180 / U-bocht in afzuigkap afvoer

Klaria

  • #1
Hallo,

Nadat we de oude keuken uit ons nieuwe huis gesloopt hebben, ben ik al het leidingwerk aan het aanleggen voor de nieuwe keuken die er binnekort in komt. 1 ding waar ik tegenaan loop en over twijfel is het verloop van de afvoer van de afzuigkap.
Het is namelijk zo dat de vorige afzuigkap een stuk lager hing dan onze nieuwe kap gaat komen, en deze oude kap had een afvoer direct naar achteren, door de gevel naar buiten (120mm PVC).
Graag wil ik dit afvoer gat wel gebruiken voor de nieuwe afzuigkap, dit omdat de buitengevel volledig gestuct is, en ik niet een extra gat daar wil maken, een halve meter van het bestaande gat+rooster.

Omdat dit gat dus lager, en een stuk rechts van de nieuwe afzuigkap zit (zo'n 35-40 cm), heb ik uitgedacht hoe de afvoer zou moeten gaan lopen als ik hem in dit gat laat uit komen. Zie tekening:



Zoals je ziet moet de afvoer allereerst 90° de gevel in, dan weer 90° schuin naar rechtsonder, dan zo'n 50cm rechtuit, dan 90° richting buitengevel, en dan rechtuit de buitenlucht in. Dit geeft dus een 180° draai direct boven de afzuigkap.
De aansluiting van de afzuigkap zelf is 120mm, ik ben van plan dan direct naar 150mm te gaan, gladde buizen en gladde bochten, zo optimaal mogelijk
Mijn vraag is: Gaat dit werken, of geeft dit te veel verlies door turbulentie etc?
Het is een Excuisit FKH91-2 met 550 m3/h capaciteit.
Alvast bedankt!
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #2
Ik begrijp uit het verhaal dat de buis moet worden verzonken in het binnenspouwblad?

Als dat zo is, wordt het denk ik een onhaalbare kaart. Bij 550 m³ heb je minimaal een buis met 150mm doorsnede nodig. dat bouwt niet makkelijk in. Ook hebben de bochten een behoorlijke straal, waardoor de buizen veel ruimte gaan innemen en het maar de vraag is of je de bochten strak genoeg kunt maken.

Beste optie denk ik toch een nieuw gat maken op de juiste plaats.
 

Klaria

  • #3
Ja, de diagonale buis moet idd geheel in de muur komen, en de wand wordt binnen dan gestuct.
Over de straal van de bochten had ik nog niet gedacht, misschien is dit dan niet haalbaar. Maar waarom doen ze dan standaard 120mm als gat diameter bovenop de motor van de afzuiger?
Ik denk dat de meeste mensen die het dan aansluiten gewoon met 120mm doorgaan..
Het is btw voor een gesloten keuken van zo'n 30 m3. Ik denk dat de keukenboer ons een iets te zware heeft verkocht?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Neem de moeite en als het kan om het gat in de muur hoger te maken.
De onderste tekening. Moet de kap echt zijn werk doen is de kans groot dat deze een pokke herrie gaan maken omdat de lucht niet weg kan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu