1 bar drukverlies in 12h Nefit Ecomline HR Classic

R-p

  • #1
Ik was ervan overtuigd dat het verkalkte overdrukventiel de druk weg liet lopen door een defect expansievat, totdat ik door kreeg dat ik naar de koudwateraanvoer zat te kijken... (heeft zeer veel witte aanslag zowel aan binnenzijde als aan buitenzijde van het trechtertje dat dit water opvangt, tevens is deze duidelijk vochtig.)

Dus even vanaf het begin:
Nefit Ecomline Classic HR (HRC22H)
Na bijvullen CV loopt de druk van 2 bar terug naar 1 bar in één nacht. Vullen (als ik kraan volledig open zou draaien) gaat denk ik in 10-15 seconden (edit: van 0.8 naar 2 bar in 8 seconden met kraan vol open).
Kloppen op het expansievat geeft een dof geluid boven en beneden en een hol(ler) geluid in het midden.
Overigens is het een 0.5 bar vat op de begane grond (1m hoog) en er zijn in totaal 3 verdiepingen (BG, 1, 2)

Mijn plan is nu
(1) het vullen tot 2 bar en dan CV aanzetten. Hierbij proberen de leiding van de overstort los te nemen en dit water op te vangen terwijl ik op de drukstijging let.

Als dit geen uitsluitsel geeft
(2) wil ik de CV-druk via de vulkraan weg laten lopen en hierna de druk van het expansievat meten (digitale bandenspanningmeter). Indien hier water uit komt is deze defect, indien ik duidelijk minder dan 0,5 bar meet kan ik deze vullen met een compressor tot 0,5 bar.

Is dat een goed stappenplan of zie ik zaken over het hoofd?

Edit: overdrukventiel zit niet in de ketel zoals verwacht maar bij expansievat. Hij is *wat* vochtig maar er is niet duidelijk een waterspoor eronder op het expansievat. Wel is de grond wat nat maar dit kan ook komen door knoeien bij het vullen.


Wat is het rode conische ding op de verbinding tussen komende en weggaande leiding links? Lijkt me een knop om weggaand en retour water te mengen (zit een stelschroef op geloof ik), maar heb ik nooit eerder gezien.
 

Ceeshobby

  • #2
Kloppen op een expansievat heeft geen zin.
Alleen door te meten weet je of het vat heel is.
Is al erg veel over schreven op dit forum..
Wat je ook nog kunt doen, ketel vullen, stekker er uit, condensafvoer in een emmer hangen en hopelijk komt er geen water in de emmer. Als het kan een nacht proberen.
Komt er wel water in, kan de warmtewisselaar lek zijn, moet het niet regen😜

Succes
 

R-p

  • #3
Dank je.
Kloppen op het vat wordt soms aangeraden maar minstens net zo vaak afgeraden. Ik dacht dat het toch de moeite waard was dit te melden. Ik had er verder geen conclusies aan verbonden.

Inmiddels heb ik stap (1) geprobeerd. Dus vullen tot 2 bar en verwarming aan.
De druk liep snel op tot 3 bar (minder dan 10 minuten) en het 3 bar overdrukventiel begon te druppelen.

Ik zal vanmiddag een nieuw expansievat halen en monteren. (0,5 bar en 18l zoals de huidige).

Nu begrijp ik dat er vaak ook een overdrukventiel vervanging aangeraden wordt. Als simpele ziel met Hollandse zuinigheidsgenen zeg ik: de mijne deed precies wat hij moest doen (open gaan bij 3 bar), dus waarom moet ik hem vervangen? Vanwege troep tussen de afsluitvlakken/rubbers/dichtringen? Of is de constructie van deze klep zelf niet zo geschikt voor meermalig aanspreken?
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #4
Het vat hangt beneden toch? Haal dan maar 1,0 bar, en inderdaad de overstort vervangen. 9 van de 10 keer blijven deze dingen (minimaal) lekken als ze aangesproken zijn, en dat ben je nog niet van het probleem af.
 

R-p

  • #5
Bedankt.
Vat hangt inderdaad beneden op ~1meter hoogte. Hoogste verwarming en ontluchting is op ~6 meter hoogte, dus 5 meter hoogteverschil.
Gezien andere postings overwoog ik of 1 bar beter zou zijn, maar dat werd me niet helemaal duidelijk: soms aangeraden bij 2e verdieping (derde woonlaag, heb ik wel), soms bij 10 meter (haal ik lang niet).

Maar dan ga ik voor een 1 bar versie en een overdrukventiel.
 

R-p

  • #6
Tip: ondersteun het expansievat goed wanneer je het loshaalt. Ik had een krukje er onder gezet waardoor het vat maar 5cm kon vallen en ik had mijn hand eronder als ondersteuning met mijn vingers aan weerszijden van het ventiel.
Toen het vat van de laatste spoed van het schroefdraad liep werd desondanks mijn hand geplet... Dus ondanks dat ik het verwachtte, was ik er niet op voorbereid... dus leer hiervan!!!
Hij zat nokvol, dus 18 liter water + metaal = >20kg? Als mijn vingers niet naast het ventiel hadden gezeten, had dit aardig wat schade aan kunnen richten.

Maar goed, genoeg over mijn gepruts, op naar de successen:
18 liter, 1,0 bar expansievat geplaatst (vond de verkoper ook geschikter dan 0,5 bar) en een nieuw overdrukventiel geplaatst (allebei merk Flamco). Tot 2 bar gevuld en vrijwel alle radiatoren ontlucht. Toen ketel aangeschakeld waarbij de druk uiteindelijk tot 2,4 bar steeg. Na afschakelen en even wachten nogmaals de radiatoren ontlucht en nu is de druk nog steeds ruim 2 bar.

Ik ga ervan uit dat het dus opgelost is. Bedankt voor de hulp!
Oh, toch nog 1 punt: het oude expansievat was geschikt tot 120ºC!!! Alles wat ik nu kon vinden (en dus ook gekocht heb) is maar tot 70ºC geschikt. Moet ik me daar nog zorgen over maken? Volgens mij worden verwarmingen toch niet heter dan 70ºC? (dat geeft al zeker 2e graads brandwonden...)

1.jpg
 

R-p

  • #7
Betreffende bovenstaande vraag: schijnbaar weten sommige online verkopers meer dan wat er op de documentatie bij het expansievat staat...

Van een website gekopieerd:

Omschrijving

• max. werkdruk: 3,0 bar
• max. ontwerptemperatuur (vat): 120 °C
• max. bedrijfstemperatuur (membraan): 70 ºC (EN13831/8).
• max. aanvoertemperatuur (ketel): 90 °C
• min. werktemperatuur: -10 °C
• afmetingen Øxh: 286x405mm, gewicht 3,7kg. Aansluiting 3/4" buitendraad.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu