2 lampen met 3 schakelaars?

Fietsbob

  • #1
Al een tijdje zit ik met een probleem. Zeker het nu eerder donker wordt mis ik mijn lamp op de zolderkamer.
De situatie is het volgende;

Onderaan de zoldertrap zit een schakelaar met stopcontact. Op de zolderoverloop een 2de schakelaar. Hiervoor heb ik pas een wissel wissel schakelaar gekocht op aanraden van de bouwmarkt. Op deze overloop hangt een lamp.
Aan de andere kant van die muur op de zolderkamer zit een schakelaar voor en lichtpunt. Dit betreft een gewone schakelaar met 3 contacten.

Vanaf de schakelaar onderaan de trap komen 3 draden, 2 zwarte en een bruine.
Vanaf de lamp op de zolderoverloop komen 2 draden, een zwarte en een bruine.
Vanaf de zolderkamerlamp komen ook 2 draden, een zwarte en een bruine.

Nu is mijn vraag of dit werkend is te krijgen zodat ik vanaf onderaan de trap de lamp op de overloop kan bedienen en daar ook uit kan doen. En dat ik onafhankelijk de lamp op de zolderkamer kan bedienen.

Het heeft gedeeltelijk gewerkt. Dat wil zeggen, de lamp van de overloop moest aan anders had ik geen licht op de zolderkamer. Dat vind ik wat overkill en niet wenselijk met kinderen die in de aangrenzende kamer het licht van de overloop kunnen zien.

Alvast bedankt.
 

Ronaldjes

  • #2
Even samengevat wil en had je een schakeling zoals in de traphallen van de meeste huizen.

Wissels schakelaar beneden
Dubbele wissel schakelaar op de 1e
En wissels hakselaar op de tweede.

Schakelaar BG en 1e moeten overloop bedienen
Schakelaar 1e en zolder moet zolderlamp bedienen.

Heb je sticky in het forum al bekeken?

Aan een lamp hoort normaal zwart en blauw te zitten. Geen bruin en zwart, wellicht is er een verkeerde draadkleur gebruikt en wordt het verwarrend. Kwestie van met twee personen SPANNINGSLOOS aan de draden trekken en kijken welke wat is.
 

CV__

  • #3
Op ander forum heb je je antwoord ook al gekregen... maar houdt je je opeens stil als er vragen komen. Waarom?
 

Fietsbob

  • #4
Ik ben niet de hele tijd bezig met fora af te struinen. Er moet ook gewerkt worden.
Met die andere antwoorden kwam ik er niet uit. En heel uitnodigend waren sommige antwoorden niet om daar mee verder te gaan.

Daarom probeer ik het hier, waar het misschien beter thuishoort.

Schakelaar onder aan de zoldertrap voor bediening lamp op de zolderoverloop.
Dubbele wisselschakelaar op de zolderoverloop waar ook de lamp hangt die deze 2 schakelaars moeten bedienen.

Op de zolderkamer een schakelaar die een eigen lamp moet bedienen, maar wel ergens de prik vandaan moet halen.
Het heeft gewerkt, maar omdat ik de oude schakelaars plus frames wilde vervangen voor nieuw spul heb ik alleen niet de draden getagd.

Wat ergens anders is aangehaald is dat het een franse hotelschakeling betrof, maar die nu niet meer is toegestaan.
Dan is het maar goed ook dat dit probleem nu aangepakt wordt.

Blauwe draden zijn er niet. Alleen zwart en bruin. En misschien verklaard dat juist hetgene waarom het me niet lukt als ik de aangeboden schema’s probeer na te maken.

Alles meten met een spanningsmeter moet ik doen ja, maar dan zal ik die specifieke spullen eerst moeten aanschaffen.
 

CV__

  • #5
Elders is je al uitgelegd dat je nog geen complete tekening hebt gegeven en dat het zonder blauwe draden sowieso niet deugd. En in plaats van dat te beantwoorden of te verduidelijk ga je dezelfde vage vraag elders stellen. Ja, echt super

Het wachten is alleen nog op de mededeling dat je er morgen mee verder gaat en je verder niks van je laat horen :?
 

Fietsbob

  • #6
Dat bedoel ik dus, laat maar.
Als je niet normaal kan reageren heeft het voor mij geen zin meer.

@mod of admin: verwijder dit topic maar
 

CV__

  • #7
Voorspelbaar ook. Ben benieuwd op welk forum je het volgende week gaat proberen... vragen en antwoorden heb je genoeg gekregen.... nu nog de wil om er wat mee te doen.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #9
OK, ik sluit dit maar af om verder gezeur te voorkomen.
@CV__ , ik snap je verbazing en mogelijke irritatie, maar iets minder belerend kan ook.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu