Koude brug platdak

Harry789

  • #1
Hallo,

Met sneeuw zie ik op het platte dak van de vorig jaar geplaatste aanbouw het volgende.

De oorzaak is waarschijnlijk dat de schroeven waarmee de dak isolatie vast geschroeft zit op het dakbeschot,hier net iets door heen komen.Tijdens het plaatsen van het plafond heb ik hier onvoldoende aandacht aangeschonken zodat ik nu waarschijnlijk een koude brug heb.Ik had zelf het idee (toen) om op de panlatten nog een isolatie deken te leggen, maar dat is mij afgeraden ivm schimmel en rotting. Ik wilde dat doen om in de zomer de warmte tegen te houden zodat het niet zo warm in de kamer zou kunnen worden.

Waar ik bang voor ben is dat er aan het schroefje een condensdruppeltje komt en op mijn gips plaat valt.Hierdoor krijg ik dan op den duur vlekken in mijn plafond. Mijn plafond is afgewerkt met spuit spac.


Iemand enig idee hoe serieus dit probleem is en heeft iemand een idee hoe dit op te lossen?

Bedankt.
 

Fiesiekus

  • #2
Maak je vooralsnog niet al te veel zorgen.
 

Michiel_H

  • #3
Dit is het geval bij alle niet-geballaste warme-dak-constructies in Nederland..
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Hoeveel steekt de schroef door je dak heen. Korter dan een cm geen probleem.
*wgb*
 

Chathanky

  • #5
Mooi he die sneeuw, en goedkoper dan een infraroodcamera. :mrgreen:

Dit kan geen kwaad Wgb zo zij er duizenden van die daken.
De koudebrug wordt zelfs nog wat versterkt door de drukringen maar dit kan geen kwaad.

Spouwankers zijn ook koudebruggen maar dermate klein dat het geen nadelige gevolgen heeft voor de constructie.

Ps. de schroeven zitten niet versprongen, foutje. :mrgreen: (kan ook niet echt kwaad maar was wel beter geweest)
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Michiel_H schreef:
Dit is het geval bij alle niet-geballaste warme-dak-constructies in Nederland..
Er worden ook warme daken gemaakt zonder schroeven.
*wgb*
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Klopt.
Er worden ook antwoorden gegeven die nergens op slaan. :?
 

Harry789

  • #8
In geen van de gevallen zal de schroef verder dan 1 cm lang door het dakbeschot gekomen zijn.
Ik kan er nu toch niets meer aan doen, zonder het plafond te slopen. Als er uiteindelijk toch nog plekken in het plafond komen zal dit er uit moeten.
Eingelijk had ik een stukje stiropor oid met wat pur tegen de schroef moeten lijmen, dan had ik geen probleem gehad.

Dat die schroeven niet versprongen zitten, daar heb ik geen weet van. Die opdracht heb ik ook niet gekregen toen ik de dakplakker aan het assisteren was.
Tís ook maar 15 m2. dat waait er hopelijk maar zo niet af.

allen bedankt, ik kan weer slapen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Maakt ook niets uit hoe lang die schroeven zijn, daar kunt u rustig om slapen.
De luchtvochtigheid is wel belangrijk, een dampwerende folie aan de warme kant is noodzaak bij deze dakconstructies.
 

Chathanky

  • #10
:?:
 

Chathanky

  • #11
Over antwoorden die nergens op slaan gesproken. :? :?:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Je hebt gelijk, er had bij moeten staan dat de folie op de rachels moet komen, dus tussen de rachels en de plafondafwerking zoals gipsplaten.
Dit om te voorkomen dat er vocht in de constructie terechtkomt.
 

Chathanky

  • #13
Het is een warm dak Jan.
De dampremmende folie ligt op het dakbeschot.
Het dakbeschot zit er dus warmpjes bij vanwegen de isolatie op het dakbeschot.

Bij een ongeïsoleerd platdak plaats je toch ook geen folie tussen de rachels en afwerking.
De schroeven zijn in deze door de folie geschroeft en de schroefpunten vomen de koudebrug.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Ja, dat het een plat dak is heb ik wel gezien.
Rondom is zo'n dak vrijwel niet dicht te krijgen en zal het altijd kouder blijven dan de onderliggende ruimte, dus het vocht kan door b.v. de gipsplaat in de constructie terechtkomen en op de schroeven.
Of de schroeven er nou 1 cm of 3 cm uitsteken doet niet zoveel ter zake, de toetreding van vocht in de ruimte tussen de balken moet voorkomen worden.
Daarom de folie dus.
 

Chathanky

  • #15
Waar vind ik deze door jou genoemde info dat het een noodzaak is?
Het wordt nergens in de bouw toegepast Jan.
Koude lucht die in een warme ruimte toe treed zorgt er voor dat de vochtigheidsgraad ten alle tijden afneemt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #16
De ruimte tussen de afwerking zoals gipsplaat en dak is altijd kouder dan de kamer er onder, als er condens door de gipsplaat trekt slaat het neer op het koudere deel van de constructie, dat zijn de balken en o.a. de schroeven.
 

Chathanky

  • #17
Ja dat zou mogelijk kunnen zijn maar voor een koud ongeïsoleerd dak geld dit des te meer. Of de tussenruimte van je plafond en dakbeschot in koude dagen 5 graden is of 15 graden voor mij een behoorlijk verschil als je bedenkt dat materialen minder snel condenseren.

Als dit je overtuiging is begin dan niet aan isoleren dan heeft het geen enkele zin.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu