12V led spots, transformator en centraaldoos, maar hoe?

Dennuzzz

  • #1
Beste mede klussers,

Ik ben van plan om in mijn badkamer 12V spotjes te gaan installeren. Nu heb ik al wat rondgekeken, maar het is voor mij nog niet helemaal duidelijk hoe ik de verbinding tussen de centraaldoos en de transformator voor de 12V led spots moet gaan maken.

De centraaldoos zit achter het plafond.
Ik dacht eraan om 2x0.75 huishoudkabel/snoer te gaan gebruiken en deze uit de centraaldoos te laten lopen naar de transformator die ik dan op het plafond neerleg.

Nu zie ik op het forum al diverse topics waarin wordt aangegeven dat er een wcd geplaatst moet worden achter het plafond. Nu vraag ik me af, moet dat ook voor 12V spotjes met een transformator (en niet alleen voor 220V spotjes)? En hoe sluit in dan de transformator aan op de wcd, moet ik dan een stekker gebruiken deze monteren aan de huishoudkabel? Zonee, dan snap ik helaas niet hoe ik deze dan moet aansluiten.

Wie kan mij helpen?

Met vriendelijke groet,
Dennis
 

PBB

  • #2
Heey,

Licht je plafond nog open? Zoja dan zou ik wel een wcd boven je plafond maken. Deze laat je naar je centraal dooslopen die je op je schakelaar aansluit. Dit is altijd makelijk met het vervangen van je trafo enz. Let wel op dat je de wcd zo plaatst dat je er altijd nog bij kan via het gat van je spots.

Vervolgens kan je gewoon een aansluitsnoer met een gegoten stekker op je trafo plaatsen. De rest van de bekabeling kan je gewoon over het plafond leggen.
 

Grondig

  • #3
Ik neem aan dat er nu een gewone lamp(220V) op de centraaldoos zit aangesloten die met zwarte schakeldraad in/uitgeschakeld kan worden.

Zit de centraaldoos in het zicht of is hij weggewerkt achter het stucplafond?

Je zult de transformator op het plafond moeten leggen. dit kan op 2 manieren:
- door een van de gaten waarin later de spotjes komen.
- door een aparte opening, bijv. ter plekke van centraaldoos (soort mini inspectieluikje).

Inderdaad zal de transformator dan direct op de centraaldoos aangesloten moeten worden; vervolgens de laagspanningsleidingen naar de spotjes. Afhankelijk van ver de spotjes verwijderd zijn van de transformator zal het nog niet zo eenvoudig zijn die draden over het plafond naar de inbouwgaten te krijgen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu