1 schakelaar, 3 lampen aansluiten

Jjbouwman

  • #1
Beste mensen,

Ik ben bezig met mijn keuken te voorbereiden qwa elektra. Ik wil 3 lampen aansluiten en die te laten schakelen met 1 schakelaar.
Ik wil hier binnenkort mee bezig gaan. Ik heb een schema gemaakt hoe ik het zal aansluiten, maar dan moeten ze nog schakelen. Graag zou ik willen weten welke draden ik nog moet trekken en waar ik ze op moet aansluiten. Ik heb al meerdere onderwerpen gelezen maar kom er niet uit. Graag hoor ik van jullie
Zie schema hieronder:
:D
 

Geus

  • #2
Je hebt ze zo prima parallel geschakeld. Verander al het bruin in je tekening in zwart (schakeldraad). Ga met de zwarte naar de schakelaar en trek ook een bruine naar de schakelaar. Schakelaar correct aansluiten en je bent er.
 

Ltn.fazant

  • #3
De bruine voedingsdraad gaat naat de schakelaar.

vanaf deze schakelaar gaat er een zwarte draad naar alle 3 de lampen.

de blauwe en geel/groene zijn juist weergeven volgens je schema.

Suc6!
 

Ltn.fazant

  • #4
Haha ik was net 1 min. te laat met reageren :D

Maar het komt op hetzelfde neer.

Nogmaals suc6
 

Jjbouwman

  • #5
Bedankt Geus en Ltn.fazant voor jullie reactie.
Ik weet nog niet goed wat jullie bedoelen met een zwarte draad naar de schakelaar trekken en een bruine.
Ik heb het schema aangepast, draden bruin zijn zwart geworden.

Graag hoor ik van jullie.
 

StefanD

  • #6
De bruine draad sluit je op de schakelaar aan. Dan ook nog een stukje zwart draad op de schakelaar. Deze zwarte draad gaat naar de lasdop waar je ook de drie andere zwarte draden in steekt:


Je mag overigens de draden ook doorlussen van de ene naar de andere lamp. Aansluiten zoals jij hebt getekend doe je alleen als er vanaf het punt waar de lasdoppen zitten drie buizen naar de lampen lopen. (Je trekt nooit meerdere fase-, nul- of aardedraden door één buis)
 

Jjbouwman

  • #7
Bedankt voor je reactie.

Als ik het goed begrijp is zo goed volgens onderstaand schema;
 

StefanD

  • #8
Klopt!
 

Jjbouwman

  • #9
Bedankt voor de hulp!! Kan ik mooi gaan klussen!!
 

Monteur Bert

  • #10
Meld er dan ook volledigheidshalve bij dat de geel-groene draad aan de behuizing van het armatuur, en de zwarte aan het middenpunt van de lamp moet worden aangesloten! Bert.
 

Geus

  • #11
@Monteur Bert: Ik ben er helemaal vanuit gegaan dat TS dit schematisch heeft bedoeld. Als iemand bezig gaat zelf de bedrading van zijn keuken te leggen, mag ik aannemen dat hij in staat is een enkele lamp correct aan te sluiten.

@Jorden: Succes!
 

Monteur Bert

  • #12
Dat mag je aannemen, maar er is nergens over een aardraad gesproken.
Voor de een is de schakeling met een enk.pol. schakelaar -of de functie van die geel/groene draad- vanzelfsprekend, voor de ander minder. Veiligheidshalve daarom gewoon even een aanvulling. Bert.
 

Geus

  • #13
Als het om de veiligheid gaat, kan je beter teveel zeggen dan te weinig. ;)
TS heeft in zijn eerste tekening al aardedraad getekend, vandaar dat ik aangenomen heb dat het gaat om armaturen met aardeaansluiting. Maar misschien neem ik teveel aan. ;) Ook als de armaturen geen aardeaansluiting hebben, is het volgens mij niet onverstandig de lichtpunten in een keuken vast te voorzien van een aardedraad. Dan ligt 'ie daar vast voor als armaturen vervangen worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu