2 fase inductie plaat op 3 fase perilex

Sareninden

  • #1
Goedendag,

in mijn keuken heb ik een perilex aansluiting waarop ik een inductie kookplaat wil aansluiten.

Perilex
rechtsboven fase 1
rechtsonder fase 2
linksonder fase 3
linksboven nul
midden aarde

Nu is de inductieplaat die ik wil aansluiten 2 fase.

Het simpelste zou zijn om rechtsonder om te gooien naar nul (fase 1), en links boven fase 2 en links onder nul (fase 2).

Echter op de lange termijn wil ik mijn close in boiler vervangen met een drie fase doorstroomverwarmer (met een prioriteitsschakelaar). Dus zodoende wil ik dit natuurlijk het liefst laten werken met de huidige drie fase constructie.

De inductieplaat zelf ondersteund 400v (2L - 1N).
Als ik het goed begrijp (en gelezen heb) zou ik dus gewoon fase 1 en 2 kunnen aansluiten (2L), fase 3 niet aansluiten en een enkele nuldraad (1N) doen.

Als ik het goed heb zou dan door de faseverschuiving nooit meer dan 16A per draad lopen omdat afhankelijk van waar in de golf het zit een deel van fase 1 naar fase 2 loopt of omgekeerd of naar de nul.

De kabel die er ligt is een 22 meter lange kabel 5x2,5mm (YMvK-mb). Beetje lang maar mijn meterkast zit in de centrale hal, beetje onhandige constructie...

Dus in het kort kan ik fase 1 en fase 2 aansluiten en een enkele draad gebruiken voor de nul of moet je met deze constructie 2 nuldraden hebben?

Hartelijk dank voor jullie tijd en aandacht =)
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #2
Je kunt toe met een enkele nuldraad. Dus 2 fasen, een nul en natuurlijk een aardedraad.

De constructie die je bedacht had met de doorstromer (samen met de kookplaat op die krachtgroep, en dan een prio schakeling?) gaat niet werken. Buiten dat het niet mag, is het ook hoogst onhandig als de gehele kookplaat uitvalt als je even je handen wast.
 

Sareninden

  • #3
Beste Hessie,

hartelijk dank voor je snelle reactie.

Zelf gebruik ik eigenlijk zelden warm water (daarom wil ik ook van die boiler af, die zit gewoon energie te verspillen). Dus dat dan de kookplaat uitschakelt vind ik acceptabel (of gewoon geen warm water tijdens het koken).

Wat ik mij vooral afvraag is waarom dit verboden is/niet gaat werken.

Zelf zat ik te kijken naar bijvoorbeeld: dit item.
Dit zou precies voor dit doel zijn.
 

@rie

Specialist Elektra
  • #4
Als de spanning kortstondig wegvalt van de inductie kookplaat dan zal deze volledig uitvallen en opnieuw opgestart moeten worden. Dit gaat dus niet werken.
 

CV__

  • #5
Ja, gewoon 1 nuldraad aan de kookplaat. Dus ofwel in de stekker twee aders onder 1 klem ofwel op de kookplaat zo'n brug aanbrengen (of allebei).

Haha, je maakt je druk om het standverlies van de boiler en om dat te compenseren wil je een ruim 400 euro uitgeven aan doorstroomverwarmer + schakelaar? Alles goed verder?

Een Quooker (zo'n kokendwaterkraan ding) heeft een standverlies van €18 per jaar. (10W)

De meeste close-in boilers wel iets meer, zo'n €50 per jaar. Linksom of rechtsom slaat het nergens op dat te compenseren met zo'n investering. Je kunt ook overwegen een warmwaterleiding te leggen naar je CV; dan heb je enkel het verlies in de leiding. Afhankelijk van de afstand is dat nog veel goedkoper qua verlies.
 

Sareninden

  • #6
Hoi CV,

Ja gaat hier prima ;).

Ik dacht ik vertel het hele verhaal niet, is zo langdradig maar vooruit.

Het betreft hier een appartement met blokverwarming (als je het nog eens over verlies wilt hebben :cry: ). Zodoende heb ik geen cv ketel oid, slechts twee boilers (10l in de keuken en 80l in de badkamer).

Omdat mijn kookplaat best oud is besloot ik die te vernieuwen (en als 'bonus' dan gelijk mijn gas contract te beëindigen) met een inductieplaat. Mijn meterkast was ook wel eens aan vervanging toe (vijf draaistoppen, geen aardlekschakelaars). Hierbij kwam dan ook gelijk een upgrade van 1x25A naar 3x25A.

De keukenboiler is alweer redelijk oud, dus ik ga er vanuit dat hij op den duur wel aan vervanging toe is. De reden dat ik dan het liefst over zou stappen naar een doorstroomverwarmer is dat ik hem nu best laag heb staan omdat ik hem zelden gebruik. Echter zo nu en dan heb je eens meer nodig en dan is hij weer leeg. Kan ik natuurlijk heet water uit de badkamer halen maar dat vind ik ook weer 'stom'. Ja dit is een beetje een luxe probleem :wink: .

Idealiter zou ik het liefst mijn doorstromer tussen mijn badkamer en keuken in hangen dan kan ik beide boilers in een keer vervangen (twijfel nog qua dit of een doorstromer echt lekker werkt met een douche als je 'slechts' 3x16A hebt, of dat je dan een nog zwaardere nodig hebt (dan wordt het best duur omdat een 3x35A hoofdaansluiting aanzienlijk duurder is per jaar).

Nu is echter het probleem dat om vanaf de halkast waar dan die boiler zou moeten komen warm water leidingen te trekken. Tussen de keuken en de halkast zit een afzuigkanaal te samen een rioleringsbuis. De stroom kabel heb ik er langs gekregen aan de muurkant maar met een niet flexibele waterleiding moet ik dan wellicht een stuk van de muur af gaan wat weer minder mooi is qua wegwerken.

Om dan naar de badkamer te komen moet ik van de halkast door de hal via de wc naar de badkamer een leiding leggen. Deze loopt hier al met koud water. Het probleem is dat het plafond van de wc iets verlaagd is om deze buis hier te verbergen. Hier zal ik dan het plafond moeten open breken (er zit ook een hoek in de buis vanwege een ander afzuigkanaal) en wellicht ook een stuk muur omdat hij in de wc een koker heeft die omlaag gaat.

Dus dat is ongeveer de situatie. De boiler wil ik dus wel vervangen op termijn en probeer daar rekening mee te houden. Ideaal zal zijn als ik het pas zal doen als ik gelijk mijn wc en badkamer ga vernieuwen maar dat zie ik ook nog niet zo snel gebeuren.

Ik heb ook nog een 1x16A doorstroomverwarmer overwogen in de keuken. Echter heeft een vriendin van mij die in haar keuken en het trieste straaltje water wat daar dan weer uit komt vind ik dan echt weer drie keer niks. Dan wil je een keer even een paar grote pannen afwassen en sta je 'een' uur te wachten voordat de gootsteen vol is.

Oh en ik vind die close in boiler gewoon oerlelijk en hij neemt een hoop ruimte in :oops: , once again luxe problemen.
 

CV__

  • #7
11 kW doorstroomverwarmer is in combinatie met een douche WTW wel enigsinds onder te douchen.

Dat valt gewoon uit te rekenen. Timen hoe lang je de douche aan hebt gehad, en daarna kijken hoeveel liter water er langs de meter is gepasseerd. Stel 10m, 100L; dat is 10 L/min. Bij begintemperatuur van 7 graden en eindtemperatuur van 37 graden heb je het volgende verwarmingsvermogen nodig;

10[kg/min]/60[s/min]*4180[J/kG*K]*30[delta T]=20.900W (=21 kW)

(1L water ~ 1 kg)

Blokverwarming is wel naar. Maar als je zo'n oud pand hebt, heb je dan ook van die luchtschachten? Dan kun je misschien een warmtepompboiler kwijt. Die zijn én goed geisoleerd, zwaar gesubsidieërd en goedkoop in gebruik.
 

Sareninden

  • #8
Dat is best een goed idee, als ik hem ga vervangen zal ik het zeker overwegen (en met de vve kortsluiten of het mag).
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu