1e keer verlaagd plafond maken

Klusser1972

  • #1
In mijn keuken wil ik een verlaagd plafond aanbrengen. Mijn bedoeling is om met hout rachelwerk en stucplaten van 40cm breed te werken. De plafondhoogte van 265cm zou 10cm lager moeten worden om verlichting/inbouwspots in te monteren.Nu heb ik met de zoekfunctie op dit forum al veel informatie gevonden over rachelen e.d. maar toch hoop ik dat de deskundigen onder jullie een blik willen werpen op onderstaande situatie.
De ruimte:




A=300cm
B=273cm
C=91cm
D=345cm
E=391cm
F=richting woonkamer
G=Erker, plafond is hier 250cm ipv 265cm

Het plafond bestaat uit een breedplaatvloer. Het te verlagen deel wordt dus begrensd door de erker(niet verlagen), en de woonkamer(niet verlagen)

Hoe kan ik dit geheel het beste opbouwen
-montage met latten tegen de wanden, of montage tegen plafond?
-welke diktes waar gebruiken/ afstanden hoh / plaats van de latten&balken?
-richting van de stucplaten, opbouw richting?

alvast bedankt
 

Klusser1972

  • #2
Jan,

Fijn dat je het opnieuw onder de aandacht brengt. Ik wacht iedere dag op een reactie maar helaas...

Ik vraag trouwens geen compleet stappenplan (zou te mooi zijn), maar meer een aantal tips om me op weg te helpen.


Vraagje:stel ik zou ervoor kiezen om het rachelwerk tegen het plafond te schroeven: mag dit?. Kun je in de breedvloerplaat om de 40cm boren & schroeven of gaat dit niet ivm risico verzwakking vloer / leidingen raken?

wederom bedankt!
 

Gerrit

  • #3
Je kunt probleemloos in de plafonds boren, maar...........zorg dat je in breedplaatvloeren nooit dieper boort dan 45 mm.
Er zijn speciale boren voor, maar die zijn erg moeilijk verkrijgbaar, je kunt een busje om de boor doen of je kunt de diepte-instelling gebruiken. Bij de nieuwste modellen zit dit echter met klembevestiging en dat wil nog wel eens verschuiven.
 

Klusser1972

  • #4
Kan ik de balkjes van 5x5cm volgens onderstaande tekening tegen het plafond schroeven en vervolgens hierop in de lengterichting de stucplaten.
Om het hoogte verschil van 10cm te krijgen dacht ik op de bevestigingspunten klosjes van 4cm te plaatsen onder de balkjes. (10cm plafond verlaging=4cm klos + 5cm balk + 1cm stucplaat)

Of moet ik eerst op de balkjes dwarslatten monteren waarop vervolgens de stucplaten komen?

Is bovenstaande een goede oplossing of vinden jullie dit te omslachtig?


[/img]
 

Gerrit

  • #5
Een veel gebruikte manier is om langs de wand waterpas een lat te zetten.
Onder het plafond komen op bepaalde onderlinge afstand ook latten.
Aan die plafondlatten komen "hangers" d.w.z. korte stukken lat die omlaag hangen.
Met een touwtje onder de latten die langs de muur zitten kun je nu de hoogte bepalen voor de balkjes die aan de hangers komen.
Nu kun je onder het geheel weer latten maken waaronder de platen komen.

Sukses.
 

Jeko

  • #6
Met een waterpas ronddraaiende laser kun je een lijn van licht op je muren projecteren. Op die lijn metalstud u-profielen aan weerszijden van het plafond plaatsen. Hiertussen dan zelfdragende metalstud c-profielen plaatsen en daar je gipsplaten op schroeven.
Op de plaatsen F en G kun je de u-profielen aan de balklaag monteren.
 

Klusser1972

  • #7
Denken jullie dat er iets verkeerd kan gaan als ik 't toch op mijn manier zou doen? bv. niet sterk/stabiel genoeg?, niet waterpas?
 

Jeko

  • #8
Of moet ik eerst op de balkjes dwarslatten monteren waarop vervolgens de stucplaten komen?
Volgens mij kan je het alleen op jouw eerder geopperde manier doen (klossen met latten) als de balken van het bestaande plafond in de lengterichting lopen, anders heb je niet genoeg punten om op gelijke afstanden je latten op te bevestigen.
M.a.w.: Zoals je het in de quote zelf al bedenkt zou het volgens mij ook moeten.
O ja, je kunt vanaf metselkoorden die je spant afstanden tot het plafond meten en op je gemak op de grond klossen en vullatjes samenstellen die je dan op het plafond monteert tegen de balken die je van tevoren met bv een priem opzoekt. Je kan eerst een matrix met afstanden maken.
 

Klusser1972

  • #9
Maar mijn plafond bestaat niet uit balken, maar uit een prefab breedplaatvloer van beton. Wijzigt dit je oordeel?
 

Klusser1972

  • #10
Zoals hieronder op de schets:

[/img]
 

Jeko

  • #11
Hallo,
ik had begrepen dat je plafond waterpas gesteld moest worden. Als je al een plafond van breedplaat hebt, mag je er volgens mij vanuit gaan dat het waterpas is, en je er met gelijke afstanden naar onderen kan.
 

Jeko

  • #12
Heb het verhaal eens goed gelezen (en nagedacht) en zou het als volgt aanpakken. Ten eerste vind ik zonde om plafond weg te geven. Je zegt dat je plafond op dit moment 2.65 is, min 10cm wordt dat 2.55m. Ik zou eerst eens uitzoeken of dat nog strookt met het Bouwbesluit, voor zover ik weet wordt breedplaat nog niet zo heel lang toegepast. Ik ben trouwens geen vakman, maar probeer zo goed mogelijk te antwoorden.

Je hebt van die beugels die je aan het plafond bevestigt met omlaag hangende stroken met gaatjes erin. Daartussen kan je binnen een bepaald bereik op een gewenste diepte latten bevestigen door vanaf de zijkant die latten in de beugels te monteren.
Jouw betonnen plafond leent zich goed voor die beugels lijkt me.
Als je in lijnen waarin je je latten voor je gipsplaten wilt aanbrengen deze beugels op je huidige plafond monteert, kan je met een gehuurde of geleende laser in een keer streepjes op de gewenste diepte op de zijkanten van die beugels zetten en dan je latten monteren.
Nu kan je je gipsplaten op de latten schroeven en afwerken.
Dit lijkt mij de makkelijkste en goedkoopste methode.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu