1 fase meter na 3 fasen zekeringkast

Arjan'74

  • #1
In onze meterkast hebben wij recent een nieuwe stoppenkast laten aanleggen.
Met kookgroep omdat wij graag inductie willen koken.

In de aansluiting hebben wij 3 x 25 A zekeringen zitten, maar uit de zekeringkast komt maar één van deze 3 aansluitingen die naar de stroommeter gaat. De andere 2 worden niet gebruikt.

Ik heb onze energie leverancier gevraagd om de huidige meter te wisselen voor een 3 fasen meter, maar die zegt dat we onze ene (?) 36A zekering moeten laten wisselen voor 2 x 25 A. Maar dat hebben we al.
Snap ik het nu niet goed of is dit een bijzondere situatie en moet ik het beter uitleggen.
Want feitelijk hebben we nu dus maar 1 x 25 A i.p.v. 1 x 36 A.
 

Gerrit

  • #2
Als in de aansluitkast 3 zekeringen zitten, moeten ze (als het een niet te oud huis is) alle 3 uitgevoerd worden naar een 3-fasen kWh-meter.
Als er 1 zekering in gebruik is moet deze 35 A zijn of (bij gebruik van een automaat) 40 A.
 

Fiesiekus

  • #3
Arjan'74 schreef:
Met kookgroep omdat wij graag inductie willen koken.
Hoe zou dat smaken :wink:

Wat is aansluitwaarde van de kookplaat?
 

Arjan'74

  • #4
Ja, ik begrijp je vraag mbt de aansluitwaarde, ik zou hem eventueel ook over 2 groepen kunnen aansluiten, maar dat zou ik dan voor de oven ook moeten doen en dan ben ik er al 4 kwijt alleen voor de keuken, terwijl 80% van alle voorzieningen voor krachtstroom al aanwezig is.

(trouwens, wiens belang is het uiteindelijk dat er een meter tussen de zekering en mijn keuken zit :lol: )
 

Gerrit

  • #5
Even voor de duidelijkheid; dat aansluiten via 2 groepen is niet toegestaan. Voor de oven ook niet, maar dat is voor de gangbare ovens ook niet mogelijk.

Ik weet niet wat je precies met je laatste opmerking bedoelt, maar laat je niet verleiden om een fase uit de aansluitkast te pakken.
De boete kan aardig oplopen.
 

Arjan'74

  • #6
Maak je geen zorgen. Ik was het niet serieus van plan.

Alleen de vraag is nu wel wat ik moet uitleggen aan de energieleverancier zonder dat ze steeds beginnen over 'laten verzwaren van de aansluiting'.
De aansluiting is in principe zwaar genoeg. Ik mis alleen een meter.
Ik snap ook niet waarom de situatie zo is zoals nu. Kan het zin dat dit ooit als tijdelijke oplossing is gedaan in het verleden en dat het nooit weer is teruggebouwd?
 

Gerrit

  • #7
Weet je zeker dat er zekeringen in zitten? Soms worden er lege schroefkoppen in gedraaid. Overigens is dit in een aansluitkast zinloos.

Een normale huisaansluiting is nu eenmaal 35 (of 40 A). Daar moet je om vragen.
 

Toon

  • #8
Kijk even op de rekening van de energieleverancier, daar staat op wat voor aansluiting je hebt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu