast elkaar.
Dan hoort de bruine bij de schakelaar voor de buitenlamp (+ uiteraard die zwarte).
Dan hou je 3 zwarte over. 1tje daarvan gaat naar de lamp. Die moet op het P-contact van de wisselschakelaar zijn aangesloten.
Bij schakelaar 1 zit de bruine op het P-contact. De overige 2 zwarte draden sluit je dan aan op de overgebleven contacten van de schakelaars.
Als je de centraaldoos bij de lamp open maakt en daarna bij schakelaar 2 1 voor 1 aan de zwarte draden trekt, dan zie je vanzelf wel welke bij de lamp hoort.
 

Allepinie

  • #7
Ja, het plafond is gestuct en de centraaldoos is onbereikbaar. Ik kan dus wel uittesten welke zwarte bij de lamp hoort door de bruine van de buitenlamp hiermee te verbinden en kijken wanneer het licht aangaat? En die kabel moet dus op het p-contact? Lijkt me sterk dat ik deze optie nog niet geprobeert heb, maar wie niet waagt...

Buitenlamp is overigens altijd aangesloten, want die werkt op lichtsensor buiten. Dus zit er maar een schakelaar in de doos.
 

Allepinie

  • #8
Oke... Zo gezegd zo gedaan. Ik heb dmv de bruine draad uitgezocht welke zwarte er naar de lamp gaat. Deze zo aangesloten zoals je beschreven hebt. De situatie is dan als volgt: De lamp is vanaf beide schakelaars te bedienen, mits deze schakelaars ook beide geschakeld staan. Zo gauw er een uit staat, kun je met de ander ook niets meer.

Daarna nog het een en het ander geprobeerd, maar toen deden beide schakelaars het ook, maar zo lang er één geschakeld staat, krijg je de lamp niet met de ander uit...

Ik ben het spoor bijster...
 

Leensen

  • #9
Blijft lastig om het zo op afstand in te schatten wat er mis gaat. Misschien is er gewoon een schakelaar stuk.
 

Allepinie

  • #10
Zou kunnen, maar ze zijn nieuw en met de oude had ik hetzelfde probleem. En als ik ze apart aansluit, dus of 1 of 2, doen ze het wel... :? :shock:
 

Leensen

  • #11
Je weet zeker dat het allebei ook echt wisselschakelaars zijn en dat je op beide schakelaars de P-contacten correct hebt aangesloten?
Maak anders eens een foto van hoe je de schakelaars hebt aangesloten (en dan bij schakelaar 2 ook even aangeven welke draad naar de lamp gaat).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu