12 of 15 mm waterleidingen voor het bad

Frankkie

  • #1
Daar ben ik weer!!!

Kan ik voor de waterleiding naar het bad 12 mm leidingen gebruiken?

In de beschrijving van deze site staat dat ik 15mm leidingen moet gebruiken.

Als dat zo is moet ik al mijn troep weer terugbrengen naar de bouwmarkt

Frank
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik zou geen 12 mm gebruiken tenzij het helemaal niet anders kan, er wordt niet voor niets 15 mm aanbevolen.

Misschien toch eerst de aanwijzingen lezen :wink:

Succes.
 

Arie

  • #3
Ik zou toch 15mm pakken,
Het is balen als je straks een mooie badkamer hebt,
en het duurt een uur voordat je bad vol is.

Het is nu ff wat meer gedoe omdat je het terug moet brengen, maar straks heb je er het pezier van.
 

Frankkie

  • #4
Ok bedankt!
 

Frankkie

  • #5
De leidingen waarop ik moet aansluiten zijn volgens mij ook 12 mm, de leidingen zoals ze nu lopen gaan naar de wastafel en de douche.

Als ik het ooit af krijg, lopen ze naar de wastafel, en naar het bad/douche.
 

Jacovrie

  • #6
Het is aan te bevelen voor de aanvoer van het bad/douche buisdiameter 15 mm te gebruiken, zoals ook al eerder aangegeven. Wanneer moet worden afgetakt van een wastafel aansluiting die 12 mm is, adviseer ik eerst te kijken of deze buizen bij de vloer geen verloop hebben van 15 mm naar 12 mm. Is dit het geval dan kan wellicht door opkappen van deze leidingen voor het bad en/of douche 15 mm worden verkregen. Dan naar wastafel aftakken naar 12 mm. Nooit van 12 mm naar 15 mm overgaan, want dat geeft een enorm drukverlies. Wanneer niet anders mogelijk dan 12 mm gebruiken.

Is het niet mogelijk elders af te takken? Is het misschien een optie om met de buizen door de vloer te gaan en dan rechtstreeks aansluiten met 15 mm op warmwatervoorziening en koudwater aanvoer? De laatst genoemde mogelijkheid is wel meer werk, maar wel het beste. Vergeet niet bij doorvoer door vloer/muur een mantelbuis te gebruiken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu