12m lange molgoot gieten? of 8+- kleintjes maken?

Beginnedeklusser

  • #1
Beste Klussers,

Mijn allereerste klusvraag op klusidee. Hopelijk kunnen jullie me helpen:

Ik wil heel graag 1 lange molgoot maken van wel 12 meter lang voor de afwatering buiten, met daarin (ter versteviging) betonijzeren staven (die dikke staven met 2cm diameter+- welke ik allemaal aan elkaar zal vlechten). Dit leek mij een cool idee omdat ik dan een afwatering heb zonder naden, kan er ook geen onkruid tussen groeien e.d., iets wat je nog weleens hebt als je die 1meter molgoten naast elkaar legt.

Nou zegt iemand in mijn omgeving dat ik dit niet moet doen omdat het met de tijd zal gaan scheuren door verzakken enzo. Ik woon in Oost groningen dus verzakking schijnt hier met de tijd te komen...
Maar hoe zit het dan als ik die dikke ijzerstaven in de 12meter lange molgoot leg. Dat zijn echt dikke sterke ijzerstaven. Kan het met die staven wellicht niet meer scheuren door verzakking of maakt dat niets uit?

Alternatief:
Wat ik ook kan doen (maar minder lief wil) is: een stuk of 8 lange molgoten gieten met beton (met ijzerstaafje erin) middels bekisting en ze vervolgens , wanneer uitgehard, uit de bekisting halen en ze op hun plek leggen. Als er dan 1 verzakt kan ik die in ieder geval eruit halen, zand ophogen en vervolgens weer terugleggen. Maar dat is dan wel meer naden etc...

Tips meningen, info en tips zijn allemaal welkom!
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #2
Gewoon prefab kopen is het makkelijkste.
die goten worden niet per ongeluk in stukken van een meter geleverd.
je kan een goot van 12 meter zo stek maken dat hij niet stuk gaat maar dan krijgt hij wel een dikke bodem met 2 lagen wapening en beugels.
dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.
 

CV__

  • #3
Ook nagedacht over wat er in de zomer gaat gebeuren wanneer dat ding 60 graden wordt? Dan neemt de lengte namelijk een stukje toe
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Gaat het om een achtertuin? Is een goot wel nodig? Het is veel beter om gewoon in de grond af te wateren.
 

Beginnedeklusser

  • #5
Boertje125,

Prefeb kan eventueel maar heb ik liever niet. gekloot met roostertjes heb ik liever niet, + Ik moet elke centimeter diepte sparen als het kan. Het water moet namelijk een flinke weg afleggen naar de zijsloot en prefab zorgt dat het water gelijk in het begin al bijna 10cm lager in de prefab valt. Een molgoot heeft een holling van 3 a 4 cm. scheelt toch weer wat centimetertjes.

Maar die dubbele bewapening klinkt als een stevig leuke optie. 2 lagen bewapening is prima te doen toch? Wat voor beugels bedoel je trouwens? Tell me more :D
 

Beginnedeklusser

  • #6
IJkenhout,

Grote "achtertuin" zal ik maar zeggen. Afwatering is zeker nodig want al het water loopt naar die goot. Momenteel heb ik gewoon een geul gegraven maar dat is niet fijn onderhouden (slipt soms dicht/onkruid/nooit kaasrecht met afloop dus altijd plasjes in het "aarde-goot". Ik wil dus gewoon iets stevigs wat jaren goed blijft. SOLID! :D

Ik vind het niet erg om er eventjes veel werk van te hebben als ik er daarna jaren van mag genieten. Qua werk mag het me best een rugwervel kosten alshetware :P
 

Beginnedeklusser

  • #7
CV__,

Hoezo lengte? 60graden op beton? wat kan dat kwaad? (en wanneer wordt beton 60 graden in nederland trouwens?) :P
 

Kluszot

  • #8
Als de zon er op staat kan het gemakkelijk warm worden en gaat dan uitzetten.
Onderschat dit niet.

Maar waarom moeilijk gaan doen met een betonnen goot.
Als je een pvc buis in de lengte over de helft slijpt dan ben je er al en heb je jarenlang plezier van.
Dat slijpen gaat heel goed en snel met een dun slijpschijfje voor staal.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #9
Prefab beton is er ook, met 2 of 4 cm diepe goot: Goot.
Naden voegen met een cement of kit en geen last van onkruid.
 

Willem52

  • #10
Hoi,
Ik zie geen probleem met staven met een diameter van 20cm
Plaats hierop een verdeelwapening van diameter 8 mm. Uitzetten is ook geen probleem, het kan namelijk vrij uitzetten richting sloot.
 

Beginnedeklusser

  • #11
Willem52,

2cm ipv 20 bedoel je? :P
 

Beginnedeklusser

  • #12
Kluszot,

ok thanks van die warmte wist ik niet.
Maar idd een halve buis oid heb ik ook overwogen, maar dat verschuift en verzakt toch sneller dan dat sterke beton?:D
 

Beginnedeklusser

  • #13
Willem52 schreef:
Hoi,
Ik zie geen probleem met staven met een diameter van 20cm
Plaats hierop een verdeelwapening van diameter 8 mm. Uitzetten is ook geen probleem, het kan namelijk vrij uitzetten richting sloot.
Ja dat is idd geen gek idee
 

Beginnedeklusser

  • #14
Boertje125,.

I like a challenge :D van hard werken ben ik niet vies dus een 15cm dikke betongoot is niet teveel van mij gevraagd (of moet die dikker?) :D

Gaat wel flink sjouwe met beton zijn maar ach. Tja of prefab lekker easy maar wss dan om de 5 jaar allemaal opnieuw rechtleggen door verzakking e.d. X.X

Ik wil voor de komende 40 jaar een goede goot hebben, zonder verzakking of opnieuw geleg, liefst ook geen onkruid gekloot>> dus er niet meer naar om hoeven te kijken als die er eenmaal ligt, like ever :D (behalve af en toe ff schoonspuiten met een hogedrukspuit ofzo)

Ohja: Indien ik voor cementgoot ga: Ik zat er nog aan te denken om eventueel 3 meter diepe betonpalen (Om de 3 a 4 meter) er onder aan te brengen (gewoon lekker los gaan met me 3 meter lange handgrondboortje en daarna pijpje+ijzeren staafjes+beton in zo'n gat te gooien, oftewel: betonpalen eronder maken). (ja ik weet, Ik bereik er niet de zandbodem mee maar wel een stuk stevigere kleigrond dan wat vlak onder het oppervlak ligt)

(ik ben een bom energie dus de hoeveelheid arbeid is geen issue)


Wilt u wat minder quotes plaatsen, mod.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu